Företag i fokus:

Sverige, Stockholm, Södertälje i ett aktivt inbördeskrig

Pistol pexel

Foto: Pexels

Vi är där igen. Stockholm är under attack. Södertälje likaså. Vi lever med en ständig oro och ingen gör något åt det. Vad är det som händer? Ingen som vet. Hur ska vi ta oss ur denna hemska situation, där våra bröder och systrar attackerar oss med granater och pistolskott.

Medborgarna skriker efter hjälp. Eller ja, de gömmer sig och duckar för allt som kommer ens väg för att rädda sitt skinn från att bli ännu en måltavla för ett miserabelt brott. Med döden som utgång.

Det händer så mycket, men det görs så lite. Vad vi vet om såklart. Men varför hör vi inget? Varför uttalar sig inte politiker om situationen som råder? Vart är Södertäljes styre? Regeringen sitter lugnt i båten och vaggas fram, med slutna munnar. Oacceptabelt, att medborgarna inte får någon form av stöd. Någon form av lugnande information om att insatser sätts in. ”Vi har ökat beredskapen”, ”Vi har agerat på att skydda våra medborgare” – Ingenting. Allt vi hör är skottlossningar, sprängningar, folk som skriker i ren rädsla. Stockholm och Södertälje befinner sig i ett krig. Ett inbördeskrig. Ett krig som ingen vet vem som driver. Flera aktörer, men få motpoler som ska förbättra och förändra situationen.

Poliser jagar maskerade män på öppen gata, polisjakt och ett vapen hittat. Vart är vi på väg. Vårt fina Sverige, svenska samhälle, på väg mot ett militärfält.

Jag bor i Sverige för att det en gång var ett tryggt land, som värnade om sina medborgare. Tog hand om sina. Idag lever jag i ett Sverige jag inte vet vad morgondagen bjuder på. Om mina barn kan växa upp och känna en trygghet i att kunna bidra till ett samhälle som har en framtid. Jag står inte för dagens Sverige. Jag kan inte förespråka trygghet i Sverige, när våra ledare inte gör något för att förändra misären vi lever i.

Politikerna, lokalt som regionalt, är så himla duktiga på att peka på alla skyldigheter vi medborgare har. Ställa krav på hur vi ska förhålla oss till lagar och regler och alla andra måsten. Vad har hänt med våra rättigheter? Ska vi inte kunna känna oss trygga, säkra och fria i denna demokrati, som snart lär utvecklas till en diktatur, för att det inte sker något. Vi kanske behöver starta en revolution mot det svenska styret och ledningen, oavsett vart man befinner sig? Är det vad som behövs för ett agerande och reaktion från våra högsta ledare. Det är inte längre lokaliserat till ”invandrartäta” områdena, utan har spridit sig till centrala Stockholm och de finfina gatorna i Stockholm. Vad blir den ursäkten?

Hur kan vi tillåtas gråtas till sömns, och ingen vill göra ett uttalande. Inte ett ord, om dåden som sker, dagtid som nattetid. Vilda västern är här och vi tar skydd för missilerna. Det är allt vi kan göra just nu. Ta skydd.

Läs även: – INSÄNDARE: En fråga till er politiker

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2023 09:56
Senast uppdaterad: 25 januari 2023 09:59

Container med farligt avfall till Dubai stoppades i Södertälje

Dubai-Sodertalje-hamn

Foto: Telge / Pexels

I fjol stoppades en transport från ett bolag i Strängnäs som var adresserad till Dubai i Förenade Arabemiraten. Lasten stoppades dock av svenska myndigheter som visade sig innehålla farligt avfall.

Den 15 september 2022 stoppades en container i Södertälje Hamn som var på väg till Dubai för kontroll. Containern visade sig innehålla elkablar, motorer och bildelar som inte hade tömts på oljor och farliga vätskor, vilket ledde till blandning och osäker hantering av avfallet.

Bolaget, som anordnade transporten, hävdade att det inte handlade om avfall, utan om kompletta bildelar, men åklagaren menade något helt annat. Åklagaren ifrågasatte påstående och menar att det var ett medvetet försök att vilseleda myndigheterna och dölja den olagliga exporten av farligt avfall. Dessutom hade avfallet blandats och placerats oskyddat i containern, vilket ökade risken för förorening och farliga kemiska reaktioner.

Företaget nu, enligt strafföreläggandet från Åklagarmyndigheten, betala en företagsbot på 50.000 kronor för containertransporten till Dubai.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 18:50

Kosttillskott återkallas – Innehåller bly

brahmi-pulver-125g-ny-64978

Foto: Rawpowder

Företaget Rawpowder återkallar kosttillskottet Brahmi-pulver i 125-gramsförpackningar. Återkallelsen beror på att produkten innehåller överskridna gränsvärden av blyhalter.

Brahmi-pulvret, som baseras på örten Brahmi (Bacopa monnieri), är populärt bland konsumenter och används ofta i matlagning samt i smoothies och andra drycker för sina potentiella hälsofördelar. Dock har upptäckten av överskridna halter av bly och PAH (Polycykliska Aromatiska Kolväten) resulterat i Rawpowders beslut att återkalla produkten.

Produkten har visat sig innehålla en blyhalt som överskrider gränsvärdet, samt halter av PAH (Polycykliska Aromatiska Kolväten) som också överstiger gränsvärdet för livsmedelssäkerhet. Företaget Rawpowder har vidtagit åtgärder för att återkalla sitt kosttillskott Brahmi-pulver i 125-gramsförpackningar med bäst före-datum 12/2023.

Företaget meddelar att ingen annan batch av Brahmi-pulver är för tillfället påverkad av detta återkallande. De som har köpt produkten uppmanas att kassera den och kommer att bli ersatta.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 17:13
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 17:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors