Företag i fokus:

LTs Tomas Karlsson far med osanning om Syrisk-ortodoxa kyrkan

BA9BA294-64B5-4D32-88AB-5ABA02A7E519

Foto/Montage: Redaktionen.

Ledarskribenten i Länstidningen, Tomas Karlsson, har tappat fotfästet. I hans senaste artikel i LT far han med osanningar om den Syrisk-ortodoxa kyrkan och dess medlemmar. Karlsson pekar med hela handen då han påstår att kyrkan och 50-60.000 assyrier/syrianer ”svansar efter Turkiet”.

Som ansvarig utgivare är det första gången som jag uttrycker min åsikt i Telgenytt, men sannolikt inte den sista. Jag väljer att göra det efter att LT godkänt och publicerat en artikel, skriven av ledarskribenten Tomas Karlsson, med rubriken ”Varför svansar syrisk-ortodoxa kyrkan för Erdoğans Turkiet?

I Karlssons artikel kastar han ljus på valet i Turkiet och främst på den turkiske ambassadörens besök den 14 januari i år. I samma artikel lyfter han upp omständigheten att gängkriminella, som misstänks för brott i Sverige – funnit en fristad i Turkiet. Vilket är beklagligt då länderna, Sverige och Turkiet, för länge sedan borde ha bilaterala utlämningsavtal av brottslingar. Karlsson vinklar sin artikel som om bristerna mellan Sverige och Turkiet på något sätt skulle vara den syrisk-ortodoxa kyrkans fel eller att kyrkan borde ta ställning mot Turkiet och dess representanter.

Det Karlsson kritiserar i sin artikel kallas i folkmun för att ha goda relationer. Turkiet är ett land som fortfarande har en stor population av folkgruppen assyrier/syrianer, därav är det av vikt att kunna ha en god relation och dialog med landets representanter. Om Karlsson har missat det så försöker även den svenska regeringen upprätthålla en god relation med Turkiet, med all rätt. Att värna sitt land och/eller församlingsmedlemmar och att ha goda relationer med diplomater från Turkiet eller andra länder är inte att svansa för någon.

Karlssons artikel är missvisande då han höftar med dåliga översättningar av vad som sägs eller kan ha sagts och det som verkligen blev sagt. Karlssons agenda är säkerligen inte att svartmåla alla assyrier/syrianer, men många som har hört av sig till Telgenytt känner sig kränkta, ledsna och besvikna över den retorik som Karlsson använder i sin artikel.

Det är inte första gången LTs Tomas Karlsson far med osanning.

Assyrier/syrianer har inga diplomater, som kan föra dess talan, som sitter på ambassader runt om i världen. Kyrkan är det enda organet som kan föra kommunikation mellan folket och forna hemländer. Karlsson förstår inte detta och får det i artikeln vinklat som att den syrisk-ortodoxa kyrkan tar politisk ställning för andra omvärlds-händelser. Karlsson kritiserar kyrkan och dess representanter på ett orättvist och onyanserat sätt. Karlsson och hans översättare far med osanningar, då de fritt översätter en predikan som biskopen gjorde vid en minnesstund. Ofta talar biskopar och präster i liknelser såsom Jesus också gjorde och det är inget som ska bokstavs-tolkas – vilket förväntas att en erfaren journalist, som Karlsson, borde förstå.

Tomas Karlsson väljer medvetet att feltolka ambassadörens besök och menar att det på något sätt skulle vara fel av kyrkan att träffa diplomater från Turkiet. Karlsson tar också upp Seyfo-frågan och kampen om erkännande och upprättelsen för assyrier/syrianer. Då är frågan, hur menar Karlsson att ett erkännande av Seyfo ska kunna komma till skott utan diplomatiska förbindelser.

Om Karlsson hade varit mer objektiv så hade han snabbt och enkelt, genom ett telefonsamtal, kunnat få svar på varför den turkiske ambassadören, Yönet Can Tezel, besökte kyrkan i Södertälje. Ambassadören är nytillträdd som ambassadör i Sverige och då är det kutym att besöka kyrkor, föreningar och institutioner som har relation till Turkiet. Men det verkar som att Karlssons intresse att veta syftet med ambassadörens besök är lika med noll. Karlsson bryr sig inte, utan blandar korten som det passar hans agenda och ger läsaren en medveten felaktig bild av besöket.

Besöket i Södertälje handlade som tidigare nämnts om att upprätthålla en god relation till forna hemlandet, något som den syrisk-ortodoxa kyrkan haft i decennier. Assyrier/syrianer utsattes visserligen för ett folkmord år 1915, i nuvarande Turkiet, men idag 100 år senare har parterna goda relationer till varandra. Det Karlsson säkerligen har kännedom om är att många assyrier/syrianer stannade kvar i Turkiet när många flyttade till Sverige på 70- och 80-talet. Syrisk-ortodoxa kyrkan värnar självklart om alla sina medlemmarna.

Jag kan möjligen ha viss förståelse för att Karlsson är arg för att Sverige är beroende av Turkiet för inträdet i NATO. Men Karlsson ska inte projicera sitt agg mot den syrisk-ortodoxa kyrkan för att de träffat en diplomat som också är godkänd av den svenska staten som en representant för Turkiet. Menar Karlsson att Turkiet och dess ambassadör är persona non grata. Det är mig veterligen i vart fall ingen annan än Karlsson som har den uppfattningen.

Karlsson är oftast en duktig skribent, men tyvärr så är han ute och cyklar, med sommardäck, i vinterkylan denna gång.

Alexander Isa. Ansvarig utgivare Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 januari 2023 17:28
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:05

INSÄNDARE: Lärandet får inte anpassas bort

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Metin Hawsho, gruppledare (L)

Sverige befinner sig i en läskris där ungefär var femte elev inte lär sig läsa ordentligt. Det är en allvarlig utveckling som måste vändas.

Liberalerna tar nu tillbaka skolan till grunderna, det innebär fler speciallärare och mindre särskilda undervisningsgrupper, bemannade skolbibliotek och riktiga böcker. Nya läroplaner där läsinlärning uppvärderas, samtidigt som lärarutbildningen reformeras. Nu är det dags att ta nästa steg.

Tidigare var utgångspunkten i skolan att elever med behov av extra stöd fick det i en mindre undervisningsgrupp. Den som till exempel hade svårt att knäcka läskoden fick i tidig ålder intensiv extra träning och stöd av en speciallärare tills läsförmågan satt.

Men svensk skola har som en del av 90-talets pedagogiska strömningar gått i motsatt riktning. Det ansågs som elakt att peka ut vissa elever med särskilda behov och ge dem särskild undervisning, i stället blev inkludering och individualiserad undervisning norm.

Ansvaret för att kompensera för elevers olika förutsättningar och behov har till stor del överlåtits till klassläraren, som idag förväntas anpassa och individualisera undervisningen. I vissa fall har lärare förväntats genomföra över 70 anpassningar under en och samma lektion. Samtidigt har de specialpedagogiska insatserna fått en alltmer rådgivande karaktär. Den här utvecklingen accelererade efter 2014 när regleringen kring extra anpassningar infördes i skollagen.

”Resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest”

Det har skapat en orimlig arbetssituation för lärare. Systemet med extra anpassningar riskerar även att leda till försämrat lärande, att undervisningens innehåll förenklas och att svårighetsgraden sänks. Idén att inkludera alla elever i samma klassrum och regleringen om extra anpassningar gjordes med goda intentioner, men resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest, och för lärares arbetssituation.

Det finns givetvis elever som har behov av hjälpmedel för att exempelvis kunna tillgodogöra sig tryckta texter eller för att skriva, och de ska få det stöd de behöver, men de allra flesta elever hade haft bättre förutsättningar att lära sig att läsa ordentligt om de hade fått intensivträning och stöd i mindre grupp.

Liberalerna menar därför att regleringen om extra anpassningar bör avskaffas och arbetet med stödinsatser förbättras, samtidigt som den överdrivna individualiseringen av en i grunden kollektiv verksamhet måste upphöra. Skolan behöver fler speciallärare som arbetar med eleverna och färre specialpedagoger med rådgivande uppdrag. Skollagen behöver skrivas om – lärandet får aldrig anpassas bort.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Första spadtaget för Nykvarns nya vätgastankstation

937beaf95331cd3f_org

Malin Ehrle och Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun. Pressbild.

Nilsson Energy påbörjar bygget av två nya vätgastankstationer i Sverige, en i Göteborg och en i Nykvarn, med förväntat färdigställande till sommaren.

Nykvarns kommun, tillsammans med Nilsson Energy, tar nu steg mot att stärka den gröna energiinfrastrukturen genom att etablera en vätgastankstation vid avfarten till Nykvarn. Platsen anses vara en viktig knutpunkt för tunga transporter, och den nya stationen förväntas bland annat bidra till minskad miljöpåverkan.

– Det känns roligt att vi nu kommer i gång med markarbetena i Nykvarn, vilka beräknas vara klara i början på juni. När markarbetet är klart påbörjas installation och driftsättning av all utrustning. Om allt går som planerat kommer första kunden kunna tanka vätgas senare i sommar, säger Malin Ehrle, Head of Projects på Nilsson Energy.

Förutom Nykvarn, kommer Nilsson Energy även att bygga en vätgastankstation vid Port 6 i Göteborgs Hamn, en av de platser i Sverige med hög trafik av lastbilar. Dessutom etablerade företaget Sveriges första publika vätgastankstation i Mariestad år 2018, vilket markerar deras pågående arbete inom detta område.

– Nilsson Energy tar ledarrollen i den gröna energirevolutionen och det är inspirerande att se hur de förverkligar visionen om en hållbar framtid, inte bara för företaget utan för samhället som helhet. Jag ser fram emot att följa utvecklingen av denna vätgasmack och hur den kommer att bidra till att forma vårt samhälles hållbara framtid, säger Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 29 januari 2024 00:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors