Företag i fokus:

Bankerna måste ta ansvar när människor utsätts för bedrägerier

cecilia-tisell-konsumentverket1-1700x1319px

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell. Pressbild

Bara i år har uppskattningsvis 3 900 länsbor utsatts för bankbedrägerier. Hittills har drabbade oftast fått bära det ekonomiska ansvaret själva, medan bankerna har gått fria. Nya riktlinjer ger nu möjlighet att få tillbaka pengar, därför måste bankerna omedelbart börja ompröva tidigare beslut, skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

En våg av bedrägerier sköljer över landet och mest utsatta är de äldre. Bara hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen och besparingar på över 400 miljoner kronor har gått upp i rök. Om fallen fördelar sig jämnt i proportion till folkmängden innebär det 3 900 fall hittills i år bara i Stockholms län.

Bedragarna är oerhört skickliga i sin manipulation där de ömsom stressar, ömsom invaggar offret i falsk säkerhet. Den som ringer kan till exempel utge sig för att vara anställd vid bankens säkerhetsavdelning och uppmana sitt offer att snabbt lämna ut sina inloggningskoder för att skydda sina pengar.

Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna.

Bankerna har hittills låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva. Men en vägledande dom i Högsta domstolen från i somras visar att bankerna ska ta större ansvar. Enligt domen krävs det betydligt mycket mer än enligt tidigare branschpraxis för att en kund som har lurats att lämna ut sina inloggningskoder ska anses ha agerat enligt den juridiska termen ”särskilt klandervärt”. I stället kan ett sådant beteende betraktas som ”grovt oaktsamt”. Kunden får då stå för 12 000 kronor i stället för hela det förlorade beloppet. Resten av förlusten ska banken stå för.

Allmänna reklamationsnämnden har anpassat sina prövningar i linje med HD:s dom. Det är glädjande för alla som drabbas framöver.

Bankerna måste nu, när det finns en vägledande dom för hur regelverket ska tolkas, pröva tidigare fall på nytt för att säkerställa att ingen drabbad konsument behöver bära ett större ekonomiskt ansvar än lagen säger.

Det är bortom all rimlighet att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas ta hela ansvaret. Bankerna har drivit på digitaliseringen, som användningen av Bank-ID, utan att i samma takt utveckla skydd mot bedragare.

Min fråga till ledningarna vid Sveriges banker är därför: Vilken bank blir den första att ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis och ge drabbade stockholmare pengarna tillbaka? I grunden är det en fråga om bankernas heder.

Cecilia Tisell
Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket

Läs även: – Stängda bankkonton – Dra inte alla människor över en kam

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Skyltföretaget Hillstedts prisas som årets företag i Nykvarn

Skarmavbild-2024-05-04-kl.-12.13.48

Michael Hillstedt och Helen Råström
Foto: Nykvarns kommun/ Liza Simonsson

Vid den årliga näringslivsgalan på Vidbynäs gård korades Michael Hillstedt till Årets Företagare. – Det känns stort, sade han i samband med prisutdelningen.

I april firades näringslivet i Nykvarn på Vidbynäs gård där hundratals gäster samlades för att delta i den årliga näringslivsgalan. Evenemanget markerade även den sista gången som Nykvarns företagareförening delade ut sina prestigefyllda företagspriser.

(Annonslänk)

Michael Hillstedt, VD för skyltföretaget Hillstedts AB, prisades som Årets Företagare. Hillstedt har lett sitt företag till god lönsamhet och starkt varumärke med ett omfattande engagemang både inom och utanför företaget. Företaget är känt för sitt stöd till lokalsamhället, speciellt genom sponsring av Nykvarns innebandyförening Steelers, vilket uppmärksammades under galan.

– Det känns stort och ärofyllt och ett bevis på att vi lyckats få våra kunder att synas, säger han i ett uttalande till Nykvarns kommun.

Helen Råström från gruppen Aktiv Fritid belönades med utmärkelsen Årets Möjliggörare för sitt arbete med att främja folkhälsa genom olika aktiviteter, särskilt vid Hökmossbadet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2024 12:30
Senast uppdaterad: 4 maj 2024 12:18

En person hölls felaktigt frihetsberövad i två dagar

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Ett misstag av en nyanställd polisassistent har lett till ett allvarligt disciplinärende efter att en person felaktigt hölls frihetsberövad i två dagar.

Polisregion Stockholm har anmält en polisassistent till personalansvarsnämnden för disciplinåtgärder, efter ett fall där en frihetsberövad person hölls kvar i arresten utan laglig grund. Händelsen, som inträffade i september förra året, involverade en polisassistent som missade att verkställa ett uppdrag delegerat av åklagare att frige personen, vilket ledde till att denne satt kvar i två dygn.

(Annonslänk)

Trots att straffrättsliga åtgärder lades ned på grund av att brottet bedömdes som ringa, har en arbetsrättslig utredning inletts. Polisassistenten, som nyligen avslutat sin utbildning, hade aldrig tidigare hanterat ett frihetsberövande ärende. Det framkom att brist på erfarenhet och otillräcklig introduktion bidrog till misstaget.

Under ett arbetsrättsligt samtal framkom det att polisassistenten inte förstod att han var ansvarig för att frige den berörda personen. Han hade informerats muntligen om åklagarens beslut men fick inga tydliga direktiv för att verkställa frigivningen. Först två dagar senare, när en erfaren kollega ingrep, blev personen slutligen frigiven.

Polismyndigheten understryker att personal som hanterar frihetsberövade måste följa tydliga rutiner och befintlig lagstiftning. Disciplinärendet, som nu behandlas av personalansvarsnämnden, kan resultera i varning eller möjligen löneavdrag för polisassistenten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 4 maj 2024 01:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors