Företag i fokus:

DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

E6212399-E365-47D5-AA49-0C31698EAAF0

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Imorgon torsdag, den 23 februari, fattas beslut om pengar till två giganter inom kultur & fritidsnämndens verksamhetsområde: Grafikens hus och Oktoberteatern, delfinansiering sker genom att skära ned på Torekällbergets verksamhet. 

Kontorets förslag till Kultur och fritidsnämnden är att godkänna avtal om verksamhetsbidrag 2023 på 1 800 000 kr till stiftelsen Grafikens hus och 2 025 000 kr till Oktoberteatern.

Realistpartiet kommer att yrka på avslag till både Oktoberteatern och Grafikens hus önskade verksamhetsbidrag. När det gäller Oktoberteatern så är vår avsikt inte att helt neka det kommunala stödet, men vi anser att det måste ställas högre verksamhetskrav för barn och unga innan de kan tillgodoräkna sig stöd i denna storleksordning. 

När det gäller Grafikens hus så kommer vi yrka på att helt avveckla det kommunala stödet då det finns stora brister i dess verksamhet. 

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

  • Tidigare verksamhetsår så har det kommunala stödet rakt av gått till att avlöna ledningen för grafikens hus, inte dess verksamhet. 
  • Grafikens Hus har alldeles för dålig utförandegrad enligt nämndens prioriterade områden.
  • Vi ser med hänvisning till tidigare årsredovisningar att man ej kommer att kunna betala den skyhöga hyran på minst 350 000 kr per månad som Telge fastigheter behöver ta in för att täcka delar av renoveringskostnaden av fastigheten ”gjuteriet”, renoveringen skulle kosta ca 30 miljoner hette det, men har den dragit iväg till över 100 miljoner. ”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det tidigare hetat, idag vet vi att det aldrig kommer att fungera ekonomiskt.
    Vi ser därför med stor oro på att det i slutändan kommer att innebära utökat stöd med ytterligare miljoner de kommande åren för att täcka hyreskostnaderna. 

Projektet har kostat Södertälje kommun 70 miljoner kronor mer än beräknat.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

Förra mandatperioden 27 januari 2022 krävde Realistpartiet, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Moderaterna att man ska stoppa ytterligare pengar till Grafikens Hus. Det ska nu bli intressant att se om någon har bytt uppfattning i frågan nu när majoriteten ser annorlunda ut? 

Som sylt på kakan så önskar man betala över fem hundratusen kronor i hyrensanpassning för just Grafikens Hus. Under det senaste nämndmötet så besöktes vi av företrädare för Grafikens hus, där fick de en direkt fråga om hur de planerar att betala för att hyresanpassa lokalerna?

Företrädarna svarade att man har egna medel och håller på att samla på sig ytterligare medel till ändamålet.

Men nu i efterhand så visar det sig att det inte var fullt sant, utan denna kostnad planerar nu den S-ledda majoriteten också skall hamna på dig som skattebetalare. Vilka ytterligare kostnader som tillkommer vet vi inte? Grafikens Hus övriga kravlista kallas hemlig och lämnas inte ut.  

På samma möte ska majoriteten skära ned på Torekällbergets budget, en budget som redan gör det svårt att bedriva verksamheten och man har tvingats ta entré av barnfamiljer och söka statliga stöd för att kunna bedriva sommaraktiviteter och 1800-tals veckan. 

Realistpartiet kommer självklart att rösta emot nedskärningarna på Torekällberget på bekostnad av de stora bidragen till främst Grafikens Hus. 

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Läs även:

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2023 17:19
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:24

INSÄNDARE: Lärandet får inte anpassas bort

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Metin Hawsho, gruppledare (L)

Sverige befinner sig i en läskris där ungefär var femte elev inte lär sig läsa ordentligt. Det är en allvarlig utveckling som måste vändas.

Liberalerna tar nu tillbaka skolan till grunderna, det innebär fler speciallärare och mindre särskilda undervisningsgrupper, bemannade skolbibliotek och riktiga böcker. Nya läroplaner där läsinlärning uppvärderas, samtidigt som lärarutbildningen reformeras. Nu är det dags att ta nästa steg.

Tidigare var utgångspunkten i skolan att elever med behov av extra stöd fick det i en mindre undervisningsgrupp. Den som till exempel hade svårt att knäcka läskoden fick i tidig ålder intensiv extra träning och stöd av en speciallärare tills läsförmågan satt.

Men svensk skola har som en del av 90-talets pedagogiska strömningar gått i motsatt riktning. Det ansågs som elakt att peka ut vissa elever med särskilda behov och ge dem särskild undervisning, i stället blev inkludering och individualiserad undervisning norm.

Ansvaret för att kompensera för elevers olika förutsättningar och behov har till stor del överlåtits till klassläraren, som idag förväntas anpassa och individualisera undervisningen. I vissa fall har lärare förväntats genomföra över 70 anpassningar under en och samma lektion. Samtidigt har de specialpedagogiska insatserna fått en alltmer rådgivande karaktär. Den här utvecklingen accelererade efter 2014 när regleringen kring extra anpassningar infördes i skollagen.

”Resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest”

Det har skapat en orimlig arbetssituation för lärare. Systemet med extra anpassningar riskerar även att leda till försämrat lärande, att undervisningens innehåll förenklas och att svårighetsgraden sänks. Idén att inkludera alla elever i samma klassrum och regleringen om extra anpassningar gjordes med goda intentioner, men resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest, och för lärares arbetssituation.

Det finns givetvis elever som har behov av hjälpmedel för att exempelvis kunna tillgodogöra sig tryckta texter eller för att skriva, och de ska få det stöd de behöver, men de allra flesta elever hade haft bättre förutsättningar att lära sig att läsa ordentligt om de hade fått intensivträning och stöd i mindre grupp.

Liberalerna menar därför att regleringen om extra anpassningar bör avskaffas och arbetet med stödinsatser förbättras, samtidigt som den överdrivna individualiseringen av en i grunden kollektiv verksamhet måste upphöra. Skolan behöver fler speciallärare som arbetar med eleverna och färre specialpedagoger med rådgivande uppdrag. Skollagen behöver skrivas om – lärandet får aldrig anpassas bort.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Första spadtaget för Nykvarns nya vätgastankstation

937beaf95331cd3f_org

Malin Ehrle och Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun. Pressbild.

Nilsson Energy påbörjar bygget av två nya vätgastankstationer i Sverige, en i Göteborg och en i Nykvarn, med förväntat färdigställande till sommaren.

Nykvarns kommun, tillsammans med Nilsson Energy, tar nu steg mot att stärka den gröna energiinfrastrukturen genom att etablera en vätgastankstation vid avfarten till Nykvarn. Platsen anses vara en viktig knutpunkt för tunga transporter, och den nya stationen förväntas bland annat bidra till minskad miljöpåverkan.

– Det känns roligt att vi nu kommer i gång med markarbetena i Nykvarn, vilka beräknas vara klara i början på juni. När markarbetet är klart påbörjas installation och driftsättning av all utrustning. Om allt går som planerat kommer första kunden kunna tanka vätgas senare i sommar, säger Malin Ehrle, Head of Projects på Nilsson Energy.

Förutom Nykvarn, kommer Nilsson Energy även att bygga en vätgastankstation vid Port 6 i Göteborgs Hamn, en av de platser i Sverige med hög trafik av lastbilar. Dessutom etablerade företaget Sveriges första publika vätgastankstation i Mariestad år 2018, vilket markerar deras pågående arbete inom detta område.

– Nilsson Energy tar ledarrollen i den gröna energirevolutionen och det är inspirerande att se hur de förverkligar visionen om en hållbar framtid, inte bara för företaget utan för samhället som helhet. Jag ser fram emot att följa utvecklingen av denna vätgasmack och hur den kommer att bidra till att forma vårt samhälles hållbara framtid, säger Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 29 januari 2024 00:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors