Företag i fokus:

INTERVJU: Melkemichel om återkomsten till Syrianska

88782FDF-1745-42DE-9CAD-91B8B6F24772

Özcan Melkemichel, Syrianskas nya huvudtränare.Foto: Alexander Isa

Özcan Melkemichel gjorde succé i Syrianska FC under sin tid som klubbens tränare. Telgenytt, som var först ut med nyheten om tränarens återkomst, fick under måndagen en exklusiv intervju efter det första träningspasset med truppen.

Många hade tagit sig till Södertäljes fotbollsarena när Assyriska och Syrianska gemensamt sparkade igång försäsongen under måndagen. Planen delades upp. Vardera lag på varsin planhalva. Men idag var det Syrianskas nya huvudtränare, Özcan Melkemichel, som var det hetaste samtalsämnet.

Han är tillbaka efter drygt 10 år och gav Telgenytt några minuter av sin tid efter det första träningspasset som Syrianska FCs nya huvudtränare.

Du är tillbaka i Syrianska efter drygt 10 år. Hur känns det att komma tillbaka som tränare för klubben efter så många år?

– Det känns faktiskt jättebra. Mycket har förändrat sedan tidigare, men man känner igen miljön och det är verkligen så roligt att vara tillbaka, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Har det varit på din agendan att någon gång återvända till Syrianska?

– Jag har nog alltid funderat och sagt att jag någon gång ska jag komma tillbaka till Syrianska, men jag ville bara vänta in rätt tillfälle.

Melkemichel återvänder efter drygt 10 års frånvaro. Foto: Alexander Isa

Vad hoppas du kunna tillföra som tränare?

– Det är en hel del. Vi vill omorganisera Syrianska och arbeta stenhårt gentemot ungdomarna. Förstärka och lyfta ungdomssidan, ta ansvar och delta mer i sociala projekt i samhället. Vi vill även lyfta en positiv bild av klubben i svensk fotboll då Syrianska inte benämns i positiv bemärkelse under flera år. Det är någonting som vi verkligen vill och kommer att arbeta stenhårt med.

– Sedan ser vi hur samhället ser ut idag med bland att gängkriminalitet och jag personligen har funderat väldigt mycket på vad vi fotbollsklubbar kan göra. Framförallt måste vi ta hand om våra ungdomar, bidra till positiva inslag i sociala sammanhang och hålla ungdomarna borta från kriminaltet. Där har vi fotbollsklubbar ett stort ansvar.

Vad är din bild av spelartruppen idag?

– Just nu pågår en process där spelarna överlämnas från gamla styrelsen till den nya och kommer att ske under veckan. Alla var är utan kontrakt, men jag som tränare tittar på hur vi kan bygga upp truppen under säsongen. Under dagens träning var vi 13 spelare och vi vill självklart har fler i truppen, men just nu förs samtal med spelarna och en utvärdering görs om vilka som kommer att erbjudas nya kontrakt.

Vad är målsättningen inför kommande säsong?

– Målsättningen är, och det är inget att hymla om, att vi vill slåss om en uppflyttning. Divison 2 är en för låg nivå för ett klubb som Syrianska. Vi har varit här nu i tre år och hoppas få till en trupp som är tillräckligt bra för att vara med i toppen av tabellen.

Özcan Melkemichel har ett långt CV med fina framgångar som tränare. När vi ställer frågan om vad hemligheten är och vad som får honom är fortsätta ger han ett ödmjukt svar.

Özcan Melkemichel tillsammans med Syrianskas spelare under måndagen. Foto: Alexander Isa

– Jag har en stor passion för fotbollen. Känner verkligen en glädje när jag är ute på planen och inne i omklädningsrummen. Att hjälpa spelare att bli bättre och se hur lagets helhet utvecklas, jag får en enorm energi av det. Att jag kommer tillbaka till Syrianska som tränare betyder väldig mycket då klubben gett mig otroligt mycket. Nu vill jag verkligen ge tillbaka.

Du har en lång historik i Syrianska minst sagt. Vilket är det finast minnet under din ledning som tränare när du blickar tillbaka?

– Oj, det finns väldigt många. Men om jag ska hålla mig till ett så är det när vi vann Superettan 2010 och Syrianska tog klivet till Allsvenskan för allra första gången. Det var ett speciellt år.

Avslutningsvis vad vill du hälsa till Syrianskas supportrar.

– Att komma och stötta laget. Att fortsätta vara en positiv kraft och att ha en positiv läktarkultur som i sin tur lockar hit mer folk och fler familjer så att vi får uppleva den gamla goda tiden då det ständigt var mycket folk på läktarna. Supportrarna är en viktigt del av klubben, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 21:44
Senast uppdaterad: 17 januari 2023 10:07

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors