Företag i fokus:

KRÖNIKA: Jag ser bara mörker för våra barn

331227499_714275173698355_3489362152861148064_n

Moa Simper-Allen

Jag källsorterar och det har jag gjort sedan mina yngre tonår. Jag vill tillägga att jag inte skriver det här för att jag ska få en klapp på axeln för att jag ska anses vara duktig som gjort det sedan tidig ålder eller för att jag är särskilt insatt när det kommer till miljön. Utan för att det är så jag har lärt mig att det är såhär man ska göra.

Jag minns än idag när jag gick med min mor vid Bårstafältet, vi pratar om när jag var i 10-års åldern och var lite små-lat och la en pantflaska på vägen och fortsatte gå. Min mor stannade till direkt och var som nästan rosenrasande för att jag hade lagt den där. – ”Sådär gör du absolut inte, plocka upp den genast och släng den i en soptunna när vi väl passerar en!”.

När jag bodde hemma hos mina föräldrar i vårt lilla radhus så hade vi sorteringskärl utanför, det fanns det för varje hus längst hela radhuslängorna som hade enkel markering för varje bytta. Ofärgat glas, färgat glas, kartonger, papper med mera. Det var enkelt att bara lägga det där det skulle vara och det fick både jag och min lillebror gå ut och sortera många gånger. För det är så vi lärt oss att såhär ska man göra.

Nu bor jag i en bostadsrätt tillsammans med min man och våra två små barn i Mariekäll i Södertälje. Ett av de bättre familjevänligare områdena i staden. Vi flytta hit hösten 2019, mycket lugnt område med många trevliga grannar.

Här har vi en förening som håller olika aktiviteter för oss boenden som bland annat vårstädning varje år, där alla som bor i området kan delta för att hålla området rent och städat.

Vi har avfallsanläggning för matavfall och andra sopor med nyckellås för att bara vi boenden ska kunna slänga våra avfallssopor. När andra som inte bor i området kom hit för att slänga sitt fylldes de snabbare än vad blixten slog ner. Sopbilarna åkte hit oftare än vanligt för att tömma.

Det fanns en återvinningsstation tidigare vid Vasa Handelsplats där invånare kunde slänga sådant som vanliga hushållsavfall. Den togs bort på grund av att sådant som skulle kastas på en återvinningscentral slängdes där istället. Nu har det kommit till Mariekäll istället. Hit kommer folk från alla möjliga områden i staden och lämnar av sådant som inte ska lämnas av här.

Kastad TV-apparat i Mariekäll. Foto: Privat

Här ska det, som vid vilken återvinningsstation som helst, endast slängas vanliga hushållsavfall som kartong och lättare plastförpackningar. Inte soffor, tv-apparater, trasiga vitrinskåp, vagnar, handfat, dunkar med farliga kemikalier, tavlor eller fritöser.

Det är problematiskt. Inte bara för oss boenden, utan även för alla djur som bor i skogen intill, alla barn och äldre i området som kan komma åt det farliga avfallet. Vid backen mot äldreboendet Mariekällgården har avfallet fallit längst ner med vägen.

Har man orken att packa en bil eller släpvagn för att ta sig hit för att lasta av sitt stora avfall, ska man ha lika mycket ork att ta sig till en faktiskt återvinningscentral som vi har. Två av dem i Södertälje – Moraberg och Tveta.

På återvinningscentralerna får man ett besökskort där man som boende i Södertälje har möjligheten att slänga just stora avfall, farliga kemikalier och trädgårdsavfall upp till 25 gånger per år på 3 kubikmeter, bra va? 

Det är vi vuxna som våra barn har att skylla på när dem kommer bo i något som liknar Chernobyl i framtiden. Det är vi vuxna som har ansvaret att faktiskt TA ett ansvar och göra något som är så fruktansvärt enkelt som att källsortera och slänga större avfall där det ska vara.

Att ni som gör sånt här inte skäms. Nedskräpning är ett av dem vanligaste brotten i Sverige och kostar ofantligt mycket skattepengar. Lägg omedelbart av med detta. Ni försämrar hälsan för barn som ska växa upp till det här. Det är ni som utplånar naturen, havet och djuren. Därför ser jag bara mörker för våra barn.

Moa Simper-Allen.
24 år och småbarnsmamma. Född och uppvuxen i Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2023 11:17
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:20

Hamburgerkedjan Bores går i konkurs

740D8FFC-710F-442D-BBE1-E43F7F004244

Foto: Alexander Isa

Hamburgarkedjan Bores som öppnade 2022 i Södertälje har gått i konkurs, det rapporterar tidningen fastighetsvärden.

Burgerkedjan Bores, grundad 2017 av bröderna Carl-Gustaf och Carl-Henrik Forssbeck, har försatts i konkurs. Flera bolag inom Bores-koncernen, inklusive The True Bröderna Brothers AB som äger de immateriella rättigheterna, har också gått i konkurs.

Restaurangerna i Bålsta, Häggvik och Södertälje, som öppnade våren 2022, är bland de drabbade. Konkursen påverkar även hyreskontrakten för restaurangerna i Norrköping, Linköping och Linköping Campus. Bolaget som driver Bores restaurang är dock inte försatt i konkurs.

Bores har sammanlagt 11 restauranger och hade planer på att fortsätta expandera. Dock är det för närvarande oklart vad som kommer att hända med Bores-restaurangen i Södertälje.

Läs även: Hamburgerkedjans nytändning – ”Sålde över 1000 burgare”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 10:48
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 10:59

1900 katter registrerade – Här är länets populäraste namn

Pexels-Katt-Cat

Foto: Pexels

1 937 respektive 435 katter. Så många har Södertäljeborna och invånarna i Nykvarn hunnit registrera i Jordbruksverkets nya kattregister, och nu börjar bilden av de populäraste kattnamnen klarna.

Sedan 1 januari ska alla katter, födda från 2008 och framåt, id-märkas och registreras hos Jordbruksverket. Hittills finns 336 000 katter, med 221 000 ägare, i det nya registret. Av dem finns 1 937 i Södertälje kommun.

Det motsvarar ungefär 19 katter per 1 000 invånare. Det är en relativt låg siffra jämfört mer andra kommuner. Samtidigt är det lite tidigt att kröna den kattätaste kommunen då en stor andel fortfarande saknas i registret. Exakt hur många katter som finns i Sverige vet man inte, men det finns en uppskattning på 1,4 miljoner. I så fall finns bara var fjärde katt hittills i registret. 

– Det var inte så att vi trodde att alla katter skulle registreras direkt när de nya reglerna började gälla. Det tog nästan 20 år att få in hundarna i hundregistret, men så lång tid tror vi inte att det tar för katterna. Det är mycket lättare att registerera och att få ut information nu, säger Anders Elfström, enhetschef på Jordbruksverket.

Hur tycker ni att det har gått hittills då?

– Jag skulle säga att det kom in fler katter än vi räknat med i början, men nu tycker vi att vi får in för få katter – och därför försöker vi nå ut med information i sociala medier och medier.

Just nu anmäls ungefär 4 000 katter i veckan, och Anders Elfström vill att takten ökar. Det är trots allt obligatoriskt.

– För ägarens egen skull innebär det att katten kan återföras till ägaren om den springer bort. Vi tror att de flesta seriösa kattägare vill registera sin katt, men det är ett nytt regelverk.

När tror ni att ni har ett komplett register?

– Helt fullständigt kommer det aldrig att bli, men kanske inom en fyra- eller femårsperiod. 

På kommunnivå finns inte några ytterligare siffror, men för länen redovisar Jordbruksverket också namnstatistik. I Stockholms län finns nu 51 672 registrerade katter. Och 409 av dem heter Sigge, vilket är det vanligaste namnet, följt av Lunapå 396 katter. Sigge är också det populäraste namnet i riket som helhet, medan Doris är tvåa på rikslistan.

De 15 vanligaste kattnamnen i Sverige

NamnAntal katter
Sigge3 039
Doris2 823
Simba2 475
Elsa2 429
Selma2 416
Maja2 414
Luna2 389
Nisse2 212
Sally2 149
Morris2 084
Zelda2 071
Sixten1 977
Molly1 964
Bosse1 954
Findus1 935
Källa: Jordbruksverket. 


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 00:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors