Företag i fokus:

INTERVJU: Melkemichel om återkomsten till Syrianska

88782FDF-1745-42DE-9CAD-91B8B6F24772

Özcan Melkemichel, Syrianskas nya huvudtränare.Foto: Alexander Isa

Özcan Melkemichel gjorde succé i Syrianska FC under sin tid som klubbens tränare. Telgenytt, som var först ut med nyheten om tränarens återkomst, fick under måndagen en exklusiv intervju efter det första träningspasset med truppen.

Många hade tagit sig till Södertäljes fotbollsarena när Assyriska och Syrianska gemensamt sparkade igång försäsongen under måndagen. Planen delades upp. Vardera lag på varsin planhalva. Men idag var det Syrianskas nya huvudtränare, Özcan Melkemichel, som var det hetaste samtalsämnet.

Han är tillbaka efter drygt 10 år och gav Telgenytt några minuter av sin tid efter det första träningspasset som Syrianska FCs nya huvudtränare.

Du är tillbaka i Syrianska efter drygt 10 år. Hur känns det att komma tillbaka som tränare för klubben efter så många år?

– Det känns faktiskt jättebra. Mycket har förändrat sedan tidigare, men man känner igen miljön och det är verkligen så roligt att vara tillbaka, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Har det varit på din agendan att någon gång återvända till Syrianska?

– Jag har nog alltid funderat och sagt att jag någon gång ska jag komma tillbaka till Syrianska, men jag ville bara vänta in rätt tillfälle.

Melkemichel återvänder efter drygt 10 års frånvaro. Foto: Alexander Isa

Vad hoppas du kunna tillföra som tränare?

– Det är en hel del. Vi vill omorganisera Syrianska och arbeta stenhårt gentemot ungdomarna. Förstärka och lyfta ungdomssidan, ta ansvar och delta mer i sociala projekt i samhället. Vi vill även lyfta en positiv bild av klubben i svensk fotboll då Syrianska inte benämns i positiv bemärkelse under flera år. Det är någonting som vi verkligen vill och kommer att arbeta stenhårt med.

– Sedan ser vi hur samhället ser ut idag med bland att gängkriminalitet och jag personligen har funderat väldigt mycket på vad vi fotbollsklubbar kan göra. Framförallt måste vi ta hand om våra ungdomar, bidra till positiva inslag i sociala sammanhang och hålla ungdomarna borta från kriminaltet. Där har vi fotbollsklubbar ett stort ansvar.

Vad är din bild av spelartruppen idag?

– Just nu pågår en process där spelarna överlämnas från gamla styrelsen till den nya och kommer att ske under veckan. Alla var är utan kontrakt, men jag som tränare tittar på hur vi kan bygga upp truppen under säsongen. Under dagens träning var vi 13 spelare och vi vill självklart har fler i truppen, men just nu förs samtal med spelarna och en utvärdering görs om vilka som kommer att erbjudas nya kontrakt.

Vad är målsättningen inför kommande säsong?

– Målsättningen är, och det är inget att hymla om, att vi vill slåss om en uppflyttning. Divison 2 är en för låg nivå för ett klubb som Syrianska. Vi har varit här nu i tre år och hoppas få till en trupp som är tillräckligt bra för att vara med i toppen av tabellen.

Özcan Melkemichel har ett långt CV med fina framgångar som tränare. När vi ställer frågan om vad hemligheten är och vad som får honom är fortsätta ger han ett ödmjukt svar.

Özcan Melkemichel tillsammans med Syrianskas spelare under måndagen. Foto: Alexander Isa

– Jag har en stor passion för fotbollen. Känner verkligen en glädje när jag är ute på planen och inne i omklädningsrummen. Att hjälpa spelare att bli bättre och se hur lagets helhet utvecklas, jag får en enorm energi av det. Att jag kommer tillbaka till Syrianska som tränare betyder väldig mycket då klubben gett mig otroligt mycket. Nu vill jag verkligen ge tillbaka.

Du har en lång historik i Syrianska minst sagt. Vilket är det finast minnet under din ledning som tränare när du blickar tillbaka?

– Oj, det finns väldigt många. Men om jag ska hålla mig till ett så är det när vi vann Superettan 2010 och Syrianska tog klivet till Allsvenskan för allra första gången. Det var ett speciellt år.

Avslutningsvis vad vill du hälsa till Syrianskas supportrar.

– Att komma och stötta laget. Att fortsätta vara en positiv kraft och att ha en positiv läktarkultur som i sin tur lockar hit mer folk och fler familjer så att vi får uppleva den gamla goda tiden då det ständigt var mycket folk på läktarna. Supportrarna är en viktigt del av klubben, säger Özcan Melkemichel till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 21:44
Senast uppdaterad: 17 januari 2023 10:07

Stora förseningar i pendeltågstrafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Pendeltågstrafiken har drabbats av ett omfattande stopp på grund av en nedriven kontaktledning. Trafikstörningen inträffade vid 14:30-tiden och väntas pågå fram ytterligare ett par timmar, enligt information från Trafikverket.

De stationer som påverkas av detta stopp är Tumba, Rönninge, Södertälje centrum, Flemingsberg, Södertälje hamn, Tullinge och Östertälje.

”Trafiken åter igång för Pendeltåg linje 40 och 41 efter tidigare stopp mellan Flemingsberg och Södertälje centrum på grund av nedriven kontaktledning. Tågen samsas om ett spår förbi stationen. Förseningar förekommer. Tåg kan ställas in eller köra förbi vissa stationer med kort varsel. Var uppmärksam på plattformsskyltar och utrop ombord på tågen.”, skriver Trafikverket.

Trafikstörningen beräknas vara aktiv fram till klockan 19:30. Trots detta går tågen som vanligt mellan Flemingsberg och Stockholm City. Resenärer som är påverkade uppmanas att hitta alternativa resvägar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:00

Irak begär att koranbrännaren Momika ska utlämnas

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon och den irakiske medborgaren, Salwan Momika, har begärts utlämnad av Irak, det rapporerar TT under tisdagen.

Under sommaren genomförde Momika flera koranbränningar på olika platser. Nyligen tog han tillbaka sina ansökningar för framtida koranbränningar, vilket ledde till att den planerade aktionen i Södertälje och andra liknande händelser inte ägde rum.

Nu har Irak, som tidigare höjt ett varnignsfinger till Sverige, begärt att Momika ska utlämnas till deras land, enligt källor till TT. Momika själv informerade nyhetsbyrån att han fick kännedom om Iraks begäran i fredags och att han har blivit kallad för förhör av polisen i Södertälje på tisdagen.

(Annonslänk)

– Jag har asylskäl eftersom jag är emot irakiska regeringen. Det här är ett sätt för dem att få mig utlämnad och mördad. Sverige, Åklagarmyndigheten och rättssystemet har ett ansvar över mitt liv, säger Momika till TT.

TT har rapporterat att ärendet har överlämnats till Åklagarmyndigheten, men åklagaren har inte bekräftat eller förnekat att ärendet är under hans ansvar. Enligt dokument från justitiedepartementet, som TT har haft tillgång till, mottogs det första ärendet om Momikas utlämning redan den 18 juli.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 13:29
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors