Företag i fokus:

DEBATT: Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror

2022_01_Granberg

Debattören Joakim Granberg, Realistpartiet.

Den 19 dec skriver socialdemokrater under en insändare om att det var ett dåligt beslut att slopa det statliga investeringsstödet till byggbolag som bygger hyresrätter och studentbostäder med rimlig hyra. Kort förklaring är att staten står för en del av byggkostnaden om hyresrätten håller sig under en viss hyresnivå.

Jag håller med om att det var ett dåligt beslut att dra tillbaka möjligheten till investeringsstöd,i synnerhet för oss i Södertälje som är i stort behov av hyresrätter med rimliga hyresnivåer.

Men jag blir lite full i skratt när jag ser att Ingela Nylund Watz (S) från Södertälje är en av dem som undertecknat insändaren, här i Södertälje så nyttjade Socialdemokraterna inte det statliga investeringsstödet när det väl fanns.

Vi hade kunnat få ca 70 miljoner i stöd när vi byggde höghuset ”Stockholmsberget” i grusåsen, men det ansågs viktigare att uppnå Telge Bostäders krav på täckningsbidrag (bruttovinstmarginal) på ca 3,6% än att ge Södertäljeborna rimliga hyror.
Med byggbidraget och därmed den lägre hyran hade täckningsbidraget endast uppgått till ca 2,5%.

”Stockholmsberget”. Bild: Origo Arkitekter/TelgeBostäder.

TB:s kortsiktighet resulterar i att kostnaden läggs på Södertäljeborna som nu betalar cirka 7800 kr per månad för en 1a på 35 m2. Med byggbidraget hade samma 1a kostat cirka 4300 kr/mån. En skillnad på hela 3500 kr per månad, det hade varit en mycket bättre politik för Södertäljeborna.

Det är allmännyttans (Telgebostäders) uppdrag att se till att Södertäljeborna har bostäder som de har råd att bo i, det skall gå före en skillnad på ca 1 % i täckningsbidrag som nu dessutom ätits upp på grund av att (trots bostadsbrist) lägenheter stått outhyrda på grund av de höga hyrorna som TB tar ut för att ta igen de pengar man tackade nej till genom att nobba investeringsstödet.

Det blir ännu mer tragikomiskt
När Telgebostäder väl inser att det är bra att nyttja det statliga investeringsstödet och beslutar sig för att göra det när man bygger ett trygghetsboende (Gullpudran) för seniorer i Västergård så saknas tyvärr kompetensen inom Telgebostäder att följa de enkla regler som gäller för att få det statliga investeringsstödet… En regel är att hyran får vara max 1550 kr kvm/år, men Telgebostäder beslutar att lägga hyran på 1840 kr kvm/år och därmed så uteblir investeringsstödet!

Tidningen Hem & Hyra skriver 17 januari 2023 en artikel om detta och påpekar även att det inte är enda gången Telgebostäder inte klarat av att läsa reglerna innantill och följa dem, även i Hölö – Gammelgården 1 så har man byggt lägenheter och misslyckats med att följa de enkla reglerna och därmed har miljonstödet återigen uteblivit och hyresgästerna får återigen stå för missen.

Anne–Jeanétte Johansson, handläggare på Länsstyrelsen, har handlagt Telge Bostäders ansökan om investeringsstöd för Gammelgården 1 i Hölö och har insyn i Gullpudran trygghetsboende, hon säger – citat:
I båda fallen så tog Telgebostäder ut en hyra som var högre än den som tillåts för att få stöd. Det står tydligt att man inte får ta ut en högre normhyra än 1 550 för att få stöd, ändå har de gjort det. Ett allmännyttigt bolag borde ha bättre koll på reglerna än så här! Slut citat. 
Frågor – Hur svårt kan det vara att läsa reglerna innantill? Jobbar de ansvariga kvar?

Om S vinner nästa riksdagsval och återinför investeringsstödet, ring mig då Ingela så skall jag hjälpa er att bygga bostäder som Södertäljeborna har råd att hyra!

Med vänliga hälsningar,

Joakim Granberg, Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2023 12:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

SENASTE NYTT: Kraftig explosion i Geneta

5B026443-F91A-496F-B477-4923D4E63068

Foto: Alexander Isa

En kraftig explosion har inträffat i Geneta i ett flerbostadshus. Explosionen ska ha inträffat på sjätte våningen.

Skadeläget är i nuläget oklart men en ambulanshelikopter är tillkallad till platsen.

Texten uppdateras:

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 23:27
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 02:22

De bildar en ny akademi inom padel och tennis i Södertälje

Yerko-Musse

Yerko Muller, klubbchef på Södertälje PTK och Musse Kilickiran, klubbchef på Södertälje Padel.

Tennistränaren Yerko Muller och klubbchefen på Södertälje Padel, Musse Kilickiran, krokar arm i ett nytt samarbete. En gemensam akademi och förening har bildats för att stärka racketssporten i Södertälje.

– Vår ambition är att denna akademi kommer att utgöra en viktig plattform för utveckling och tillväxt inom padel för entusiaster, oavsett ålder och erfarenhet, säger Musse Kilickiran till Telgenytt.

Södertälje Padel och Södertälje Padel & Tennisklubb, SPTK, inleder ett nytt samarbete för att främja padel- och racketsporten och öka spelglädjen för sina gemensamma medlemmar.

Södertälje Padel & Tennisklubb, som sedan lång tid tillbaka leds av Yerko Müller, kommer att ta ansvar för ungdoms- och föreningsverksamheten i Södertälje Padels lokaler. Müller har en imponerande erfarenhet inom tennisen, med över 30 års engagemang i att lära ut sporten till barn, ungdomar och elitsatsande talanger i Södertälje. Nu kommer han att leda det nya samarbetet som redan har startat i höst.

– Södertälje har en stark och historiskt stark koppling till racketsport och vi är glada att få hjälpa Södertälje Padel med vår expertis och allt vi lärt oss genom åren vi byggt upp en av Sveriges främsta tennisklubbar, säger Yerko Müller, klubbchef på Södertälje PTK.

(Annonslänk)

Genom detta samarbete förenar klubbarna det bästa av två världar. Tennisens infrastruktur, som har byggts upp under årtionden med metodik, filosofi och stark administration, kombineras med padelns breda målgrupp och stora lokaler för att attrahera spelare i alla åldrar och från olika delar av Södertälje.

– Vi har länge velat bygga en egen förening och har en stor efterfrågan på gruppträningar, barn- och ungdomsverksamhet men även elitsatsningar. Uppdraget har stundtals känts för omfattande får vår organisation, men genom att sammarbeta med Yerko och tennisens fina team så kan vi istället fokusera på att hjälpa till att stötta och marknadsföra satsningen. Det blir en win-win, säger Kilickiran.

Samarbetet ger medlemmarna även möjlighet att utvecklas inom både padel och tennis. Inledningsvis kommer fokus ligga på barn- och ungdomsverksamhet, för att sedan öppna upp för vuxenverksamhet och elitsatsningar.

– Med Yerkos expertis och engagemang ser vi fram emot att erbjuda en förstklassig utbildning och träningsmiljö för våra medlemmar och förhoppningsvis också för padelentusiaster runtom i landet, säger Musse Kilickiran.

Samarbetet påbörjades redan i juli och anmälan för höstens verksamhet har nu öppnat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 22:30
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors