Företag i fokus:

Skolorna till semifinal i tävlingen ”Arla Guldko 2023”

Lillhagaskolan

Bild: Google.

Lillhagaskolan i Nykvarn och Saltåskolan i Järna är semifinalister i tävlingen Arla Guldko 2023. En tävling som belönar skolor som arbetar för att främja hållbar mat och livsmedelskunnande.

Arla sätter årligen ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje genom en uppmärksammad tävling – Arla Guldko.

– Det finns så oerhört mycket kunskap och engagemang i våra offentliga kök och det visar verkligen våra semifinalister. De lyckas lyfta hela måltiden till en ny nivå och det handlar lika mycket om god vällagad mat som att bemöta matgästerna med värme och omtanke. Årets tävlande är verkligen värda att uppmärksammas, säger Erica Elfving, projektledare för Arla Guldko i ett pressmeddelande.

Tävlingen är öppen för alla skolor i Sverige och är en del av Arlas satsning på att främja hållbarhet och goda matvanor hos unga människor.

Lillhagaskolan och Saltåskolan uttagna som semifinalisterna i tävlingen ”Arla Guldko 2023”. Bild: Arla

Tävlingen har olika kategorier så som Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft, Bästa Seniormatglädje samt Årets Guldstjärna till den eller dem som direkt eller indirekt bidrar till att utveckla det offentliga köket.

Lillhagaskolan och Saltåskolan har nu gått vidare till semifinalen efter att ha imponerat på juryn med sina projekt och initiativ kring hållbar mat och livsmedelskunnande. Vinnarna koras i en stor final den 8 maj 2023, men först ska jurygruppen utse tre finalister i respektive kategori.

Lillhagaskolan och Saltåskolan är nominerade i kategorin Bästa Matglädjeskola där totalt tio skolor nominerats.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 10:49
Senast uppdaterad: 16 januari 2023 10:53

Användning av kommunala lokaler stoppas

Komvux

Foto: Alexander Isa

Arbetsmiljöverket har utfärdat ett förbud mot användning av en utbildningslokal i Södertälje på grund av otillräckliga arbetsmiljöförhållanden, särskilt relaterade till extrema inomhustemperaturer. Nu riskerar kommunen stora böter om bristerna inte åtgärdas.

Efter en inspektion på en lokal som används av Kommunal Vuxenutbildning i Västergård, har Arbetsmiljöverket beslutat att införa ett förbud enligt arbetsmiljölagen. Beslutet baseras på rapporter om farliga arbetsförhållanden, där inomhustemperaturen avsevärt avviker från de rekommenderade nivåerna.

Skyddsombud vid arbetsplatsen hade tidigare anmält problemen och begärt åtgärder för att hantera extrema temperaturer som påverkar både personal och elever. Vid inspektionen upptäcktes att vissa klassrum når temperaturer upp till 31 grader under varma perioder och att lokalerna blir så kalla under vintern att filtar och ytterkläder måste användas inomhus.

Verksamheten har försökt lösa problemet med tillfälliga åtgärder som fläktar och portabla element, men dessa har inte varit tillräckliga. Arbetsmiljöverket har bedömt att de nuvarande förhållandena kan leda till ohälsa hos personal och elever, och kräver därför att åtgärder vidtas.

För att säkerställa att lokalen blir säker för fortsatt användning, har verket utfärdat ett förbud som kommer att förenas med ett vite på 300 000 kronor om inte förhållandena förbättras. Dessutom har en begäran om att kommunicera eventuella ändringar i verksamhetens ledning gjorts, vilket också kan leda till ett vite på 5 000 kronor om inte efterföljs.

Arbetsgivaren har fått till årsskiftet 2024-2025 för att genomföra de nödvändiga åtgärderna och uppfylla villkoren som ställts.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 21:30
Senast uppdaterad: 17 december 2023 02:25

Två personer i fastighetsärende åtalas för ekobrott

tingsrätt

Arkivbild

I en omfattande utredning av ekobrott inom fastighetssektorn i Södertälje har Ekobrottsmyndigheten, EBM, nu väckt åtal mot två personer. Huvudmannen och en medhjälpare står anklagade för näringspenningtvätt.

Åtalet är en kulmen på en serie utredningar som startade med ett tillslag i maj 2021, då sex personer greps av EBM med stöd av polisens insatsstyrka. Enligt ett pressmeddelande har alla misstänkta anknytning till fastighetsbranschen. Huvudmannen, som nu åtalas, är också föremål för flera parallella förundersökningar, inkluderande omkring tjugo ytterligare misstänkta personer.

– Det åtal som nu har väckts är det första i en mycket omfattande utredning som har pågått i över två och ett halvt år. I korthet handlar det om ett mycket stort antal penningtransaktioner mellan ett flertal bolag i huvudsak kopplat till fastighetsbranschen och lån, säger Fredrik Sandberg, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Stockholm.

Enligt Ekobrottsmyndigheten har utredningen avslöjat en misstänkt brottsstruktur där inblandade personer misstänks ha hanterat kontanter, klockor och guldföremål av brottsligt ursprung. Denna aktivitet påstås ägt rum under 2020 och 2021.

Stora tillgångar beslagtagna enligt Ekobrottsmyndigheten.

Som en del av åtalet begär EBM en företagsbot på två miljoner kronor mot huvudmannens bolag samt näringsförbud för de åtalade, sträckande sig över fyra respektive tre år. Tillgångar värderade till cirka 40 miljoner kronor har beslagtagits, och tingsrätten har beslutat om kvarstad på ytterligare 30 miljoner kronor, vilka nu hanteras av Kronofogden.

– På grund av utredningens omfattning har den delats upp i ett flertal olika delar där ytterligare åtalsbeslut kan förväntas under våren, säger Fredrik Sandberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 16 december 2023 15:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors