Företag i fokus:

Dyr elräkning väntar – Så mycket har hushållen i elstöd

Eluttag

Foto: Alexander Isa

Det dyra elpriset ser ut att hålla i sig inför vintern och även in på det nya årsskiftet. Det nya elstödet ser dock inte ut att vara allt till större hjälp då den äts upp av de höga priser.

Regeringens elprisstöd kommer, som det ser ut nu, att gå till hushåll och företag i elområdena 3 och 4 i södra Sverige, Södertälje och Nykvarn inkluderat.

Hushåll i Södertälje har rätt till en ersättning motsvarande 50 öre per kilowattimme för den förbrukning som hushållet hade mellan oktober 2021 och september 2022. Exempelvillan med en årsförbrukning på 20 000 kilowattimmar skulle alltså få 10 000 kr i bidrag. 

I det sydligaste elområdet skulle motsvarande villa få 13 400 kronor i stöd. Trots det går 58 av 62 kommuner södra sverige mot lägre elräkningar än Södertäljes genomsnittliga villahushåll om vi beaktar historisk förbrukning. 

Stödet utformades utifrån dynamiken som rådde på elmarknaden under slutet av 2021 och början av 2022 då priserna ofta skilde sig markant mellan söder och norr. Men under den senaste månaden har skillnaderna inte varit lika kännbara. Prissnittet för december ligger på 3,23 kronor i nordligaste Sverige, jämfört med 3,96 i syd.

– Norra Sverige kom relativt lindrigt undan förra vintern. Det är först nu som elpriserna har blivit riktigt höga i norr. Med tanke på att elstödet i grund och botten syftar till att hjälpa elanvändarna betala sina elräkningar så vore det rimligt att det nu även gäller norra Sverige, säger Björn Björnson, som är chef för affärsutveckling på Godel.

Han tror att priserna ändå kommer att gå nergå sikt

– En viktig förklaring är att det blåst väldigt dåligt den senaste månaden, samtidigt som isläggningen har tagit tid. Det är svårt att säga vart priserna tar vägen, men förhoppningvis är det vi ser nu något av en tillfällig pristopp i norr.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2022 10:50
Senast uppdaterad: 22 december 2022 11:07

Fastighetsbolaget ingår nytt samarbete med GlobalConnect

Mofast-900x320-2

Bild: Fornhöjden.se

Fastighetsbolaget Mofast har ingått ett avtal med internetleverantören GlobalConnect för att förbättra den digitala infrastrukturen i sina bostadsfastigheter i Södertälje. Samarbetet innebär tillgång till pålitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och nya digitala tjänster.

Under hösten 2021 förvärvade Mofast lägenheter i Fornhöjden till ett värde av 1,15 miljarder kronor, vilket innefattar totalt 871 hyreslägenheter i Södertälje. För att förbättra den digitala upplevelsen för sina hyresgäster har bolaget nu inlett ett samarbete med GlobalConnect.

– Vi är glada över att ha valt GlobalConnect som vår samarbetspartner för att hantera den digitala infrastrukturen i våra bostadsfastigheter i Södertälje. Avtalet kommer att garantera stabilitet och fördelar för alla våra hyresgäster, anställda, leverantörer och aktieägare, säger Per Gebenius, VD Mofast.

Enligt avtalet kommer GlobalConnect att ta hand om underhållet av den digitala infrastrukturen i Mofasts bostadsfastigheter och agera som kommunikationsoperatör. Detta innebär att hyresgästerna kan förvänta sig tillförlitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och möjligheten att ta del av nya digitala tjänster. Detta initiativ kommer att göra vardagen bekvämare och främja uppkopplingen för alla som bor och arbetar i Mofasts bostadsfastigheter i Södertälje.

– Vi ser framemot att leverera ett stabilt och robust nät med de senaste digitala tjänsterna för hyresgästerna, säger Mattias Dahlberg, säljchef MDU GlobalConnect.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 00:47

Stort bråk SIS Tysslinge – Polis och ambulans på plats

IMG_4266

Foto: Shamash Oyal

Personalen på Sis-hemmet Tysslinge slog larm till polisen på onsdagskvällen efter ett omfattande bråk. Polis och ambulans är närvarande med flera enheter.

Sent på onsdagskvällen låste personalen SIS-hemmet i Tysslinge i Södertälje in sig och larmade polis til platsen med anledning av att ett antal intagna försöker ta sig från en avdelning till en annan.

-Det var bråk och tumult inne på SIS och det har resulterat i vårt fall två brott som vi har agerat i. Det gäller skadegörelse och våld mot tjänsteman, säger Polisens regionala insatsledare Henrik Sjöström, till Telgenytt på plats. 

Något som är förbjudet på anläggningen samt att vägarna mellan avdelningarna är låsta. De intagna försökte komma över nycklar, hade sönder övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning samt att en personal misshandlats.

-En intagen grips för våld mot tjänsteman. Den personal som misshandlats förs till sjukhus med ambulans men är lindrigt skadad.
En annan personal har fallit i samband med händelsen och gjort sig illa men är inte i behov av sjukvård. Förutom våld mot tjänsteman rubriceras händelsen som grov skadegörelse, skriver polisen på sin hemsida.

Strax före klockan 22 tar sig polis in i anläggningen rapporterar polisen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 20:46
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 15:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors