Företag i fokus:

Skolorna till semifinal i tävlingen ”Arla Guldko 2023”

Lillhagaskolan

Bild: Google.

Lillhagaskolan i Nykvarn och Saltåskolan i Järna är semifinalister i tävlingen Arla Guldko 2023. En tävling som belönar skolor som arbetar för att främja hållbar mat och livsmedelskunnande.

Arla sätter årligen ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje genom en uppmärksammad tävling – Arla Guldko.

– Det finns så oerhört mycket kunskap och engagemang i våra offentliga kök och det visar verkligen våra semifinalister. De lyckas lyfta hela måltiden till en ny nivå och det handlar lika mycket om god vällagad mat som att bemöta matgästerna med värme och omtanke. Årets tävlande är verkligen värda att uppmärksammas, säger Erica Elfving, projektledare för Arla Guldko i ett pressmeddelande.

Tävlingen är öppen för alla skolor i Sverige och är en del av Arlas satsning på att främja hållbarhet och goda matvanor hos unga människor.

Lillhagaskolan och Saltåskolan uttagna som semifinalisterna i tävlingen ”Arla Guldko 2023”. Bild: Arla

Tävlingen har olika kategorier så som Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft, Bästa Seniormatglädje samt Årets Guldstjärna till den eller dem som direkt eller indirekt bidrar till att utveckla det offentliga köket.

Lillhagaskolan och Saltåskolan har nu gått vidare till semifinalen efter att ha imponerat på juryn med sina projekt och initiativ kring hållbar mat och livsmedelskunnande. Vinnarna koras i en stor final den 8 maj 2023, men först ska jurygruppen utse tre finalister i respektive kategori.

Lillhagaskolan och Saltåskolan är nominerade i kategorin Bästa Matglädjeskola där totalt tio skolor nominerats.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 10:49
Senast uppdaterad: 16 januari 2023 10:53

Planerna på nytt äldreboende i Lina pausas

Skarmavbild-2023-04-14-kl.-05.59.30-1536x1036-1

Förslag på utformning för seniorboendet som planeras att ligga intill äldreboendet. Bild: Telge Bostäder.

Efter beslut om en investering på 430 miljoner kronor för ett nytt vård- och omsorgsboende i Lina, har Södertälje kommun nu valt att pausa processen. Anledningen är att kostnaderna har dragit iväg för mycket.

I våras klubbade kommunen en detaljplan för boendet och Telge fastigheter beslutade samtidigt att investera upp till 430 miljoner kronor i bygget. Men nu har kommunstyrelsen valt att sätta planerna på paus efter att kostnaderna har ökat mer än väntat. 

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Vi har sagt att vi behöver se över om det finns andra alternativ som ger en lägre kostnad, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden till LT.

Enligt Rosenberg gjordes en upphandling för bygget som gav ett anbud strax över den budgeterade summan, men att räntan har gått upp sedan den första kalkylen gjordes och att hyran inte längre täcker investeringskostnaden.

Kommunstyrelsen har nu gett stadsdirektören i uppdrag att snabbutreda om boendet verkligen är den bästa lösningen eller om det finns ”mer kostnadseffektiva alternativ”.

Utredningen ska vara klar till mars 2024.

Skrivent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 16:23

90-årig kvinna utsattes för bedrägeri

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

En äldre kvinna fick ett telefonsamtal där de ville stoppa ett bedrägeri. Men när den 90-åriga kvinnan lyssnade på uppmaningen, blev hon bestulen på flera dyra föremål.

En kvinna i 90-årsåldern blev under onsdagen utsatt ett bedrägeri som inleddes med ett telefonsamtal från en person som utgav sig för att representera ett telefonbolag, påståendes att kvinnan beställt telefoner.

Samtalet övergick sedan till en falsk säkerhetsavdelning hos en bank, där kvinnan lurades att förpacka sina värdeföremål i ett kuvert. Bedragarna påstod att värdeföremålen behövde förvaras i banken för säkerhetsskäl.

Sedan dök bedragarna upp vid hennes bostad.
Kvinnan, som följde dessa instruktioner, blev av med värdesaker värda omkring 15 000 kronor när en person dök upp för att hämta kuvertet.

”Vare sig telefonbolag, banker eller säkerhetsföretag jobbar enligt ovanstående och samtliga personer som kvinnan varit i kontakt med är bedragare.”, skriver polisen och uppmanar till försiktighet.

Polisen beskriver det vanliga tillvägagångssättet att bedragare skapar en illusion av akuta behov eller hot och utnyttjar offrets osäkerhet eller okunskap. Samtidigt som de utfärdar en varning om denna typ av bedrägerier och betonar svårigheterna med att få fast gärningsmännen.

”På polisen.se finns omfattande information om hur bedragare jobbar mot äldre och vad man kan göra för att skydda sig.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 01:50
Senast uppdaterad: 14 december 2023 01:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors