Företag i fokus:

DEBATT: Elräkningen är högre än min pension

Faktura

Arkivbild.

Öppet brev till kommunstyrelsen – de ordinarie ledamöterna Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Andreas Birgersson (SD), Elof Hansjons (S), Ulla Rygin (S), Maria Frithz Warg (M), Lars Greger (MP), Lovisa Teolinda Gjorgjieva (KD), Joakim Granberg (RP), Metin Hawsho (L), Linda Sjögren (V) samt ersättarna Abraham Halef (S), Sarkis Khatchadourian (S), Rose-Marie Jacobsson (S), Per Holmgren (M), Izla Markous (M), Hanna Klingborg (MP), Joachim Hagström (SD), Hans Joglund (SD), Anna-Tuulia Syrjänen (KD), Sait Yildiz (V), Tage Gripenstam (C). Och till Telge energi – vd Niklas Holberg och styrelseledamöterna Johan Andersson (S), Göran Karlsson (M), Berit Greger Karlsson (MP), Tobias Tegelby (SD), Pär Grip (KD) samt suppleanterna Elisabet Komheden (S), Olof Friström (S), Daniel Thepper (M), Ralph Andersson (RP) och Lars-Georg Bergkvist (L).

Telge energis kunder har nyligen fått sina elräkningar. För flera tusen är räkningen för hög för att kunna betalas. Jag själv har en pension på drygt 15 000 kronor och en elfaktura på drygt 18 000. Många är i samma situation.

Telge Energi erbjuder, enligt sin hemsida, kunderna att skjuta upp betalningen en månad, vilket är helt meningslöst eftersom även nästa faktura kommer att ligga på samma eller till och med ett högre belopp. Någon avbetalnig godkänns inte.

Återstår krav, inkassoavgift och slutligen kronofogden, som får mäta ut våra tillgångar. Jag kan tänka mig att många, kanske flertalet av er nämnda ovan, själva bor i villa och även ni har drabbats av en hög elräkning.

Har ni möjligen tänkt tanken att ni själva har en bidragande skuld till den uppkomna situationen?

Dagens läge med kunder som tvingas sälja sina tillgångar eller ta dyra banklån borde ni ha förutsett för minst ett halvår sedan. Redan då borde ni ha planerat för åtgärder som kan hjälpa alla de som nu drabbas.

Snart är det vår, sommar och höst med elräkningar som troligen inte är lika höga som nu i vinter. Ett förslag är att fatta ett beslut så att de som önskar får skjuta på en del av betalningarna. Till exempel att grovt beräkna ett års elkostnader och fördela dessa jämnt över tolv månader.

Vi är några tusen Södertäljebor som väntar på ert svar.

Hasse Ehlert. Enhörna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 februari 2023 00:31

TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

28065547-D9B0-4CCB-BA81-EE10F6300B7B

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion skakade Geneta strax efter midnatt natten till lördag. Polisen är på plats med flera räddningsenheter och flera ambulanser har kallats in.

En våldsam explosion inträffade under natten i Geneta, på Prästgårdsvägen. Enligt uppgifter till Telgenytt inträffade explosionen på sjätte våningen av en flerfamiljsbyggnad och att händelsen skedde inomhus, enligt initiala uppgifter från SOS Alarm. Stora avspärrningar har upprättats runt det drabbade området.

Räddningstjänsten har bekräftat att det finns omfattande skador på platsen till följd av explosionen. Det finns i nuläget inga rapporter om personskador, men ambulanshelikopter har anlänt till platsen.

Foto: Alexander Isa

Polis och räddningstjänst arbetar nu intensivt med att utreda händelsen som inträffade strax efter midnatt. Om det har en koppling med explosionen i Ronna tidigare i veckan är oklart.

Två förda till sjukhus.

– Två personer har förts till sjukhus med ambulans, deras skador beskrivs som lättare rökskada. Personal från det nationella bombskyddet kommer genomföra en undersökning i flerbostadhuset, skriver polisen på sin hemsida.

Nationella bombskyddets personal har avslutat sin insats, medan kriminaltekniker från polisen har påbörjat undersökningen. Enligt polisen förväntas utredningsarbetet pågå i flerbostadshuset fram till klockan 12 idag.

Polisen har inlett en förundersökning angående misstankar om allmänfarlig ödeläggelse, grovt olaga hot och överträdelse av lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Läs även:

Glassplitter på gatan efter explosionen: Foto: Alexander Isa

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:28
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 11:46

Efter uppmärksammade ingripandet – Döms i hovrätten

6311C48A-8A0B-471B-8529-8C5DF35C8E35

Foto: Skärmdump, TikTok

Den 19-årige Hamed Diakite blev handfängslad och inlåst på en toalett av ordningsvakter när han var på väg hem med pendeln till Södertälje. Han anmälde ordningsvakternas agerande, men blir nu själv dömd för våldsamt motstånd.

Det var i september förra året som Diakite blev inlåst på en toalett vid Stuvsta station i väntan på polisens ankomst. Enligt de två ordningsvakterna uppträdde han störande och vägrade lämna platsen trots deras uppmaningar. Situationen eskalerade när de beslutade att avlägsna honom – en händelse som filmades och spreds snabbt på sociala medier.

Enligt Diakite själv uppgav han att han var lugn, medan vakterna agerade aggressivt och provokativt för att framkalla en reaktion. Detta påstående fick stöd av vittnen på plats. När polisen anlände beslöt de att släppa den 19-årige Diakite.

Han anmälde ordningsvakterna för misshandel och tjänstefel, medan han själv blev anmäld för våldsamt motstånd. Tingsrätten valde att fria honom i februari, men nu har hovrätten beslutat att ändra tingsrättens dom.

I sin dom argumenterar hovrätten att det klart framgår att Diakites agerande hade som avsikt att hindra ordningsvakterna från att utföra sina myndighetsuppgifter, och därför anses han skyldig till våldsamt motstånd och döms att betala 30 dagsböter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors