Företag i fokus:

Här besöker ministern Johan Pehrson(L) Ica Maxi och Nobina

Pehrson

Foto: Alexander Isa

Under måndagen besökte arbetsmarknads- och integrations ministern Johan Pehrson (L) Södertälje. Bland annat fick han arbeta på Ica Maxi Vasa Handelsplats och köra en av Nobias nya bussar.

Syftet med besöket är att få bild av ”verkligheten” på arbetsmarknaden samt en djupare förståelse för olika branscher och deras förutsättningar och problem kopplat till arbetsmarknaden. På måndagsförmiddagen besökte Pehrson Nobina, som just nu lider av brist på busschaufförer, där han fick testa att köra en av deras nya bussar.

För att vända på trenden och få ut fler i arbetsmarknadens anser Liberalernas partiledare att det är viktigt med riktade insatser mot yrken som har brist på kompetens, och ett långsiktigt arbete som den främsta lösning. Fokus på fortsatta bra gymnasieutbildningar och vuxenutbildningar, samt att de som inte kan det svenska språket så bra ska ha möjligheten att kombinera både språkinlärning och arbete.

– Det är viktigt med en bra grundutbildning, men har man missat det för att livet varit hårt ska möjligheten finnas för att skaffa en vuxenutbildning, säger Johan Pehrson (L).

Efter besöket hos bussbolaget Nobina bar det vidare mot Ica Maxi med Liberalernas gruppledare i Södertälje,Metin Hawsho, och representanter från Arbetsförmedlingen. Där togs ministern emot av ICA-handlaren Jonas Berg som brinner för arbetsmarknadsfrågor och integrationsfrågor.

ICA-handlaren Jonas Berg tog emot arbetsmarknads- och integrations ministern Johan Pehrson (L). Foto: Alexander Isa.

Berg har sin verksamhet mellan Geneta och Hovsjö och har ett långt arbete bakom sig för bryta utanförskap. På sin verksamhet, Ica Maxi Vasa, håller han dörren öppen för att inkludera människor och ger dem en chans. Bland annat genom projektet K2 har han hjälpt över 70 procent av deltagarna ut på arbetsmarknaden.

– Vi har möjligheten att ta emot både nyanlända och folk som varit arbetslösa under en långt tid, alla funkar i en sådan miljö. Sedan kanske de inte är hundraprocentiga i början, men det är inte det viktiga, utan det viktiga är att de tar steget i rätt riktning, säger Jonas Berg, som er arbete nyckeln till integration, mindre kriminalitet och ett välmående samhälle.

Efter en kort pratstund var det dags för Johan Pehrson (L) att byta om till Ica Maxis klassiska röda skjorta för att arbeta på verksamhet. Här hjälpte han till att lasta varor på hyllor, men passade även på att stanna till för att prata med både anställda och kunder som var nyfikna över hans besök i Södertälje.

Pehrson (L) under Nobina besöket i Södertälje.

Jonas Berg och Liberalernas gruppledare i Södertälje, Metin Hawsho.

Johan Person tog sig tiden att svara på frågor från nyfikna kunder.

Rawaan Ambar och Mattias Sven på Ica Maxi.

Johan Pehrson(L) och Jonas Berg. Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2023 13:50
Senast uppdaterad: 14 februari 2023 17:23

Makdessi byter fotbollsplan mot burgerrestaurang

2A28F9C8-4A2B-4BB3-9AD2-23776BF6ADC1

Foto: Alexander Isa

I en överraskande karriäromställning har den tidigare fotbollsspelaren George Makdessi, känd för sin tid i Assyriska FF och Syrianska FC, tagit ett nytt steg utanför fotbollsarenan och in i restaurangbranschen.

– Jag har varit skadad och borta från fotbollen, och det har jag mått dåligt över. Men jag gillar utmaningar, och nu vill jag testa något nytt, säger han till Telgenytt

Makdessi har öppnat hamburgerrestaurangen Dripp’n Burgers i de lokaler som tidigare hyste HamburgarePrinsen på plattan i Grusåsen. Detta markerar en ny och spännande början för Makdessi, som har sadlat om från professionell fotbollsspelare till restaurangägare.

Den nya restaurangägaren George Makdessi hade händerna fulla under smygpremiären.
Foto: Alexander Isa

George Makdessi gjorde sig först ett namn på fotbollsplanen, där han visade upp en imponerande skicklighet och dedikation till spelet. Hans tid hos Assyriska och Syrianska är väl ihågkommen av fans och spelare, men efter att ha lämnat fotbollsvärlden bakom sig, har Makdessi nu vänt blicken mot restaurangbranschen med ambitionen att skapa en ny mötesplats för matälskare.

Dripp’n Burgers lovar en meny som fokuserar på kvalitet och smak, med ett brett utbud av gourmetburgare som är utformade för att tillfredsställa alla smaker. Makdessi uttrycker en passion för matlagning och gästfrihet, och ser sin nya restaurang i Grusåsen som ett sätt att förena människor över en god måltid.

– Den här staden har många kebab- och hamburgerrestauranger, och jag vet att det är en nedgång just nu i hamburgartrenden, men det är en dipp just nu, och precis som med aktier så tror jag att det vänder, säger George Makdessi och fortsätter.

– Jag har alltid älskat hamburgare och kände att vi verkligen kunde göra något unikt. Våra kockar gör allt från grunden och använder enbart de bästa råvarorna.

Tryffelburgaren, en av dagens populära burgare.
Foto: Alexander Isa

Restaurangen, som tar över efter HamburgarePrinsen, har genomgått en omfattande renovering för att spegla Makdessis vision. Med en modern och välkomnande inredning hoppas han att Dripp’n Burgers ska bli en populär destination för såväl lokala invånare som besökare när han öppnar för allmänheten under fredagen. Men redan under torsdagen höll han en smygpremiär som exploderade med besökare efter att de sett hans virala video på TikTok.

– Jag förväntade mig inte att smygpremiären skulle vara så här bra. Jag har fått hundratals sms och samtal efter vår TikTok-video som hade stor effekt, säger han.

Dripp’n Burgers representerar en ny era för Makdessi, där han nu byter ut fotbollsstövlarna mot förklädet och lovar en kulinarisk upplevelse som är lika engagerande som hans tid på fotbollsplanen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 03:56
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 03:57

Larm om bråk och hot på bensinstation i Nykvarn

Polis

Arkivbild

Polisen ryckte ut till en bensinstation i Nykvarn torsdagskvällen efter larm om ett bråk som uppstått till följd av en obetald vara.

Incidenten utspelade sig på torsdagskvällen klockan 20.46 på en bensinstation i Nykvarn, där en kund vägrade att betala för en vara. Enligt polisen eskalerade situationen och ledde till ett bråk mellan kunden och personalen på platsen.

Polisen kallades till platsen för att hantera situationen, där en person snabbt kunde identifieras. Enligt rapporter kommer en anmälan om ringa stöld samt olaga hot att upprättas mot den inblandade kunden som en följd av incidenten.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 00:12
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 00:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors