Företag i fokus:

Sverige, Stockholm, Södertälje i ett aktivt inbördeskrig

Pistol pexel

Foto: Pexels

Vi är där igen. Stockholm är under attack. Södertälje likaså. Vi lever med en ständig oro och ingen gör något åt det. Vad är det som händer? Ingen som vet. Hur ska vi ta oss ur denna hemska situation, där våra bröder och systrar attackerar oss med granater och pistolskott.

Medborgarna skriker efter hjälp. Eller ja, de gömmer sig och duckar för allt som kommer ens väg för att rädda sitt skinn från att bli ännu en måltavla för ett miserabelt brott. Med döden som utgång.

Det händer så mycket, men det görs så lite. Vad vi vet om såklart. Men varför hör vi inget? Varför uttalar sig inte politiker om situationen som råder? Vart är Södertäljes styre? Regeringen sitter lugnt i båten och vaggas fram, med slutna munnar. Oacceptabelt, att medborgarna inte får någon form av stöd. Någon form av lugnande information om att insatser sätts in. ”Vi har ökat beredskapen”, ”Vi har agerat på att skydda våra medborgare” – Ingenting. Allt vi hör är skottlossningar, sprängningar, folk som skriker i ren rädsla. Stockholm och Södertälje befinner sig i ett krig. Ett inbördeskrig. Ett krig som ingen vet vem som driver. Flera aktörer, men få motpoler som ska förbättra och förändra situationen.

Poliser jagar maskerade män på öppen gata, polisjakt och ett vapen hittat. Vart är vi på väg. Vårt fina Sverige, svenska samhälle, på väg mot ett militärfält.

Jag bor i Sverige för att det en gång var ett tryggt land, som värnade om sina medborgare. Tog hand om sina. Idag lever jag i ett Sverige jag inte vet vad morgondagen bjuder på. Om mina barn kan växa upp och känna en trygghet i att kunna bidra till ett samhälle som har en framtid. Jag står inte för dagens Sverige. Jag kan inte förespråka trygghet i Sverige, när våra ledare inte gör något för att förändra misären vi lever i.

Politikerna, lokalt som regionalt, är så himla duktiga på att peka på alla skyldigheter vi medborgare har. Ställa krav på hur vi ska förhålla oss till lagar och regler och alla andra måsten. Vad har hänt med våra rättigheter? Ska vi inte kunna känna oss trygga, säkra och fria i denna demokrati, som snart lär utvecklas till en diktatur, för att det inte sker något. Vi kanske behöver starta en revolution mot det svenska styret och ledningen, oavsett vart man befinner sig? Är det vad som behövs för ett agerande och reaktion från våra högsta ledare. Det är inte längre lokaliserat till ”invandrartäta” områdena, utan har spridit sig till centrala Stockholm och de finfina gatorna i Stockholm. Vad blir den ursäkten?

Hur kan vi tillåtas gråtas till sömns, och ingen vill göra ett uttalande. Inte ett ord, om dåden som sker, dagtid som nattetid. Vilda västern är här och vi tar skydd för missilerna. Det är allt vi kan göra just nu. Ta skydd.

Läs även: – INSÄNDARE: En fråga till er politiker

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2023 09:56
Senast uppdaterad: 25 januari 2023 09:59

Här drar stormen ”Hans” in över Södertälje

Åska

Foto: Paula Kass Elias

Stormen ”Hans” har nått Södertälje och medfört ett häftigt oväder med kraftigt regn och blixtnedslag. SMHI har utfärdat varningar och räddningstjänsten i flera län förbereder sig för att hantera de utmanande förhållandena.

Södertälje har drabbats av kraftigt oväder då stormen ”Hans” svept in över staden och orsakade intensivt regn och elektriska blixtnedslag.

SMHI har sedan tidigare utfärdat gula varningar för höga vattenflöden och översvämningar som förväntas i större delen av södra Sverige. Räddningstjänsten står redo med extra personal för att möta utmaningarna som ovädret innebär och enligt meteorologer på SMHI väntas stora mängder regn på kort tid.

Ovädret, som fått namnet ”Hans” av norska Meteorologisk institutt, kommer fortsätta påverka regionen under de kommande dagarna.

Vill du dela dina bilder med oss? Skicka dem till oss via Facebook eller Instagram.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2023 00:02
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 00:05

UPPGIFTER: Rymning från SIS – Stor polisinsats

02BC8398-5092-4B22-99B5-67985A021071

Läsarbilder

På söndagseftermiddagen genomförde polisen ett omfattande polispådrag i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt kopplades insatsen till en rymning från ett SiS-boende.

Vid 18-tiden på söndagseftermiddagen vittnade flera personer om ett stort polispådrag vid centralstationen i Södertälje. Uppemot åtta polisbilar befann sig på platsen. Enligt en uppgiftslämnare till Telgenytt rör det sig om en rymning från SiS-boende, där en person grips efter en intensiv polisjakt.

Uppgifter till Telgenytt indikerar att den gripne är en pojk som ska ha rymt från SiS. Polisen ska ha spårat och fångat in pojken efter en polisjakt som avslutade vid centralstationen i Södertälje.

– Polisen pepparsprejade honom i ansiktet innan de grep honom, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Uppdatering:

– En efterlyst person hittades i Södertälje och var väldigt våldsam och greps därför för våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman, säger polisen till Telgenytt.

Enligt uppgifter rör det sig om att en person rymt från ett Sis-boende, stämmer uppgifterna? 

– Det kan stämma, men inget jag kan gå in på just nu, avslutar Daniel Wikdahl, polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Läs även: – UPPGIFTER: Sprängningen i Ronna – Anställd på Sis vägrade smuggla in mobil

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 16:59
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 18:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors