Företag i fokus:

Nova Tandklinik godkänd för tandreglering via Landstinget

B2A3C673-9766-4460-A44D-47054423BE82

Olha Melnyk, Shervin Shad. Renio Arsan och Minou Nirvani.

Tandläkaren Renio Arsan och Nova Tandklinik vid Stora torget fortsätter att växa. Nu inleder han nytt samarbete med Östermalmskliniken, No.8 Ortodonti, som är några av landets främsta specialister i tandreglering.

– Det känns jättefint att No.8 Ortodonti öppnar avdelning hos oss. Tillsammans kan vi nu erbjuda tandreglering via Landstinget, men även till alla privatpersoner som behöver hjälp, säger Renio Arsan till Telgenytt.

Nu kommer de som fått en tandställningscheck från Region Stockholm, samt andra barn och vuxna som behöver tandställning eller invisalign, slippa långa väntetider.

Väntetiden för tandställning, för både unga och vuxna, har varit olidligt lång för många Södertäljebor. I många fall har väntetiden varit uppemot ett år. Med det nya samarbetet mellan Nova Tandklinik och specialistkliniken från Östermalm, No.8 Ortodonti, kommer väntetiden bantas ned till enbart någon vecka.

Etablerar i Södertälje innebär kortare väntetider och snabbare hjälp.

Minou Nirvani och Shervin Shad, som tillsammans driver Östermalmskliniken, har flera års erfarenheter och har länge haft planer på att öppna en avdelning i Södertälje, men inte hittat rätt lokal eller samarbetspartner – förrän nu.

– Det finns ett stort behov i Södertälje och det känns givetvis väldigt bra att vi inleder samarbete med Renio Arsan och Nova Tandklinik. Det finns ingen annan Ortodonti i Södertälje än Folktandvården och där är det fullt. Arsan har en god lokal kännedom, en stark kundkrets och en aktör som vi är glada över att samarbete med, säger Minou Nirvani till Telgenytt.

Att en person har fel i tandbettet, har oproportionella förhållanden mellan käkarna eller drabbats av ojämnheter på grund av tandställning, är något som alla människor kan drabbas av. Hjälpa finns att få, men för Södertäljeborna har Folktandvården, fram till idag, varit den enda aktören som personer i behov kunnat vända sig till. Men som ovant nämnt är väntetiden oerhörd lång. Av den anledningen har många sökt sig till kliniker utanför Södertälje för snabbare hjälp, men även där är väntetiderna olidlig lång.

Den som fått en tandställningscheck från Region Stockholm kommer numera kunna välja Nova Tandklink i Södertälje. Samtidigt kan den som redan står i kö hos en annan flytta till Södertäljekliniken och därmed slippa kötiden.

– Det finns ingen som gör tandställning i Södertälje, de som behöver måste åka utanför. Att vi etablerar i Södertälje innebär kortare väntetider och snabbare hjälp, säger Dr Renio Arsan.

Renio Arsan med kollegan Olha Melnyk.

En av faktorerna till att väntetiderna är långa härleds till brist på yrket. För att kunna titulera dig som ortodontist krävs ytterligare tre års studier, utöver tandläkarutbildningen som är på fem år. Enligt Minou Nirvani är det många nyexaminerade tandläkare som väljer att ge sig ut i arbetslivet än att studera ytterligare tre år.

Vilka är det ni främst riktar er in mot med etableringen i Södertälje?

– Vi riktar in oss mot alla. Barn och unga som fått check från landstinget, eller äldre som är i behov. Just nu erbjuder vi även rabatterat pris till de som behöver, så vi kan hjälpa personer i alla åldrar, säger Minou Nirvani, till Telgenytt.

Vad tror du att det här innebär Södertäljeborna?

– Framförallt så förenklar vi det för Södertäljeborna. Det är många som får godkända checker från Landstinget, men när det är dags att välja utförare så finns det cirka 20 olika och alla utanför befinner sig utanför Södertälje. Nu finns hjälp centralt i Södertälje där vi enkelt nås för rådgivning. Att Landstinget godkänt oss ser jag som väldigt positivt för Södertälje, avslutar tandläkaren Renio Arsan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2023 13:18
Senast uppdaterad: 15 februari 2023 16:53

Scanias nya miljardfabrik har invigts i Södertälje

b1f100c2732dc20d_org

Foto: Scania

Mer än 1 miljard kronor har investerats i en ny fabrik för batterimontering i Södertälje. Under gårdagen kunde Scania äntligen inviga den nya fabriken, vilket markerar en viktig milstolpe för företaget.

En batterifabrik med en anläggning på 18 000 kvadratmeter, som påbörjades byggas i början av 2021, är nu färdigställd. Under tisdagen invigde Scania den batterimonteringsfabrik vid sitt huvudkontor i Södertälje, vilket möjliggör serieproduktion av tunga, elektriska fordon.

– Detta är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon, vilket är nödvändigt för uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål. Fullskalig montering av batterier på plats är en förutsättning för storskalig produktion av elfordon och befäster tydligt Scania som en del i värdekedjan för batteritillverkning, säger Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik.

Scanias nya batterifabrik i Södertälje. Foto: Scania

Företaget har ambitiösa mål att 50 procent av deras försäljning ska utgöras av elektriska fordon fram till 2030. De tror också på en framtid där alla transporter elektrifieras. Genom en gemensam satsning med Northvolt utvecklades en battericell med hög prestanda och lågt koldioxidavtryck, skräddarsydd för tunga transporter. Den här cellen monteras nu i Scanias lastbilar vid den nya fabriken i Södertälje, som ligger nära chassimonteringen. Fabriken är utrustad med hög grad av automatisering och kommer att sysselsätta 550 personer, vilket möjliggör effektiv serieproduktion av elektriska fordon.

– Elektrifieringen kommer i grund förändra transporterna och denna senaste investering i Scanias verksamhet i Södertälje stärker ytterligare Sveriges ställning som nav för spetsteknik i elektrifieringen av tunga fordon, säger Ruthger de Vries.

Läs även: – Här testas nya solcellsdrivna lastbilen – ”Vi är i framkant”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 10:58
Senast uppdaterad: 6 september 2023 10:59

Nu ökar kontrollerna kraftigt över vilka som bor i Sverige

2021_12_skatteverket

Foto: Alexander Isa

Skatteverket planerar en betydande ökning av övervakningen av personer som är bosatta i Sverige, med start nästa år. Detta enligt rapportering från Nyhetsbyrån TT.

Enligt en rapport som har utförts på regeringens uppdrag planerar Skatteverket att utvidga den befintliga folkbokföringen till en årlig översikt över alla som är bosatta i Sverige.

De nuvarande årliga kontrollerna av bostadsort, som Skatteverket redan utför, kommer nu att starkt öka och involvera samarbete med flera myndigheter. Dessa kontroller kommer att omfatta noggranna identitetskontroller och kommer att involvera personer med samordningsnummer samt de som inte är registrerade hos Skatteverket, vilket kommer att bidra till en uppdaterad befolkningsstatistik.

Skatteverket har redan startat arbete med att kontrollera vistelseorten för personer utan uppehållstillstånd i Sverige, baserat på Migrationsverkets data.

Enligt ett riksdagsförslag bör personer som tar emot bidrag och ersättningar, efter folkräkningen, personligen presentera biometrisk ID-handling för fortsatta utbetalningar. Bidrag som inte bekräftas inom en given tidsram dras helt tillbaka, vilket även kan avslöja felaktiga utbetalningar utomlands.

Vid månadsskiftet hade över 9 000 bosättningsutredningar inletts och dessa hade hittills resulterat i att mer än 4 000 personer avregistrerats från folkbokföringen. Trots detta uppskattar Skatteverket att 98 procent av befolkningen redan idag bor på sina angivna adresser, enligt Nyhetsbyrån TT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 september 2023 20:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors