Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Södertälje värd för prestigefylld stadsutvecklingskonferens

Sveriges-centrumutvecklare2

Styrelsen för Sveriges Centrum & Platsutvecklare på plats i Södertälje. Foto: Södertälje City

Södertälje stod nyligen som värdstad för Key City Group årskonferens, där fokus lades på framtidens stadskärna och utveckling med deltagande av Sveriges ledande städer. – Södertälje är på rätt väg inom branschen, säger Aljosa Lagumdzija, VD på Södertälje City. 

Södertälje har cementerat sin plats som en nyckelspelare inom stadsutvecklingssektorn genom att nyligen vara värd för årskonferensen för Key City Group, ett framstående nätverk som samlar Sveriges största städer, däribland Södertälje. Detta markerade första gången staden välkomnade konferensen, vilket ytterligare stärker dess ställning inom branschen.

Konferensen, som sträckte sig över två dagar, samlade experter och beslutsfattare från Malmö, Stockholm, Göteborg, Norrköping, Linköping, Västerås, Uppsala och Helsingborg. De deltog i djupgående diskussioner och workshops om en mängd ämnen, inklusive AI-trender, platssamverkan, trygghet och fastighetsutveckling, vilket bidrog till en inspirerande och tankeväckande atmosfär.

Aljosa Lagumdzija, VD på Södertälje City.

– Det är en bekräftelse på att Södertälje är på rätt väg inom branschen och inom stadsutvecklingsforumet. Vi är stolta över att vara en destination som drar till sig uppmärksamhet och samtidigt aktivt bidrar till utvecklingen av framtidens städer, säger Aljosa Lagumdzija, VD på Södertälje City. 

Styrelsen för Sveriges Centrum & Platsutvecklare deltog också och engagerade sig i produktiva samtal.

De fick även en unik möjlighet att uppleva Södertäljes stadskärna genom en guidad tur, där de bland annat kunde se pågående projekt som det nya hotellet vid Marenplan, initiativ för vinterbelysning samt olika aktiviteter och evenemang. Denna insyn i samarbetet mellan kommunen, fastighetsägare och näringslivet gav värdefulla perspektiv på stadens utvecklingsarbete.

Under den två dagar långa konferensen besökte gruppen även Stora Torget i centrum.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 17:41

Ovanligt billig el i Södertälje och Nykvarn idag

Skarmavbild-2024-02-01-kl.-02.46.57

Martin Olsson, Newsworthy

Elpriset i elområde 3, som Södertälje och Nykvarns kommun tillhör, ligger i idag på 8 öre per kWh. Det är ovanligt lågt för den här tiden på året. 

Dygnspriset på el är idag, den 1 februari, 0,08 kronor i elområde 3 på den nordiska elbörsen Nordpool. Det är ett anmärknigsvärt lågt pris om vi jämför med hur det sett ut under motsvarande tid på året sedan 2019. Jämfört med i dag sjunker elpriset med 0,13 kronor per kilowattimme. 

(Annonslänk)

Hushåll och företag i Södertälje och Nykvarn med timdebiterade avtal betalar som mest 0,46 kronor per kilowattimme mellan klockan 19 och 20 då timpriset är som högst. 

Elen är som billigast mellan klockan 04 och 05. Då är priset rentav negativt: −2,8 öre per kilowattimme. 

Minuspriser på el är ovanliga, men har börjat förekomma allt oftare de senaste åren. Minuspriset påverkar framför allt elkunder med timavtal. Konsumenter betalar även energiskatt och moms på elpriset. Det innebär att den billigaste minustimmen inte kommer att ge några pengar tillbaka i praktiken.

Även om elpriserna i morgon alltså är förhållandevis låga så har de stigit under de senaste två åren. År 2020 låg snittpriset vid den här tiden på året på 0,24 kronorper kilowattimme och nådde aldrig högre än 0,50 kronor någon enskild timme. 

De senaste 30 dagarna har snittet legat på 0,80 kronor per kilowattimme, alltså ungefär tre gånger så högt som 2020. Förra året var motsvarande siffra 0,94 kronor per kilowattimme.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 02:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors