Företag i fokus:

Södertäljeborna mindre bra på att ansöka om bidrag

Södertälje kommun

Arkivbild

Vi alla har hört hur rika kommuner blir rikare, såsom rika människor blir rikare. Inget konstigt med det egentligen. Inte om den rika vet hur hen ska förvalta pengarna. Är det verkligen så?

Men det slår mig som en käftsmäll att Södertälje är den kommun som ligger under snittet och bland de sämsta i landet för att få bidrag för bl.a. laddstolpar. Laddstödet har som syfte att hjälpa de människor som vill satsa på att köra bränslefritt och med el. Värna om miljön i klimatfrågan men också för att värna om plånboken. Däremot vet jag inte om detta gäller idag med elpriser som rånar en. Suck.

Enligt statistik så har Danderyd kommun nyttjat laddstödet i större utsträckning, och fått nästan fyra gånger så mycket som hushållen i Södertälje. Vart är den rättvisa jämnfördelningen som Sverige så snyggt representerar i jantelagen. Vad handlar det om egentligen? Att Danderyd har förmågan att nästla sig in i systemet och kringgå det finstilta, eller beror det på något systematiskt? Oavsett är det oerhört trist läsning, att få veta det man i stort sett misstänker, men får det bekräftat. Svart på vitt.  

Det är oviktigt vad som försiggår i denna kommun i denna fråga såklart, visst finns det ett utvecklat våldsutövande i området, skjutvapenvåld och sju har dött i skottlossningar. En viktig poäng att ha i åtanke är att rika kommuner också har mycket problematik trots sin höga genomsnittliga inkomst som Newsworthy visar på.  

Laddstöd går till rika kommuner – Södertälje ligger under snittet. Foto: Santeri Viinamäki, WC

Södertälje som ligger under snittet är i en ändå bättre rang än grannkommunen Botkyrka. Botkyrka är enligt medierapportering också en drabbad kommun, med en hel del kriminalitet osv. Är det inte ”fattigare” kommuner ur Newsworthy aspekten, dvs. inkomstatistiken som faktiskt behöver laddstödet. I detta fall tänker man rika ska bli rikare, kunna spara och kunna planera framåt. Så himla skevt. Hur sker satsningarna och prioriteringarna blir min största fundering i detta.

Om det handlade om att Södertäljebor inte ansökte om laddstödet, så är det väl tråkigt att de inte varit mer engagerade i frågan. Om det handlar om att de inte ansökte. Varför inte?

Även om Södertälje varit sämre på att ansöka om laddstöd, så är det ändå mycket tråkigt att verksamheter som jobbar med miljöfrågor varit mer aktiva i frågan och inspirerat södertäljeborna till att vilja satsa på sig själva, sin framtid, sin ekonomi och en början med laddstolpar för att kunna ha eldrivna bilar.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2022 15:01
Senast uppdaterad: 20 december 2022 15:01

Siktar på att rekrytera cirka 500 semestervikarier

D2DFD4F3-C4D1-4CD7-AE5B-D7F8B4C69BFF

Tobias Westergaard, verksamhetsstrateg på omsorgskontoret.
Foto: Privat

Med sikte på att rekrytera cirka 500 semestervikarier, välkomnar kommunens omsorgskontor ansökningar för sommarjobb 2024.

– Vi har ett bra introduktions- och utbildningspaket till dig när du börjar hos oss. Dessutom har du en handledare som stöttar dig din första tid på arbetsplatsen, säger Tobias Westergaard, verksamhetsstrateg på omsorgskontoret.

I en stor rekryteringskampanj efterlyser kommunens omsorgskontor nya talanger att ansluta till deras team som sommarvikarier. Med en öppen inbjudan till alla över 18 år, oavsett om man är i början av sin karriär eller pensionär med tid över, uppmanas intresserade som brinner för att göra skillnad i andra människors liv att ansöka.

Den ideala kandidaten är en person som är intresserad av att arbeta med människor, har en lyhörd och lösningsorienterad inställning samt är serviceinriktad. Kommunen betonar vikten av samarbetsförmåga och en positiv inställning till att bidra till andra människors välbefinnande.

– Inom våra verksamheter möter du dagligen olika typer av människor och situationer där du får en unik chans att träna på förmågor som empati, flexibilitet, teamwork, kreativitet och tålamod. Du finns som stöd för att göra livet enklare för någon som ibland behöver extra hjälp eller omsorg i vardagen, säger Tobias Westergaard.

(Annonslänk)

Som semestervikarie ges man chansen att säkerställa att personer i behov av stöd får njuta av trygga och angenäma dagar, samtidigt som de ordinarie medarbetarna får möjlighet att ta en välförtjänt paus. Dessa tjänster erbjuder inte bara stabila arbetsvillkor utan även en utmärkt möjlighet till personlig och professionell utveckling, med goda chanser till fortsatt anställning inom sektorn.

För de som är intresserade av att veta mer om vad arbetet inom omsorgen innebär, anordnar kommunen informationsmöten i stadshuset där potentiella sökande kan träffa ambassadörer från olika verksamhetsområden. Dessa representanter är redo att dela med sig av sina erfarenheter, svara på frågor och till och med hjälpa till med ansökningsprocessen på plats. Informationsmötena äger rum den 25 mars, 5 april, 10 maj och 24 maj, mellan kl. 14 och 17.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2024 17:24
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 17:24

Rekordår för personliga registreringsskyltar

E18-E20_Trafikplats_118.jpg_1350

Foto: Gunnar Creutz, Wikimedia Commons/Trafikverket

Under 2023 godkände Transportstyrelsen en historisk mängd av 3 020 personliga registreringsskyltar, med en markant ökning av unika och kreativa skyltkombinationer.

– Den som skaffar en personlig registreringsskylt vill antagligen sätta sin personliga prägel på sitt fordon och sticka ut lite i trafiken. Samtidigt är man med och bidrar till ökad trafiksäkerhet vilket inte alla känner till, säger Eva Isaksen, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har noterat ett rekordår för personliga registreringsskyltar i Sverige under 2023, med totalt 3 020 godkända skyltar, varav 6 i Nykvarn och 25 i Södertälje.
Av dessa utgjordes 1 007 av förlängningar av befintliga skyltar, medan 2 013 var helt nya skyltkombinationer, vilket visar på en växande trend av kreativitet och individualism bland fordonägare. Det totala antalet personliga skyltar i landet har nu nått 26 398, den högsta siffran hittills, med 19 539 av dessa aktivt använda i trafiken.

(Annonslänk)

Sedan möjligheten att skaffa en personlig skylt introducerades 1988, har intresset stadigt ökat. Idag kostar en sådan skylt 6 200 kronor och gäller i tio år, med möjlighet till förlängning. Skyltarna får innehålla två till sju tecken och måste följa strikta regler för att inte förväxlas med standardregistreringsnummer eller anses olämpliga.

Transportstyrelsen har även anpassat sitt arbetssätt på grund av en ökning av svårtolkade skyltförslag. Handläggare kräver nu tydligare motiveringar för önskade skyltkombinationer för att förebygga missförstånd och säkerställa att alla skyltar följer gällande regelverk.

– Vi gör vad vi kan för att bena ut betydelser och innebörd, men ibland går vi bet och behöver ett förtydligande från den sökande. Förklaringarna är allt mellan himmel och jord. Det kan vara riktnummer eller platser i ett tidigare hemland. Det kan vara en släktings födelsedatum. Kort sagt kan det vara nästan vad som helst. Människors kreativitet är stor, säger Eva Isaksen.

Läs även: – Allt fler bokstavskombinationer anses väcka anstöt

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 01:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors