Företag i fokus:

Skolorna till semifinal i tävlingen ”Arla Guldko 2023”

Lillhagaskolan

Bild: Google.

Lillhagaskolan i Nykvarn och Saltåskolan i Järna är semifinalister i tävlingen Arla Guldko 2023. En tävling som belönar skolor som arbetar för att främja hållbar mat och livsmedelskunnande.

Arla sätter årligen ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje genom en uppmärksammad tävling – Arla Guldko.

– Det finns så oerhört mycket kunskap och engagemang i våra offentliga kök och det visar verkligen våra semifinalister. De lyckas lyfta hela måltiden till en ny nivå och det handlar lika mycket om god vällagad mat som att bemöta matgästerna med värme och omtanke. Årets tävlande är verkligen värda att uppmärksammas, säger Erica Elfving, projektledare för Arla Guldko i ett pressmeddelande.

Tävlingen är öppen för alla skolor i Sverige och är en del av Arlas satsning på att främja hållbarhet och goda matvanor hos unga människor.

Lillhagaskolan och Saltåskolan uttagna som semifinalisterna i tävlingen ”Arla Guldko 2023”. Bild: Arla

Tävlingen har olika kategorier så som Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft, Bästa Seniormatglädje samt Årets Guldstjärna till den eller dem som direkt eller indirekt bidrar till att utveckla det offentliga köket.

Lillhagaskolan och Saltåskolan har nu gått vidare till semifinalen efter att ha imponerat på juryn med sina projekt och initiativ kring hållbar mat och livsmedelskunnande. Vinnarna koras i en stor final den 8 maj 2023, men först ska jurygruppen utse tre finalister i respektive kategori.

Lillhagaskolan och Saltåskolan är nominerade i kategorin Bästa Matglädjeskola där totalt tio skolor nominerats.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2023 10:49
Senast uppdaterad: 16 januari 2023 10:53

Vårdjätten Capio misstänks för systematiskt fusk

Capio-kopia

Pressbild: Capio

SVT Nyheter avslöjar att vårdjätten Capio misstänks ha tjänat miljontals kronor genom att medvetet fuska med registreringen av vårdbesök på äldreboenden i Stockholms län.

En visselblåsare larmar om att Capio, som har flera verksamheter i Södertälje, ska ha satt i system att registrera vanliga planerade vårdbesök som akuta. Varje akutbesök ger 750 kronor extra i ersättning från Region Stockholm. Dessutom ska enskilda läkare ha fått del av de ökade intäkterna, vilket gjort det lönsamt att registrera fler akutbesök.

– Det är ett lurendrejeri och ett bedrägeri i stor omfattning, säger källan till SVT.

Genom dokument, mejl och jämförelse med konkurrenten Familjeläkarna kan SVT styrka uppgifterna. Mellan 2016 och 2022 registrerade Capio nästan var fjärde besök på äldreboendena som akut, medan Familjeläkarna bara gjorde det för var tionde besök.

– Det säger sig självt att det inte är möjligt att vart fjärde besök är akut. Det borde ligga på högst några procent, enligt SVT:s källa.

I ett mail till SVT skriver Capio att de ser allvarligt på anklagelserna och att de nu inlett en intern utredning. Samtidigt menar de att regionen inte kritiserat antalet akutbesök tidigare. Sedan 2017 har antalet minskat med nästan 50 procent enligt Capio.

Efter avslöjandet meddelar Region Stockholm att de nu själva ska granska Capio och deras registrering av akutbesök. Om stora fel uppdagas kan avtalet sägas upp.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 18:42
Senast uppdaterad: 14 december 2023 18:42

Nytt system sparar flera miljoner åt kommunen

Södertälje kommun stadsscen

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har skapat en egen metod för att samla in data från andra myndigheter, vilket ersätter behovet av att anlita externa företag för samma syfte. Detta nya system förväntas generera en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor för kommunen, en nyhet som först rapporterades av LT.

Tidigare anlitade Södertälje kommun privata företag för insamling och sammanställning av data från olika myndigheter, vilket var nödvändigt för beslutsfattande inom kommunen. Nu har kommunen utvecklat sitt eget system, Multifråga XL, för att direkt hämta myndighetsdata, vilket eliminerar behovet av externa leverantörer.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Enligt Göran Hellström, chef för digitalisering i Södertälje kommun som LT talat med, påpekar att detta leder till stora besparingar, eftersom datan nu hämtas direkt från myndigheterna.

Tidigare har kommunen betalat ut runt 10 miljoner kronor per år till privata aktörer för den här typen av offentlig information.

– Redan första året kan Multifråga XL spara fem till tio miljoner per år som kommunen kan lägga på saker som gynnar Södertälje, säger Hellström till LT.

Flera av kommunens förvaltningar, såsom socialkontoret och utbildningskontoret, har redan börjat använda Multifråga XL. Målet är att implementera systemet i större omfattning inom kommunen.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 december 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors