Företag i fokus:

Funktionsnedsatta personer fick sina konton länsade

Rullstol Pexels

Foto: Pexels

Fem personer på ett av kommunens LSS-boende i Södertälje fick sina bankkort tömda. Detta enligt en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som gjort av omsorgsnämnden.

Ibland har personer inte själva förmågan att ta hand om sin ekonomi eller betala sina räkningar. Då behövs det att någon annan hjälper till, i detta fall personalen på kommunens LSS-boende.

Natten mellan den 27 och 28 november 2022 fick fem funktionsnedsatta personer sina konton tömda. Sammanlagt togs det ut 50 000 kronor från de boendes bankkort.

Enligt Lex Sarah-anmälan betecknas händelsen som både ett ekonomiskt övergrepp och en kränkning av de enskildas personliga integritet. I samband med stölden har nya rutiner kring korthanteringen skärps för att förhindra likande incidenter och ett arbete har påbörjat för att ta fram en lokal rutin gällande privata medel.

– Vi tittar också på hur vi exakt ska göra för att kompensera de drabbade, personerna har kommit in med skadeståndsanspråk och ett försäkringsbolag är inkopplat för att se hur vi ska göra. Som tur är sker detta inte ofta, men om man ska hantera privata pengar och våra boende ska kunna leva som alla andra i samhället, finns alltid risker, säger Marina Åberg-Carlsson, resultatområdeschef som ansvarar för alla LSS-boenden i Södertälje kommun, till LT.

Enligt anmälan har kort och koder separerats som en omedelbar åtgärd och är inlåsta i olika skåp samt att en upphandling av ny säkerhetsskåp pågår.

Stölderna är polisanmälda samt att polisen fått namn på personalen som jobbade vid stöldtillfället.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2023 13:32
Senast uppdaterad: 18 februari 2023 13:32

Mustiga Mauri expanderar till en helt ny bransch

Mauri-scaled-1

Järnasonen Mauri Hermundsson.
Foto: Oliver Martin Henriquez/ TV4

Mauri Hermundsson, känd som en av Sveriges mest inflytelserika sociala medieprofiler, tar klivet in i snacksindustrin med planer på att lansera en egen kollektion från Södertälje.

(Annonslänk)

Med en följarbas på 270 tusen på Instagram och en framstående plats i Maktbarometern, är Mauri Hermundsson inte främmande för framgång.

Rankad som den 13:e mest inflytelserika personen på svenska sociala medier och även känd för sitt populära program ”Uppdrag mat”, fortsätter Järnasonen att göra avtryck. I kategorin Årets makthavare, som inkluderar 100 svenska konton, hamnar Hermundsson på en imponerande 21:a plats, före kända namn som Bianca Ingrosso och Zlatan Ibrahimovic.

Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att Hermundsson planerar att lansera en egen snackskollektion från Södertälje. Enligt LTs uppgifter har han siktet inställt på ett samarbete med den etablerade chipstillverkaren Lantchips i Hovsjö, vilket markerar hans inträde i en helt ny bransch. Med sin starka närvaro på sociala medier och etablerad publik, står Hermundsson inför spännande möjligheter i snacksindustrin.

– Han vill göra något gott till folket – av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter, säger Varga Moshtagh på Myllra, som hjälper kreatörer och influensers i Scandinavien, till Breakit.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 17:19
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 17:19

MINGELBILDER v.8 – Se vilka som var ute i helgen

Sham

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.5

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors