Företag i fokus:

Här får unga möjligheten att förverkliga sina drömmar

Nykvarns kommun

Arkivbild.

I Nykvarn har det uppmärksammats att kommunen investerat pengar för att ge möjlighet till ungdomar mellan 15-25 år att ansöka om ett bidrag för att kunna satsa på eget intresse. Som till exempelvis, musik, film, teater, idrott, konst eller e-sport. Något som Lt var först med att rapportera.

Fredrik Ljungestig, som är fritid- och kulturskolechef i Nykvarns kommun, berättar att det är en kommunal satsning för att stimulera unga att genomföra sina idéer och drömmar.

När de ansöker om idépengen, som kan bli upp till 5000 kronor, så tilldelas de även en fadder som dels ska hjälpa dem att uppnå sina drömmar, men också dels för att hjälpa till att rapportera hur utläggen sett ut. Då det är en kommunal insats vill de ha en utförlig beskrivning på hur pengarna spenderats.

Insatsen låter toppen, och rätt i tid. Imponerade att Nykvarns kommun, Södertäljes grannkommun, ser till att ungdomar får möjligheten att leva ut sina drömmar. En dröm som besannas leder till hopp om en positiv framtid. Detta är en bra väg in i rätt riktning. Vi kan bara visa genom handling, vilket detta äntligen är. En handling i att faktiskt ge något till ungdomarna, i stället för att bara peka med hela handen åt vilken riktning de ska, eller vad de behöver göra och vad som är i deras makt och inte.

Åter till idépengen. 5000 kronor till ungdomar för att de ska försöka uppnå sina drömmar, med hjälp av en stödperson som kommunen tilldelar. Otroligt bra. Inte nog med pengarna, men även vägledning av en trygg och vuxen person. Kanske kan detta få spridning bland våra unga vuxna till att tro att kommunen vill de väl och vill satsa på dem. Komma ifrån ”fuck aina”-fasen i livet, till att bidra till vårt samhälle i framtiden.

Fredrik Ljungestig, fritidschefen, detta gjorde du riktigt bra. Bra insats, bra initiativ, bra hoppingivande utmärkelse till de vi vill påverka som mest.

Idépengen går att ansöka om redan vid årsskiftet. Håll utkik.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 december 2022 05:00
Senast uppdaterad: 29 december 2022 00:38

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors