Företag i fokus:

Ny kampanj ska öka kommunens attraktion

186665A7-3B7B-47BB-9BD3-D417A4211C79

Pressbild.

Vill du i framtiden bo i en naturskön och trivsam plats med vackra skogsområden, sjöar och ängar samt ett brett utbud av fritidsaktiviteter? Då kanske Nykvarn kan vara ett alternativ för just dig.

I en ny kampanj, ”Nykvarnslivet”, vill kommunen öka attraktionen till Nykvarn som bostadsort, eller en plats att besöka som turist.

– Med vår nya kampanj vill vi visa att en flytt till Nykvarn inte innebär att välja bort något. Här bor du nära naturen, kan hämta barnen på förskolan på några minuter, äta Sveriges mest hållbara skolmat, kallbada på lunchen men också snabbt ta dig till stadspulsen, säger Susanne Stamreus kommunikationschef i Nykvarns kommun.

Kampanjen syftar till att öka kännedomen om Nykvarn som en attraktiv bostadsort endast 30 minuter från Stockholm. På sociala medier kommer olika platser att visas, samt upplevelser och personliga berättelser från nyinflyttade, hemvändare och Nykvarnsbor för att visas hur livet i Nykvarn kan se ut.

(Annonssamarbete)

Detta är ett steg mot visionen – ”Kom närmare” – där kommunen år 2035 vill vara en välkänd och attraktiv plats där fler vill bo, må bra och utvecklas.

– I början av ett nytt år är det många som funderar på både mindre och större livsomställningar. Vår nya kampanj riktar sig till alla som drömmer om en nystart i livet, i form av en enklare tillvaro med mer plats och tid för familjen och ökad livskvalitet på köpet. Precis det som Nykvarn erbjuder, säger Stamreus.

Hoppas locka till sig nya invånare, men även turister.

– Vi arbetar kontinuerligt med att föra ut bilden av vår kommun till de som funderar på att bosätta sig i Stockholms- och Mälardalsregionen. Med vår kampanj vill vi få fler att få upp ögonen för Nykvarn som en attraktiv bostadsort men också en plats att besöka året runt, säger Isabell Kilström, turism- och näringslivssamordnare i Nykvarns kommun.   

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 18 januari 2023 10:37

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors