Företag i fokus:

Dyr elräkning väntar – Så mycket har hushållen i elstöd

Eluttag

Foto: Alexander Isa

Det dyra elpriset ser ut att hålla i sig inför vintern och även in på det nya årsskiftet. Det nya elstödet ser dock inte ut att vara allt till större hjälp då den äts upp av de höga priser.

Regeringens elprisstöd kommer, som det ser ut nu, att gå till hushåll och företag i elområdena 3 och 4 i södra Sverige, Södertälje och Nykvarn inkluderat.

Hushåll i Södertälje har rätt till en ersättning motsvarande 50 öre per kilowattimme för den förbrukning som hushållet hade mellan oktober 2021 och september 2022. Exempelvillan med en årsförbrukning på 20 000 kilowattimmar skulle alltså få 10 000 kr i bidrag. 

I det sydligaste elområdet skulle motsvarande villa få 13 400 kronor i stöd. Trots det går 58 av 62 kommuner södra sverige mot lägre elräkningar än Södertäljes genomsnittliga villahushåll om vi beaktar historisk förbrukning. 

Stödet utformades utifrån dynamiken som rådde på elmarknaden under slutet av 2021 och början av 2022 då priserna ofta skilde sig markant mellan söder och norr. Men under den senaste månaden har skillnaderna inte varit lika kännbara. Prissnittet för december ligger på 3,23 kronor i nordligaste Sverige, jämfört med 3,96 i syd.

– Norra Sverige kom relativt lindrigt undan förra vintern. Det är först nu som elpriserna har blivit riktigt höga i norr. Med tanke på att elstödet i grund och botten syftar till att hjälpa elanvändarna betala sina elräkningar så vore det rimligt att det nu även gäller norra Sverige, säger Björn Björnson, som är chef för affärsutveckling på Godel.

Han tror att priserna ändå kommer att gå nergå sikt

– En viktig förklaring är att det blåst väldigt dåligt den senaste månaden, samtidigt som isläggningen har tagit tid. Det är svårt att säga vart priserna tar vägen, men förhoppningvis är det vi ser nu något av en tillfällig pristopp i norr.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2022 10:50
Senast uppdaterad: 22 december 2022 11:07

Miljökontoret häver förbudet mot kolgrillen

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa

Nu är det fram för restaurangen Cizgara i Mariekäll att grilla igen, det rapporterar SVT.

Det var i slutet på juni som miljökontoret förbjöd kolgrillen Cizgara att grilla efter klagomål från ett flertal grannar. Nu rapporterar SVT att kommunen har hävt förbudet mot att grilla med kol efter en genomförd inspektion den 7 juli.

Vid en provgrillning kunde miljökontoret konstatera att restaurangen inte skapade rök vid grillningen.

I samband med att beslutet upphävs ställs krav på Cizgara att lämna information om rökreningsanläggningen, bland annat uppgifter om dess kapacitet och luftflöde. Detta rapporterar SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 14:18
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 15:35

23-åring döms till fängelse för inblandning i sprängningar

Polis

Arkivbild

En 23-åring från Södertälje åtalades för inblandning i flera sprängningar i Stockholm. Nu har han dömts till flera års fängelse av tingsrätten.

Tidigt på morgonen i januari exploderade en kraftig bomb vid en restaurang i Stockholm. Dagen efter inträffade ännu en kraftig detonation vid ett lägenhetshotell i Kista där en kriminell nätverksledare hade sitt kontor. Båda sprängningarna orsakade omfattande skador på byggnaderna, men enligt rapporterna ska ingen person ha skadats i samband med händelserna.

Kort efter händelsen greps flera personer, inklusive en 23-åring från Södertälje och en 25-åring från Upplands Väsby. Åtal väcktes i juni mot totalt åtta personer,  i åldrarna 16 till 42, som misstänktes vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm. Dessa sprängningar kopplas samman med en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

Enligt domen ska Södertäljebon ha kört fordonet till platsen där andra personer utförde sprängningen. 23-åringen nekar till brottet och hävdar att han bara körde två män från en lägenhet till Kista och skulle få uppemot 80 000 kronor för körningen. Han påstår att han var ovetande om någon bomb eller detonation.

Dock hittade polisen hans DNA på ett av batterierna som påträffades vid sprängningsplatsen. Dessutom har man funnit chattkonversationer i hans telefon samt sökningar på internet relaterade till detonationen.

Tingsrätten har dömt Södertäljebon till fyra års fängelse för brottet allmänfarlig ödeläggelse. Domstolen anser att trots att han endast var i bilen och agerade som chaufför, så har han genom att transportera de två andra personerna varit delaktig som medbrottsling.

Läs även: – 26-åring dömd till fängelse – Förvarade bomb hemma

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 11:46
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors