Företag i fokus:

Elpriserna sjunker i Nykvarn och Södertälje

Eluttag

Foto: Alexander Isa

Lägre priser än förra månaden, lägre konsumtion än i fjol och för första gången producerade vindkraften lika mycket som kärnkraften under en månad. Här är Newsworthys månadsrapport om elmarknaden

Den offentliga debatten om elmarknaden är polariserad och inte sällan infekterad. I ett försök att föra fakta till bordet tar Newsworty varje månad fram en rapport som sammanfattar det viktigaste konsumenterna behöver veta om den senaste tidens priser, konsumtion och produktion på elmarknaden.

Spotpriset – alltså priset som elbolagen köper in elen för – sjönk i elområde 3 som Södertälje och Nykvarn tillhör. Månadspriset i februari var 83 öre per kilowattimme, vilket är 10 öre billigare än i januari. Det är det lägsta priset i området sedan oktober 2022. Det högsta priset i elområdet hittills noterades i december 2022, då en kilowattimme kostade 269 öre.

Skillnaderna mellan de dyraste och billigaste timmarna har blivit större sedan 2020. Dyraste timmen i februari i Nykvarn och Södertälje inträffade mellan klockan 8 och 9 den 6 februari, då kostade en kilowattimme 244 öre. Som lägst var priset i området 8 öre. 

Om man tittar på månadsmedelpriset brukar de svenska elområdena oftast tillhöra de med lägst spotpriser i en europeisk jämförelse. Värt att notera är att detta handlar om spotpriser, de priser konsumenten sedan betalar beror på nationella avgifter och skatter samt elbolagens påslag. I praktiken ligger de svenska konsumentpriserna närmare det europeiska snittet efter skatter och påslag.

Värt att notera är att det produceras mer el i Sverige än det förbrukas, i alla fall om man tittar på månadsbasis – bara två månader under de senaste åtta åren har Sverige importerat mer el än landet exporterat. I februari exporterade Sverige också mer el än man importerade under samtliga timmar.

Under februari exporterade Sverige mest el till Finland, medan den största importen kom från Norge.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2023 05:00
Senast uppdaterad: 5 mars 2023 19:44

Fastighetsbolaget ingår nytt samarbete med GlobalConnect

Mofast-900x320-2

Bild: Fornhöjden.se

Fastighetsbolaget Mofast har ingått ett avtal med internetleverantören GlobalConnect för att förbättra den digitala infrastrukturen i sina bostadsfastigheter i Södertälje. Samarbetet innebär tillgång till pålitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och nya digitala tjänster.

Under hösten 2021 förvärvade Mofast lägenheter i Fornhöjden till ett värde av 1,15 miljarder kronor, vilket innefattar totalt 871 hyreslägenheter i Södertälje. För att förbättra den digitala upplevelsen för sina hyresgäster har bolaget nu inlett ett samarbete med GlobalConnect.

– Vi är glada över att ha valt GlobalConnect som vår samarbetspartner för att hantera den digitala infrastrukturen i våra bostadsfastigheter i Södertälje. Avtalet kommer att garantera stabilitet och fördelar för alla våra hyresgäster, anställda, leverantörer och aktieägare, säger Per Gebenius, VD Mofast.

Enligt avtalet kommer GlobalConnect att ta hand om underhållet av den digitala infrastrukturen i Mofasts bostadsfastigheter och agera som kommunikationsoperatör. Detta innebär att hyresgästerna kan förvänta sig tillförlitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och möjligheten att ta del av nya digitala tjänster. Detta initiativ kommer att göra vardagen bekvämare och främja uppkopplingen för alla som bor och arbetar i Mofasts bostadsfastigheter i Södertälje.

– Vi ser framemot att leverera ett stabilt och robust nät med de senaste digitala tjänsterna för hyresgästerna, säger Mattias Dahlberg, säljchef MDU GlobalConnect.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 00:47

Stort bråk SIS Tysslinge – Polis och ambulans på plats

IMG_4266

Foto: Shamash Oyal

Personalen på Sis-hemmet Tysslinge slog larm till polisen på onsdagskvällen efter ett omfattande bråk. Polis och ambulans är närvarande med flera enheter.

Sent på onsdagskvällen låste personalen SIS-hemmet i Tysslinge i Södertälje in sig och larmade polis til platsen med anledning av att ett antal intagna försöker ta sig från en avdelning till en annan.

-Det var bråk och tumult inne på SIS och det har resulterat i vårt fall två brott som vi har agerat i. Det gäller skadegörelse och våld mot tjänsteman, säger Polisens regionala insatsledare Henrik Sjöström, till Telgenytt på plats. 

Något som är förbjudet på anläggningen samt att vägarna mellan avdelningarna är låsta. De intagna försökte komma över nycklar, hade sönder övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning samt att en personal misshandlats.

-En intagen grips för våld mot tjänsteman. Den personal som misshandlats förs till sjukhus med ambulans men är lindrigt skadad.
En annan personal har fallit i samband med händelsen och gjort sig illa men är inte i behov av sjukvård. Förutom våld mot tjänsteman rubriceras händelsen som grov skadegörelse, skriver polisen på sin hemsida.

Strax före klockan 22 tar sig polis in i anläggningen rapporterar polisen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 20:46
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 15:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors