Företag i fokus:

DEBATT: Det ÄR en överdebitering för byggkostnaden av fritidsgården

Granberg

Joakim Granberg, RP, menar upphandlingen var specifikt kravställd för just ett företag som överdebiterar kommunen.

Det hade varit bättre för VD:n för Telgefastigheter Krister Mellström, som dessutom innan var tf. VD för Telge inköp, om han hade ignorerat min insändare om att fritidsgården i Bårsta kommer att bli vansinnigt dyr när den väl står färdig, jag gissar den landar på runt 100 miljoner – cirka 90 000 kr per kvm.

Men istället går Krister i svaromål och försvarar den enorma byggkostnaden genom att räkna upp aktiviteter som INTE ingår i byggkostnaden. Pinsamt!

Nu hoppas jag att Krister själv vet om detta och att insändaren mer var ett populistiskt försök att få allmänheten att tro att den höga kostnaden är motiverad för att gården är så ”speciell”. Jag måste tyvärr spräcka den illusionen genom att informera läsarna om att podcastproduktion, friluftsliv, föreläsningar, undervisning och samverkan med andra aktörer är inget som ingår i byggsumman på ca 92 miljoner, det vet även Krister.

Krister Mellström, vd Telge Fastigheter. Pressbild

Faktum är att mycket av inredningen som räknas upp – IT avdelningen, 3D skrivare, musikanläggning är inget heller som ingår i byggsumman. Det finns ytterligare budgeterad summa på ca 3,5 miljoner att köpa in inredning.

Så även om några salar har flyttbara väggar och utdragbara scener så är det fortfarande byggnation av golv, väggar och tak vi i slutändan pratar om – inte en lyxspaanläggning!

Jag har respekt för att Krister och även ordförande för Telge fastigheter Lars Greger (MP) inte kan något om verkliga byggkostnader och att dem aldrig har arbetat på ett bygge, eller hållit i en byggentreprenad som jag faktiskt gjort, så kanske ska jag inte döma dem för hårt när de anser att över 83 000 kronor per kvadratmeter för denna gård är ett bra och motiverat pris… Suck!

Nu när vi går in i en lågkonjunktur och måste hålla i varje krona, kan vi inte låta de stora byggbolagen tala om för våra inköpare, ordföringar och VD tillsatta politiker vad saker och ting skall få kosta, man skall komma ihåg att dessa bolag är ute efter vinstmaximering och alltid sätter sin egen kassa före skattebetalarnas. 

Nya fritidsgården Ronna beräknas kosta över 100 miljoner kronor. Illustration: Södertälje kommun.

Byggbolag ska givetvis få tjäna pengar, men ockerpriser skall inte accepteras!
Det stör mig enormt mycket att samma personer som säljer ut våra egna fastigheter för mellan 7500 kr till 12 800 kr per kvm (radhus och bostäder) i samma andetag accepterar att vi har en byggproduktionskostnad på över 83 000 kr per kvm för en fritidsgård.

Hur är det på allvar ens möjligt intellektuellt för dem själva att svälja den ekvationen?

Upphandlingen var så specifikt kravställd att endast ett enda företag bland många ansågs kapabelt att bygga denna fritidsgård! – Redan där borde någon rödflaggat detta projekt!
Klart att fler företag kan bygga en fritidsgård och att därmed kunde priset ha hållits nere. 

Med endast ett företag utan konkurrens kvar så finns inga hinder att blåsa upp kostnaderna till absurda nivåer som 12 miljoner för övrigt/diffusa poster och 10 miljoner för projektering (planera/planlägga) – Räkna på det sista, om du får 1000 kr timmen så tar det dig 10 000 timmar!!
Tio tusen timmar = 250 arbetsveckor (5 år) heltid att klura ut hur denna fritidsgård skall byggas…  Låter det rimligt? – NEJ! 
Dem som tar betalt är inte dumma, det är ”vi” som betalar som är korkade helt klart! 

Några ansvariga vill nu flytta fokus och påstå vi är emot gården. Nej, vi är för fritidsgården och verksamheterna. Vi har beviljat bygglov för gården och röstat för att den ska byggas.

Det är byggkostnaden vi är emot. Telge fastigheter tvingas nu ta ut över 530 000 kronor i månadshyra av kultur- och fritid för att få ihop detta ekonomiskt.
Detta är vi emot, inget annat.

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti

Läs även: – Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner!

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Sprängning riktad mot person med tidigare kopplingar till kriminella

IMG_4512

Foto: Shamash Oyal

En man i 30-årsåldern, tidigare kopplad till kriminella kretsar i Södertälje, tros vara måltavlan för sprängdåden i ett villaområde vid Västergård, rapporterar LT.

Inom loppet av några dagar inträffade sprängdåd i ett villaområde i Södertälje. I det första fallet, exploderade en mindre anordning, men den ansågs vara ofarlig.

I det andra fallet, där boende i en annan villa larmade om ett föremål utanför bostaden, lyckades det nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga objektet. Men strax före midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress, men mot en annan bostad.

Enligt Lt är den misstänkta måltavlan, där detonationen inträffade, en man som tidigare har varit involverad i kriminella kretsar, men mannen ska inte vara intresserad av att samarbeta med polisen i deras utredningsarbete.

Polisen är på plats i det berörda villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Enligt tidningen har mannen tidigare blivit dömd till tre års fängelse för grov utpressning, men senare friades av hovrätten. Efter detta har han inte varit inblandad i liknande utredningar.

Under fredagskvällen ska detonationen inträffat vid mannens bostad och orsakade mindre skador. Ingen person rapporteras ha blivit skadad i samband med sprängningen. En förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse har inletts vilket blir det tredje fallet på tre dagar i villaområdet, men för tillfället har inga misstänkta personer gripits.

Polisen ser samband mellan incidenterna.

– Vi ser att händelserna hör ihop på något sätt. Vi ser kopplingar till den grova kriminaliteten. Vi jobbar med att få fram motivet men det är inget jag kan kommentera just nu, säger polisens presstalesperson Mats Eriksson till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 15:13
Senast uppdaterad: 25 september 2023 13:11

Sköldpadda hittad av polisen vid avfart i Södertälje

Sköld

Foto: Polisen.

Strax före klockan 13 gjorde en polispatrull i Södertälje en oväntad upptäckt – en sköldpadda som hade kommit ut på E4:an.

Även i juli, tidigare under sommaren, blev en sköldpadda hittad i Södertälje. Den gången påträffades den på Tvetavägen av en privatperson som sedan lämnade in den till polisstationen i Södertälje. Nu, i en liknande händelse, hittades en sköldpadda på E4:an vid avfarten Södertälje Syd.

Enligt polisens information mår djuret bra och har blivit omhändertaget. Polisen misstänkte att det var en havssköldpadda. Sköldpaddan, som var ungefär 30 centimeter lång, misstänkte vara en havssköldpadda som nu transporterats till en djurpark och vårdats av personalen där.

Det är fortfarande oklart hur sköldpaddan hamnade på vägbanan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 13:30
Senast uppdaterad: 23 september 2023 13:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors