Företag i fokus:

Årets kvinnofridspris går till kommunen – ”Väldigt stolta”

kommun

Foto: Linn Almerud/Södertälje kommun.

Varje år uppmärksammar Operation Kvinnofrids en organisation för särskilt goda utförda insatser. I år tilldelades priset, inte helt oväntat, till Relationsvåldcenter i Södertälje kommun.

Den gånga helgen tilldelades kommunens Relationsvåldcenter årets kvinnofridspris för fokus på rätt arbete, nytänk med nya tjänster för att täcka fler områden och ett arbete riktat till offer och förövare.

Priset delades ut på Operation kvinnofrids konferens under fredagseftermiddagen, den 25 november, för att belysa arbetet med att ge ett skydd till samhällets mest utsatta kvinnor. Gunilla Olofsson, socialsekreterare, reflekterar tillbaka till 2016 när Kvinnofridspriset delades ut för allra första gången.

– Då sa jag, ”Det där priset ska vi vinna någon gång!”, och nu sex år senare har vi faktiskt gjort det. Vi är väldigt stolta och glada, säger Gunilla Olofsson i ett pressmeddelande på Södertälje kommuns hemsida.

Under prisutdelning berättade andra medarbetare på Relationsvåldcenter hur de hållit ihop och behållit sitt fokus, trots en hög personalomsättning som förändrats genom åren.

– Jag tror det beror på att vi alla verkligen vill vara här. Vi brinner verkligen för det arbete vi gör. Sedan har verksamheten också kunnat utvecklas genom åren. Först tog vi enbart hand om våldsutsatta, nu har vi också ett bra behandlingsprogram för våldsutövare vilket är oerhört viktigt, säger socialsekreterare Maria Wallin.

En annan utveckling som utmärkts sig inom verksamheten är att Relationsvåldcenter skapat en ny tjänst som stödperson som tidigare inte fanns. En tjänst som Noha Masso besitter.

– Man kan säga att jag hjälper klienterna till självhjälp. Jag visar hur de kan söka egen bostad, var de kan ta ekonomiska hjälp och förklarar hur samhället fungerar, säger Noha Masso, familjebehandlare och stödperson.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 november 2022 15:18
Senast uppdaterad: 28 november 2022 15:34

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors