Företag i fokus:

Tredje gången gillt – S, MP och M tar makten i Södertälje

Stads

Montagebild: Alexander Isa

Under onsdagskvällen presenterades ett oväntat samarbete över blockgränserna.

För allra första gången bildar Socialdemokraterna, Miljöparitet och Moderaterna en ny politisk majoritet i Södertälje.

För knappt en månad sedan presenterades det nya styret i Södertälje, men sent under onsdagskvällen offentliggjordes ett nya politiskt samarbetat i ett pressmeddelanden, skrivet av Alexander Rosenberg (M), Boel Godner (S) och Lars Greger (MP).

”Hösten 2022 blev allvarlig för Södertälje, med en mörk våldsspiral kopplad till grov organiserad brottslighet. Samtidigt har det varit en turbulent politisk tid som givit osäkerhet och tvära svängningar. För våra invånares och kommunens bästa samt för att skapa stabilitet de kommande fyra åren har nu Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet bestämt sig för att bilda ett styre i Södertälje kommun.”, skriver den nya koalitionen i ett gemensamt pressmeddelande.

Den politiska situationen i Södertälje har minst sagt svängt ordentligt sedan valet avslutades i september.

Södertäljealliansen, RP, KD, M, L och SD.

Den nya koalitionen Södertäljealliansen såg ut att gå mot ett historiskt maktskifte i Södertälje. Ett maktskifte som Kristdemokraternas tidigare gruppledare, David Winerdal, satte stopp för genom en polisanmälan mot KDs ordförande, Robert Halef, och därefter beslutade att bli en politisk vilde och valde rösta emot det egna partiet.

Den nya majoriteten mellan S, MP, C, V med vildarna, Martin Ahlman och Winerdal, presenterades i slutet på oktober. Men något stabilt styre var det inte.

Den nya majoriteten hängde på vildarna Ahlman och Winerdals fullständiga närvaro för att ha tillräckligt med majoritet vid sammanträden. Men när Winerdal anmäldes av en kvinnliga kollegor för sexuellt ofredande ställdes den styrande majoriteten inför en pressad situation med ett instabilt politisk läge.

För stärka den politiska ställning i Södertälje har Godner (S), tillsammans med Miljöpartiet, hittat en stabil grund att stå på kommande mandatperiod. För första gången i historia inleds ett nytt samarbete över blockgränserna där Moderaterna, Socialdemokrater och Miljöpartiet kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

I det nya samarbetet väljer Socialdemokraterna att lämna Centerparitet utanför tillsammans med Vänsterpartiet och de politiska vildarna, Martin Ahlman och David Winerdal.

”Det nya styret har för avsikt att förbättra möjligheterna att verka kommunpolitiskt även för de partier som står utanför styret.”, skriver Godner(S), Greger(MP) och Rosenberg(M).

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 24 november 2022 01:58

Rykte om galleriadåd sprider sig bland Södertäljebor

smartphone-mobile-hand-person-people-technology-595792-pxhere.com

Foto: Pexels

Ett oroande rykte om potentiella dåd mot gallerior sprider sig runt om i landet via SMS. Bland annat har SMS:et nått Södertäljebor, men nu tillbakavisar SOS Alarm uppgifterna som rena rykten.

Rykten om hot mot gallerior har satt Södertälje invånare på helspänn efter ett SMS som cirkulerat. Meddelandet, som hävdar att planerade dåd är på gång och att personer har gripits, har väckt stor oro.

I SMS:et förs uppgifter om att undvika galleriorna Mall of Scandinavia och Täby Galleria, samt att gripanden har gjorts. I SMS:et påstås källan vara ”frugans kusin som jobbar på SOS Alarm”, men detta har nu avfärdats av myndigheten

Tillbakavisas av SOS Alarm.

– SOS Alarm vill tydliggöra att bolaget inte har gått ut med någon information av detta slag, skriver pressansvarig Douglas Norström. SOS Alarm har nåtts av informationen att det pågår ryktesspridning via SMS. I meddelandena skrivs att det gjorts ingripanden i två större gallerior i Stockholmsområdet, där man använder SOS Alarm som källa för informationen, skriver pressansvarig Douglas Norström, till Aftonbladet.

Läs även: – Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 15:25
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 15:36

Olycka på Mälarbron – Stora trafikstörningar

Räddningstjänsten olycka

Foto: Shamash Oyal

En trafikolycka vid Mälarbron orsakar trafikstörningar under rusningstid. Räddningsenheter är på plats med flera enheter.

En olyckainträffade strax efter klockan 16 under torsdagseftermiddagen på Mälarbron i riktning mot sjukhuset. Räddningsenheter är på plats och påfarten till Mälarbron är avstängd, vilket leder till betydande trafikstörningar.

Räddningspersonal och nödutryckningar är på plats för att hantera situationen och hjälpa de drabbade. Enligt information från Telgenytt är påfarten till Mälarbron tillfälligt avstängd, och trafiksituationen i området är besvärlig med påverkan på framkomligheten.

Det har rapporterats att olyckan var en sammanstötning mellan två fordon, men det är ännu oklart hur många personer som kan vara inblandade och skadeläget är inte tydligt fastställt.

Påfarten till Mälarbron avstängd. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 15:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors