Företag i fokus:

Resan till att hitta sig själv – Bra initiativ Ung fritid

316748369_376056511390565_1704978910541792310_n

Tina Qvinnström, Ung fritid. Pressbild.

I helgen anordnas Starka tjej-mässan i stadshuset för att uppmärksamma tjejers och icke-binäras rättigheter. Vilket bra initiativ av Tina Qvinnström och Ung fritid.

Ungdomar idag har det tufft nog som det är med sin pubertet. Identitetsskapande. Leva livet efter samhällets normer och samhällets krav. Svårigheterna med att kategorisera sig själv. Tillhöra en könsnorm och vara en stereotyp har lett till mycket förvirring och ensamhet.

Tjejer eller killar som förklarar sig själva som icke binära är inte alls särskilt uppskattade i samhället. Normen vill ha ett antingen eller. Antingen är du flicka eller pojke. Man eller kvinna. Vad ska icke binär ens betyda? Att man får rättigheten att se sig själv precis som man vill vara. Ingen annan än en själv ska avgöra eller få sätta sin prägel på det. Så är det sällan. Tyvärr.

Samhällsutveckling har gått framåt, men i många anseenden är den inte där vi önskar att den var med hur acceptansen till människors olikheter är. Vi vill gärna tro att man accepteras oavsett vem man är. Hur man är. Men hur modernt ett samhälle än blir, kommer huvuden vändas om på torget när en person sticker ut med sitt utseende eller inte ingår i mottagarens uppfattning av personen ifråga. Fördomar lever idag och är mycket synliga i vissa sammanhang.

(Annonslänk)

Utvecklingen kan gå framåt. Den må ha gjort det i många aspekter. Det gäller att också förstå hur vissa saker inte kommer lyftas upp om inte intresset lyfts upp av den som är engagerad i frågan. Oftast är det en som är berörd av frågan som engagerar sig i hjärtefrågorna.

Eldsjälen Tina Qvinnström som är projektledare för Starkare tjejer-mässan säger, i ett pressmeddelande följande, – ”Vi vill uppmärksamma tjejers och icke-binäras rättigheter samt visa att dessa grupper är minst lika bra som andra. På mässan kommer det finnas ett helt gäng utställare med varierade verksamheter och produkter.”

Starka budskap från Tina, som också lockar sångerskan Lisa Ajax och Jeanette Höglund från ”vid din sida” till en mässa som ska hållas i stadshuset nu på lördag, den 3 december.

Dagen i ära kommer att rikta sig till framförallt tjejer med åldern inne, för att hitta trygghet, tillhörighet, gemenskap i att det finns desto fler i Södertälje som går igenom svårigheter. En resa i att hitta sig själv. Den man är. Den man vill vara. Den man kommer bli.

Vilket bra initiativ Tina Qvinnström från Ung fritid, som lyfter en viktig fråga och fundering bland många av våra ungdomar.

Är du i en identitetsresa, besök mässan ”starka tjejer” för att hitta svar på dina frågor. Om inget annat får du en dag fylld med aktiviteter och möjligtvis nya kompisar. Kika in på Trombon salen den 3 december och säg ”Hej” till idolkändisen Lisa Ajax, Jeanette Höglund eller en massa andra starka tjejer – precis som du.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2022 16:15
Senast uppdaterad: 30 november 2022 16:46

Hotelldirektören kriminellstämplar en 500 miljoners satsning

Elite-1

Hotelldirektör på Ad Astra, Steffen Sanders, Foto : Alexander Isa

När nyheten om Elites etablering i Södertälje blev allmänt känd, möttes den av jubel och förväntningar i staden. Många såg detta som en positiv utveckling och en välkommen investering från en så betydande aktör. Men med tiden framkom det att Elite inte delade samma stolthet för sin etablering som vi hade hoppats på.

De valde att marknadsföra sitt ”Ad Astra Snäckviken” som ”Rivieran, 28 minuter söder om Stockholm,” en formulering som tydligt försökte distansera sig från Södertälje. Det verkar som om de undvek att förknippas med staden på grund av det ökande problemet med kriminalitet, och de påpekanden som politiker och lokalpolis gjorde i riksmedia. Det är troligt att detta är skälet till att de inte valde att kalla det för ”Elite Södertälje,” som de gör i andra städer som Västerås och Norrköping.

Södertäljes rykte har lidit i många år, och som invånare vill vi gärna vara med och reparera det.

Tillbaka till Steffen Sanders mejl till polisen och Södertälje kommun som verkar präglas av storhetsvansinne. Det är frustrerande när han nästan kritiserar polisens arbete och hävdar att det inte görs tillräckligt. Jag vill rikta en eloge till kommunens säkerhetschef Emir, som tydligt och sakligt bemötte Sanders gnäll och satte honom på plats.

”Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår”

Polisen gör ett fantastiskt arbete. Vi Södertäljebor vill få bort kriminaliteten, minst lika mycket som Sanders vill. Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår, utan om att kunna njuta av vår stad i sin helhet.

Man kan undra när han senast besökte stadskärnan och insåg att det är fler företag än hans eget som lider av minskade intäkter. Har Sanders missat att vi lever i en lågkonjunktur?

Mejlet verkar ha varit skickat utan noggrann eftertanke, och Sanders verkar inte ha varit beredd på att det skulle bli offentligt. Över en natt har Elites egen hotelldirektör lyckats stämpla en 500 miljoners satsning som ett kriminellt tillhåll. Det är svårt att föreställa sig att någon nu vill checka in där eller njuta av deras spa.

Drogproblem som Steffen Sanders tar upp är inte unikt för Södertälje; det är ett problem som påverkar städer över hela Sverige. Andra Elite-hotell, som i Västerås, kan mycket väl ha liknande utmaningar, men deras hotelldirektörer går inte ut och kritiserar kommunen och polisen på samma sätt.

PS ”Rivieran 28 minuter söder om Stockholm” låter patetiskt.

Varma hälsingar,
Kvinnan som har älskat Södertälje sedan 70-talet.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 15:19
Senast uppdaterad: 13 september 2023 15:24

Snart inleder kommunen ombyggnationen av Marenplan

EBD9C0E8-6D0E-4C91-876F-048C6F3DCAFC

Illustration/bild: Fojab/Södertälje kommun

Senhösten är här och för Södertälje kommun är det dags att ta ett stort steg när ombyggnationen av Marenplan påbörjas.

Inom en snar framtid kommer Marenplan att vara en inbjudande destination med cirka 200 gästrum, konferensfaciliteter, en lounge, flera barer, restauranger samt en rymlig uteservering på en terrass med utsikt mot Maren.

I samband med att fastighetsägaren Stadsrum bygger en 16 våningar hög fastighet kommer Södertälje kommun att genomföra en omfattande uppfräschning av Marenplan, men denna förvandling kommer inte utan sina uppoffringar.

Stora delar av området kommer att vara avstängda för allmänheten. Detta inkluderar gångpassagen mellan det nya hotellet och kajen mot vattnet, vilket innebär att fotgängare måste ta en omväg via Ekdalsgatan eller Strandgatan och Marenbron om du vill ta dig från Marentrappan till Slussgatan.

Det är dock inte allt i avstängningen.
Strandgatan kommer att förbli öppen, och Tullgränd, som för närvarande är stängd, kommer att öppnas upp igen. Marentrappan kommer att vara tillgänglig för fotgängare under hela byggperioden, tillsammans med cirka 4 meter av Marenplan vid trappan. Däremot kommer träbryggan längs Marens östra strand att vara avstängd. Marenbron kommer att förbli öppen under hela byggperioden, med undantag för korta perioder då tillfällig stängning kan krävas.

Läs även: Här är restaurangerna som etableras vid Maren

Förutom den uppenbara estetiska upprustningen kommer Marenplan också att få fler sittplatser, fler träd och grönskande områden samt ny, modern belysning. Ny markbeläggning kommer att läggas, och en skimrande vattenspegel nedanför Marentrappan kommer att skapas, vilket ger möjlighet till vattenlek eller bara en vacker plats att slå sig ner vid.

Foto: Södertälje kommun

En central del av omgestaltningen är den helt nya kajen runt den inre delen av Maren. Denna kaj kommer att trappa ner mot vattnet och skapa fler sittplatser närmare vattnet, vilket ger besökarna en ännu närmare upplevelse av vattnet. Dessutom kommer det att finnas mer plats för uteserveringar samt att Tullgränd kommer att få en ljusare och mer inbjudande atmosfär.

Den preliminära tidsramen för avstängningen sträcker sig från november 2023 till mars 2025. Värt att notera är att flera parkeringsplatser vid Hebbevillan kommer att försvinna under byggperioden då både Stadsrum och kommunen kommer att använda området för sina etableringsändamål.

Läs även: – Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 11:51
Senast uppdaterad: 23 januari 2024 22:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors