Företag i fokus:

KRÖNIKA: Vi är alla människor i slutändan!

90

Jordbävningen i Syrien och Turkiet. Foto: Rawpixel

Ingen, absolut ingen har undkommit att se, höra eller prata om jordbävningen i Turkiet som drabbat bland annat Syrien, Libanon och Palestina. Alla människor som omkommit i en av den senaste tidens värsta naturkatastrof. Dödsiffran har passerat 37.000 tusen människor och siffran ökar i skrivande stund.

Många har donerat pengar och förnödenheter, många instanser och organisationer har gått ihop, vissa bättre än andra. Vissa går oavkortat till de drabbade människorna, bland de ser vi A Demand For Action, Södertäljebaserade välgörenhetsrörelsen som drivs av Ronnabon Nuri Kino. Han är alltid där när människor upplever sitt livs värsta katastrof – för att hjälpa. Han får med sig eldsjälar som ställer upp för att det ska gå att nå hela vägen fram. Eldsjälar som utan någon ersättning, utan att tveka spenderar sin tid och levebröd för att sprida ordet, och göra det som behövs för andra människor i nöd. Alla med hoppet och viljan av att hjälpa sina medmänniskor till ett bättre öde.

Den lokala grossisten Herr Gurka har också gjort en stor insats även denna gång. Med ett flertal lastbilar fyllda med förnödenheter, livsmedel av alla dess slag som ska fraktas till de drabbade i Turkiet och Syrien. Det märkliga är när man hör om flera verksamheter, rörelser och organisationer som går ihop i en liten ort som Södertälje, i jämförelse med hela Sveriges rikeland. Varför hör man inte om andra rörelser eller verksamheter i andra delar av landet som förenas för att hjälpa till under denna katastrof? Vart är ni människor som aktivt deltog i arbetet för ukrainska krigsdrabbade människor?

Men hjärtat svämmar över av tacksamhet och kärlek att i Södertälje finns mer kärlek än hat. Vi kan förenas i kärlekens kraft när det behövs, och lägga otrevligheterna åt sidan för att människor behöver oss. Det är medmänsklighet i sitt esse!

ADFA. Här vid klädinsamling till behövande i Ukraina. Amar Sabri, Klara Shabo och Nuri Kino. Foto: Karin Dahlström.

Trots dessa styrkekrafter, sammankomster, empatifyllda människor finns det alltid de som bär på andra agendor. Det finns tyvärr de motkrafter och motpoler som önskar något annat. Snacket om att Gud har straffat människorna med denna jordbävning. Att det är rätt åt muslimerna. Dessa människor förtjänar vad de får. Vad är det för sinnessjuka kommentarer? Hjärtlösa antydande. Hur kan man ens önska sin medmänniska något så hemskt och ont i livet? Oavsett vem de är, vart de kommer ifrån, befinner sig eller hur de ser ut.

Vi är alla människor. Vi är alla lika mycket värda. Vi går på jordens markyta med likadana fötter och med lika mycket kraft för påverkan, lika sköra för naturkatastrofer oavsett förmögenheter. Vi älskar våra barn. Vi älskar våra familjer. Vi kämpar för överlevnad. På samma sätt som man gör i Sverige, gör man i Turkiet, Syrien och andra länder. Hur kan man då önska sin medmänniska, en förälder, ett barn, de äldre och sjuka människor det värsta en någonsin kan få uppleva i sitt liv.

I dessa tider, spelar det ingen roll vilka fördomar man har. Vilka åsikter man sitter med. Vilka erfarenheter man bär på. Det är i dessa tider allt det där ska läggas åt sidan för att kunna se människan bakom eländet. Människan som är lika sårbar som du hade varit i den situationen. Hjälplös. I en katastrofal situation. Vart ska vi gräva fram medmänskligheten? Jag letar efter det civila kuraget. Jag söker medmänsklighet som ska sträcka sig längre än till Södertäljes gränser.

Låt oss Södertäljebor inspirera andra till mer kärlek och mer medmänsklighet som man hade önskat skulle växa fram per automatik. Låt Södertälje få inspirera till andra platser att ta efter!

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2023 15:22
Senast uppdaterad: 15 februari 2023 15:22

Företaget beviljas bygglov för ny stor fastighet i Nykvarn

2022_03_logicenters_veidekke-1024x634-1

Bild/Illustration: Logicenter.

I fjol förvärvade bolaget 206 000 kvadratmeter stor mark av Veidekke i Nykvarn. Nu har Logicenters, en fastighetsägare specialiserad på moderna logistikanläggningar, fått bygglov för en nybyggnad.

Logicenters har fått grönt ljus att påbörja byggnationen av en 31 000 kvadratmeter stor logistikfastighet, komplett med solceller på taket. Logicenters har en omfattande närvaro i hela Norden och erbjuder moderna logistikfastigheter till sina kunder i flera länder, inklusive Sverige, Danmark, Norge, Polen och Finland. Deras totala logistikytor omfattar nästan 2 miljoner kvadratmeter.

Arbetet med den nya logistikfastigheten i Nykvarn förväntas vara komma igång någon gång under sensommaren. Med sin strategiska placering och moderna faciliteter kommer fastigheten att erbjuda en optimal lösning för företag som behöver logistikutrymme och kommer att vara utrustad med solceller för att bidra till hållbar energiförsörjning.

Logicenters fortsätter att utöka sin portfölj av moderna och hållbara logistikfastigheter, och den nya fastigheten i Nykvarn är ett exempel på deras fortsatta framgång och tillväxt inom branschen.

– Logicenters växer hela tiden och är mer än redo att etablera sig ytterligare i närregionerna till Stockholm. Nykvarn ligger dessutom på ett oslagbart läge för logistik med närhet till såväl Södertälje som hela Mälaren, sade Matthias Kettelhoit, CEO på Logicenters, i samband med förvärvet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 18:15

SENASTE NYTT: Systembolaget i Weda har öppnat sina dörrar

Systembolaget

Foto: Alexander Isa

På fredagen öppnades ett nytt Systembolag i Weda, vilket har uppfyllt det länge efterfrågade behovet från Södertäljeborna.

Ett nytt Systembolag på östra sidan av staden för att betjäna områden som bland annat Brunnsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg har länge vart ett önskemål från Södertäljeborna.

Planerna på att etablera en tredje Systembolagsbutik i Södertälje har funnits i flera år. Redan år 2021 kunde Systembolagets pressavdelning bekräfta för Telgenytt att de sökte efter lämpliga lokaler för att öppna en ny butik. I augusti 2022 kunde Systembolaget även bekräfta att de hittade lokal och var på gång. Sedan dess har de arbetat intensivt med att renovera och förbereda den nya butikslokalen inför dagens öppning.

Det nya Systembolaget kommer att vara beläget i större delen av den gamla Joberlokalen och sträcker sig över en yta cirka tusen kvadratmeter.

Det nya systembolaget ger invånarna på östra sidan av Södertälje ett närmare och mer tillgängligt alternativ för sina inköp av alkoholhaltiga drycker.

Systembolaget i Weda. Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 17:43
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 17:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors