Företag i fokus:

HELEN SHABO: Godner, Rosenberg, Greger – Nytt styre i Södertälje

Godner Rosen Greger

Boel Godner(S), Alexander Rosenberg(M), Lars Greger(MP)

Under onsdagskvällen presenterades det nya styret och politiska samarbetet i Södertälje. Det har historiskt sett aldrig funnits ett sådant samarbete över blocken likt nu.

Boel Godner(S) har gått i god för att arbeta med Miljöpartiet och Moderaterna. Vad är det som sker?

Det röda blocket, Vänsterpartiet, i Södertälje uppger för P4 att de är chockade, de såg inte detta komma och är rent av förbluffade över hur de letts i blindo. Inga glada miner där inte. Funderingen i allt detta är vad denna vändning beror på? Vill Godner(S) skriva historia och sätta locket på för det som uppdagats kring David Winerdal (KD)? Är detta ett smart drag för att skapa en förändring? Kan det vara så att detta varit planen, men att den presenterats nu efter en soppa med många kockar som rört om rejält i grytan?

Allt som började med att det blåa blocket skulle ta över, till att Realistpartiet fick hoppet och sedan så skedde allt med Winerdal som förbluffade, inte bara sitt egna parti, med att rösta emot dem. Det stora ”Men:et” kvarstår i att Winerdal skapade rabalder med sitt beteende och nedvärderande kvinnosyn, vilket Godner blundat för. Vad gör vi med detta? Jo, vi skapar något som överträffar spektaklet för att vi ska kunna fokusera på ett maktstyre i sitt esse och inte de frågor som florerar i nuläget. Lite så känns denna nyhet. Att man försöker blunda för det hon inte gjort i detta fall. Inte agerat där hon har behövt reagera.

Om vi lägger det åt sidan, vilket är vad Socialdemokratierna vill, att lägga de grova anklagelserna som är riktade mot henne och Winerdal åt sidan. Min största fundering just nu, som medborgare och arbetare i Södertälje kommun, är vad detta styre faktiskt kommer innebära. Det pratas om att detta är vad som behövs i nuläget för tryggheten i Södertälje på grund i skjutningarna och den oro som uppstått. Alla kan prata gott och fint att vi måste göra något, men vad är det som ska göras? Hur ska detta historiska samarbetet göra förändring och skillnad, och framförallt, för vem?

I pressmeddelandet, lyfts den oroliga hösten 2022. Men Södertälje har tidigare haft andra stora orosmoment. Jag menar så som Södertäljenätverket och andra ”härvor”. Inget sådant har någonsin skakat om det politiska styret och definitivt inte öppnat upp för ett samarbete mellan blocken och över ”förbjudna” gränser. Vad är skillnaden nu? Frågan kan upprepas. För vem är detta nya tänket riktat mot?

Motivet behöver förtydligas och syftet klargöras. Oavsett otydligheten, inväntas fyra år av spänning eller ansträngning. Vi hoppas på det första.

Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2022 16:30
Senast uppdaterad: 26 november 2022 20:13

DollarStore säljer alla butiker för miljardbelopp

dollarstore_oppning_linkoping

Pressbild

DollarStores 130 butiker, inklusive butiken i Nykvarn, köps upp av det finländska börsnoterade företaget Tokmanni Group Oyj. – Mycket nöjda över att ha hittat en partner med samma företagskultur och mål, säger Anders Kind, VD för DollarStore.

Det var under föregående vecka, fredagen den 7 juli, som det finska börsnoterade bolaget Tokmanni köpte samtliga aktier i lågpriskedjan DollarStore. Prislappen var 170,4 miljoner euro, vilket motsvarar drygt 2 miljarder svenska kronor.

– Tillsammans med Tokmanni är vi väl rustade för att serva våra kunder ännu bättre än tidigare. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Tokmanni-teamet och är mycket nöjda över att ha hittat en partner med samma företagskultur och mål. Tillsammans kommer vi att bilda en ledande nordisk lågprisaktör med potential att öka vårt geografiska fotavtryck i Norden, säger Anders Kind, VD för DollarStore.

Anders Kind, VD för DollarStore. Pressbild

– Jag är oerhört glad över att Tokmanni har denna exceptionella möjlighet att bygga en av de ledande nordiska lågprisbutikskedjorna tillsammans med DollarStore. DollarStore och deras anställda kommer att bli en mycket viktig del av det nya Tokmanni-teamet och jag är övertygad om att vi tillsammans kommer växa och frodas ännu mer än vad vi tidigare har gjort, säger Mika Rautiainen, VD och koncernchef för Tokmanni

Det finska bolaget Tokmanni är ledande inom lågprissektorn i Finland och har cirka 4 200 anställda. De är övertygade om att genom förvärvet av DollarStore kommer de att kunna växa och frodas ännu mer än tidigare.

DollarStore grundades 1994 och är en av de största lågpriskedjorna i Sverige med ett brett produktsortiment. Under 2021 hade bolaget en försäljning på nära 4 miljarder kronor med sina 130 butiker i Sverige och två i Danmark. Sedan 2019 har DollarStore etablerat 54 nya butiker. Butiken i Nykvarn invigdes i november 2017.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juli 2023 10:47
Senast uppdaterad: 13 juli 2023 10:55

Pressat bolag säljer fastighet till Nykvarns kommun

Nykvarns kommun

Foto: Alexander Isa

Fernholm & Gustafsson Förvaltning AB och Samhällsbyggnadsbolaget, SBB, har slutfört försäljningen av en bostadsfastighet i Nykvarn. Köparen är det allmännyttiga bolaget Nykvarnbostäder, NYBO.

– Det känns bra att främja tillväxten i kommunen, för oss som ett ungt bostadsbolag. Dessutom bidrar vi genom förvärvet till att långsiktigt säkra Nykvarns behov av olika boendeformer, så att ännu fler kan bo, må bra och utvecklas här, säger Janette Jardefalk vd på NYBO.

Värdet på försäljningen av bostadsfastigheten i Nykvarn är 221 miljoner kronor. Enligt SBB kommer de att använda nettointäkterna från transaktionen för att förstärka bolagets likviditet och finansiella ställning.

– Fastigheten har förädlats av AH i enlighet med vår framtagna affärsplan och är nu färdigutvecklad. Vi har sedan tidigare kommunicerat vårt fokus att genomföra försäljningar för att stärka vår likviditet och återbetala skulder samt att minska antalet JV:n. Det är dessutom extra glädjande att vi fortsätter göra affärer med kommuner och allmännyttiga bolag, säger Leiv Synnes vd Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB

SBB har på senare tid upplevt en betydande kursnedgång på börsen, från en toppnivå på över 45 kronor per aktie i maj 2022 till dagens värde på drygt 6 kronor per aktie.

Fastigheten består av 115 lägenheter och överlåtelsen kommer att äga rum under det tredje kvartalet. Det allmännyttiga bolaget AB Nykvarnbostäder förvaltar för närvarande 576 lägenheter med ett marknadsvärde på 753 miljoner kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 juli 2023 20:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors