Företag i fokus:

DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

E6212399-E365-47D5-AA49-0C31698EAAF0

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Imorgon torsdag, den 23 februari, fattas beslut om pengar till två giganter inom kultur & fritidsnämndens verksamhetsområde: Grafikens hus och Oktoberteatern, delfinansiering sker genom att skära ned på Torekällbergets verksamhet. 

Kontorets förslag till Kultur och fritidsnämnden är att godkänna avtal om verksamhetsbidrag 2023 på 1 800 000 kr till stiftelsen Grafikens hus och 2 025 000 kr till Oktoberteatern.

Realistpartiet kommer att yrka på avslag till både Oktoberteatern och Grafikens hus önskade verksamhetsbidrag. När det gäller Oktoberteatern så är vår avsikt inte att helt neka det kommunala stödet, men vi anser att det måste ställas högre verksamhetskrav för barn och unga innan de kan tillgodoräkna sig stöd i denna storleksordning. 

När det gäller Grafikens hus så kommer vi yrka på att helt avveckla det kommunala stödet då det finns stora brister i dess verksamhet. 

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

  • Tidigare verksamhetsår så har det kommunala stödet rakt av gått till att avlöna ledningen för grafikens hus, inte dess verksamhet. 
  • Grafikens Hus har alldeles för dålig utförandegrad enligt nämndens prioriterade områden.
  • Vi ser med hänvisning till tidigare årsredovisningar att man ej kommer att kunna betala den skyhöga hyran på minst 350 000 kr per månad som Telge fastigheter behöver ta in för att täcka delar av renoveringskostnaden av fastigheten ”gjuteriet”, renoveringen skulle kosta ca 30 miljoner hette det, men har den dragit iväg till över 100 miljoner. ”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det tidigare hetat, idag vet vi att det aldrig kommer att fungera ekonomiskt.
    Vi ser därför med stor oro på att det i slutändan kommer att innebära utökat stöd med ytterligare miljoner de kommande åren för att täcka hyreskostnaderna. 

Projektet har kostat Södertälje kommun 70 miljoner kronor mer än beräknat.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

Förra mandatperioden 27 januari 2022 krävde Realistpartiet, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Moderaterna att man ska stoppa ytterligare pengar till Grafikens Hus. Det ska nu bli intressant att se om någon har bytt uppfattning i frågan nu när majoriteten ser annorlunda ut? 

Som sylt på kakan så önskar man betala över fem hundratusen kronor i hyrensanpassning för just Grafikens Hus. Under det senaste nämndmötet så besöktes vi av företrädare för Grafikens hus, där fick de en direkt fråga om hur de planerar att betala för att hyresanpassa lokalerna?

Företrädarna svarade att man har egna medel och håller på att samla på sig ytterligare medel till ändamålet.

Men nu i efterhand så visar det sig att det inte var fullt sant, utan denna kostnad planerar nu den S-ledda majoriteten också skall hamna på dig som skattebetalare. Vilka ytterligare kostnader som tillkommer vet vi inte? Grafikens Hus övriga kravlista kallas hemlig och lämnas inte ut.  

På samma möte ska majoriteten skära ned på Torekällbergets budget, en budget som redan gör det svårt att bedriva verksamheten och man har tvingats ta entré av barnfamiljer och söka statliga stöd för att kunna bedriva sommaraktiviteter och 1800-tals veckan. 

Realistpartiet kommer självklart att rösta emot nedskärningarna på Torekällberget på bekostnad av de stora bidragen till främst Grafikens Hus. 

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Läs även:

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2023 17:19
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:24

Ikonen inom sportjournalistik, Arne Hegerfors, har avlidit

Arne_Hegerfors_2014.0

Arne Hegerfors.Foto: Creativ Commons.

Arne Hegerfors, den legendariska sportjournalisten känd för att ha lett svenska tittare genom fyra decenniers idrottshistoria, har avlidit vid 81 års ålder.

Arne Hegerfors, en stjärna inom svensk sportjournalistik vars röst följde några av de mest minnesvärda ögonblicken inom sporten, har avlidit, bekräftar SVT Sport. Med en karriär som spände över 40 år blev Hegerfors en omtyckt figur bland tittare och lyssnare, inte bara som kommentator utan även som en folkkär underhållare.

Hans resa inom journalistiken började i Göteborgs radiostationer, för att därefter fortsätta till SVT och senare Canal+. Under sin imponerande karriär hade Hegerfors äran att kommentera flera olympiska spel samt världsmästerskap i både fotboll och ishockey.

I en intervju med TT 2017, vid 75 års ålder, reflekterade han över sin karriär och sade att han älskade sitt jobb och kände sig enormt privilegierad.

– Jag kunde inte tänka mig att göra något annat. Att få vara med om så många VM och andra stora idrottsevenemang, att sitta på de bästa platserna, bo på de finaste hotellen och samtala med de mest fascinerande idrottsmännen var en dröm som blev verklighet, sade han till TT.

Efter att ha gått i pension 2012 drabbades Hegerfors av en rad hälsoproblem, inklusive en omfattande hjärtinfarkt, en stroke och en hjärntumör. Arne Hegerfors avled vid 81 års ålder, men hans arv och de oförglömliga ögonblick han delade kommer att leva vidare.

Hans bidrag till sportjournalistiken och hans förmåga att förmedla spänning och passion för sporten har gjort honom till en verklig ikon.

Arne Hegerfors blev 81 år gammal. Foto: Creativ Commons.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 16:22
Senast uppdaterad: 29 januari 2024 16:22

Telge Energi utvidgar energiutbudet med kärnkraft

939A7102-0F52-440B-879A-6E4BA1F7FF4F

Foto: Alexander Isa/Pexels

I ljuset av Europas strävan efter att uppnå sina klimatmål och den växande efterfrågan på fossilfria energilösningar, meddelar Telge Energi en strategisk breddning av sitt energiutbud till att inkludera kärnkraft.

I ett avgörande steg mot en mer hållbar och stabil energiförsörjning har bolaget Telge Energi, som är ledande inom förnybar energi i Sverige, annonserat en expansion av sin energimix för att nu inkludera kärnkraft. Detta initiativ kommer som svar på den ökade nationella efterfrågan på el, de instabila elpriserna och kundönskemål om fler fossilfria energialternativ.

Beslutet är välgrundat i Europaparlamentets erkännande av kärnkraftens vitala roll för att Europa ska kunna nå sina ambitiösa klimatmål, där investeringar i kärnkraft nu ses som hållbara.

Niklas Holberg, VD Telge Energi. Pressbild: Telge

– Just nu ställer världen om. I den framtida energimixen är sol, vind och vatten fortsatt mycket viktiga, men de räcker inte för att tillgodose behovet av stabil, tillgänglig och prisvärd el. Tvärtom råder stor enighet bland experter, politiker och beslutsfattare om att alla fossilfria kraftslag behövs för att vi ska lyckas nå omställningsmålen. Det har varit avgörande för oss inom Telge Energi i beslutet att erbjuda våra kunder el från fossilfria källor, istället för enbart från förnybara, säger Niklas Holberg, VD Telge Energi, i ett pressutskick.

Från januari kommer Telge Energis sortiment att officiellt inkludera el från kärnkraft, med en justering av befintliga kundavtal som träder i kraft den 1 april. Nya kunder ges möjligheten att välja fossilfri el vid tecknande av nya avtal. Dock bibehålls möjligheten för alla kunder att välja el enbart från förnybara källor, om så önskas.

(Annonslänk)

– Vi breddar vårt produktutbud och adderar kärnkraft till portföljen. På så sätt gör vi det enklare för våra kunder att göra smarta val baserat på deras egna önskemål och behov, säger Holberg.

Denna strategiska förändring speglar det växande behovet av elektrifiering för att möta klimatmålen, främja ekonomisk tillväxt och säkerställa välfärden i Sverige. Med en förväntad fördubbling av landets elbehov över de nästa 20 åren, understryker experter vikten av en diversifierad energimix som omfattar alla fossilfria energikällor. Telge Energi anpassar sig till dessa krav genom att ompröva sin tidigare strategi som uteslutande fokuserade på förnybar energi.

Med en kundbas som rankar bland de mest nöjda i landet, markerar Telge Energis nyligen ägarskifte till Fortum, en av Nordens ledande energikoncerner, början på ett nytt kapitel i dess historia.

Läs även: Kommunen säljer Telge Energi för 450 miljoner kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 13:30
Senast uppdaterad: 29 januari 2024 15:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors