Företag i fokus:

Männens lön fortfarande högre i Nykvarn och Södertälje

Södertälje kommun, Nykvarn. Montage Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa.

På de flesta ställen har de kommunalt anställda kvinnornas medianlön gått om männens. Men inte i Nykvarns eller Södertälje kommun, här tjänar kvinnor fortfarande lägre.

I Nykvarn var kvinnornas medianlön högre än männens för tio år sedan – nu ligger männens lön 653 kronor högre. I Södertälje tjänar kvinnor fortfarande 1 381 kronor mindre. 

När den kommunala lönestatistiken för 2021 publicerades förra året markerades i tysthet ett historiskt skifte: För första gången någonsin var kvinnornas medianlön högre än männens. I två av tre svenska kommuner ligger nu kommunalt anställda kvinnors medianlöner antingen på samma nivå eller högre än männens. För tio år sedan hade männen högre medianlön i 254 av 290 kommuner.

I Södertälje kommun är utvecklingen inte lika tydlig: 2012 tjänade mediankvinnan 96 procent av medianmannens lön. 2021 låg de anställda kvinnornas medianlön på 31 819, vilket är 1 381 kronor mindre än männens. Det är samma andel av männens lön som för tio år sedan. I Nykvarns kommun är medellönen 2 400 kronor högre för män. Men i en majoritet av kommunerna har kvinnornas medianlön alltså passerat männens.

Betyder det att kommunerna är jämställda nu?

– Nej, men vi kan konstatera att det har hänt en hel del, säger Charlotta Undén, projektledare på Sveriges kommuner och region, SKR.

– Medellönen är fortfarande högre för män i kommunal sektor i landet som helhet, även om skillnaden har minskat över tid. Löneskillnaden är relativt liten i kommunal sektor, betydligt mindre än i regioner, stat och privat sektor. En stor del av löneskillnaden förklaras av skillnader i yrke, utbildning och ålder.

”Kvinnor är mer frånvarande på arbetsmarknaden”

Medellönen är alltså fortfarande högre för män i kommunal sektor i landet som helhet. Så är det även i Södertälje kommun, där medellönen är 1 800 kronor högre för män. 

– Kvinnor arbetar mer deltid, kvinnor är generellt de som tar mer vabb och föräldraledighet, kvinnor tar ett större ansvar hemma. Det får stora konsekvenser när det gäller livsinkomst och karriärutveckling. Kvinnor behöver öka sin närvaro på arbetsmarknaden, säger Charlotta Undén.

Så vad kan kommunerna och SKR göra?

– Förutom att göra årliga lönekartläggningar och se till att lönerna är rättvisa för lika och likvärdigt arbete så handlar det för SKR:s del mycket om att öka närvaron för kvinnor på arbetsmarknaden. Heltidsarbete ska bli norm och vi vill att kvinnor och män delar lika på föräldraledighet, vab och obetalt arbete i hemmet.

Charlotta Undén nämner särskilt Heltidsresan, där SKR och Kommunal arbetar för att heltidsarbete ska bli norm. 

– Här blir jämställdheten både ett mål och ett medel. Mål därför att jämställdhet är principiellt viktigt, men det är också ett medel att lösa kompetensbristen. Det är lättare att locka kompetens om man får en heltid och har kollegor som jobbar heltid, istället för att hela tiden behöver läras upp på nytt. 

Vad har ni fått för reaktioner ute i kommunerna?

– Vi får mycket reaktioner och blandade rekationer som det blir när det sker en förädring. Det är viktigt att medarbetare, fack och arbetsgivare är med tillsammans och att de som påverkas av förändringen kan vara med och påverka och få information under hela vägen. I många verksamheter har införandet av heltidsorganisationer gått väldigt bra, avslutar Undén.

Souvlaki

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2023 04:00
Senast uppdaterad: 8 mars 2023 09:43

Islossning för SSK – Harlestam fick äntligen utdelning

Namnlost-33

SSK fick måljubla 7 gånger när man komfortabelt besegrade Västervik inför välfyllda läktare i Scaniarinken Foto: Shamash Oyal

SSK återvände hem till Scaniarinken och gratismatchen mot Västervik med två raka förluster i bagaget. Efter problem med ineffektivitet i de två förgående matcherna på bortaplan så var det dags att vända negativa trenden med en vinst.

Harlestam: – Haft en massa lägen.

7-2 mot Västervik är om vi ska vara ärliga inte någon riktig värdemätare, SSK mötte ett lag som var numret för litet i allt egentligen. Vilket också visar sig i tabellen.

SSK satte an tonen direkt efter första nedsläpp, man sköljde över Västervik i princip varje byte i första perioden. Förstakedjan med Sebastian Dyk, Filiph Engsund och Markus Eriksson var på stort spelhumör och det var också deras enhet som började målskyttet. Det satte tonen för SSK:s lekfulla sätt att spela hockey för kvällen.

Inför matchen riktades de största blickarna mot SSK:s nya finne Miikka Pitkänen och för all del Amil Krupic återkomst som SSK-spelare i Scaniarinken. Bägge skulle också bokföras i poängprotokollet. Krupic kunde med ett kyligt avslut göra 4-0 för hemmalaget 8 minuter in i tredje perioden och stod sedan även för en assist när Hampus Harlestam fick göra sitt första mål som SSK-spelare, det som även blev Södertäljes sista för kvällen.

– Det känns verkligen bra att till slut fått in den, säger Hampus Harlestam om att ha släckt sin målnolla i SSK.

Ett SSK som var påkopplade från start och som hade bestämt sig för att motståndet för dagen skulle få en jobbig kväll.

– Vi går ut i första perioden och visar direkt att det här är vår match, fortsätter Hampus.

Harlestam blev officiellt klar för SSK 1:a februari och har varit i klubben i drygt två veckor.

Hur har första tiden varit för dig i SSK och hur tycker du att ditt spel har funkat?

– Det har varit sjukt bra. Ett grymt gäng som verkligen har välkomnat mig på ett bra sätt. Tycker jag har kommit in mitt spel mer match efter match och haft en massa lägen.

Emil Alba, har varit parhäst till Hampus Harlestam under hans tid i SSK så här långt. Foto: Shamash Oyal

Harlestams mål betydde 7-1 och där fick även färska nyförvärvet Pitkänen komma med i poängprotokollet med en andra assist. Den finske forwarden som ingick i en kedja med just Harlestam och Emil Alba hade innan dess hunnit vara delaktig med ytterligare en andra assist när Viktor Grahn satte 3-0 med ett skott från offensiva blå.

Harlestam passade på att berömma sin nya kedjekamrat: -Det kändes bra. Han jobbar hårt och är bra med pucken.

Den förre detta Kalpa-forwarden visade goda intentioner trots sin korta tid i Sportklubben. Fast motståndet på andra sidan i den här matchen var inte heller den svåraste utmaningen Miikka kunde ställas inför i sin första match med nya laget. Upp till bevis framöver då matcher mot toppkonkurrenterna Djurgården, Björklöven och Mora finns kvar i spelschemat. Det blir en större måttstock hur han står sig i kamp med skickligare spelare och inensivare uppvaktning från motståndet.

”Det kändes bra och jag är ändå inte i toppform än. Fansen kommer att få se mycket mer”, säger Miikka Pitkänen i en intervju med LT efter matchen mot Västervik.

Nä, någon värdemätare var inte det här för SSK, hårdare papper blir det som sagt fortsättningsvis. SSK har två matcher på schemat nästa vecka. På onsdag beger laget sig till Uppsala för möte mot Almtuna i Gränbyhallen, heads up där. Hemmalaget kommer att komma ut som hungriga vargar efter en tung 0-10 förlust mot Karslskoga i fredagesn omgång i HA.

Höjdpunkten blir ändå fredagens match, den sista i grundserien mot Djurgården. SSK har stor revansch att utkräva i den matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 12:42
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 12:50

Ny chef tar rodret på Torekällbergets museum

kommun

Foto: Södertälje kommun

Viveka Andersson, tidigare program- och utbildningschef på Tom Tit i Södertälje, har nu påbörjat sin nya roll som chef för Torekällbergets friluftsmuseum, efterträdande Eva Skyllberg.

”Jag har landat mjukt och blivit väl mottagen av kollegorna bäde uppe pa berget och i stadshuset. Ser fram emot fortsättningen”, skriver Andersson på sociala medier.

(Annonslänk)

Efter fem framgångsrika år på Tom Tit i Södertälje, där Viveka Andersson tjänstgjort som program- och utbildningschef, har hon nu klivit in i sina nya skor som ledare för Torekällbergets friluftsmuseum. Denna position blev tidigare innehavd av Eva Skyllberg, som har gått vidare till en chefsposition på Stockholms läns museum.

Anderssons första vecka på det nya jobbet har varit minst sagt händelserik, något hon själv summerar på sociala medier. Hennes introduktionsvecka har bjudit på allt från sportlovsförberedelser till oväntade teknikstrul, och från historiska kringlor som firar 150 år till nybakade semlor som välkomnar besökarna. Utöver detta har hon hanterat rekryteringar och sett till att museet fått sina leveranser av hö, samt hanterat kvarnvingar – en mångsidig start som lovar gott för museets framtid.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 17:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors