Företag i fokus:

Scania publicerar en rapport som ger en ökad insyn

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Arkivbild: Alexander Isa.

Södertäljebaserade företaget Scania publicerar sin års- och hållbarhetsredovisning för föregående år. En rapport som bland annat ger en ökad insyn och transparens i deras hållbarhetsarbete.

 – Vi var först inom vår industri att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska våra koldioxidutsläpp med siktet på vår egen verksamhet och på utsläppen från fordonen när de används ute hos våra kunder. Under 2022 tog vi ytterligare ett stort steg genom att vara först med att sätta mål för att reducera utsläppen även i vår leveranskedja, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin, i ett pressmeddelande.

Scanias års- och hållbarhetsredovisning för 2022 belyser företagets ansträngningar för att anpassa sig till det instabila makroekonomiska och geopolitiska läget, samtidigt som de fortsätter att driva på omställningen mot ett hållbart transportsystem. Redovisningen är företagets åttonde som betonar deras finansiella, sociala och miljömässiga prestationer.

(Annonslänk)

Rapport innehåller även nya avsnitt som rör ESG-området, Environmental, Social and Governance, vilket betyder att företaget nu kan ge ytterligare information om deras framtida arbete. En annan nyhet i års- och hållbarhetsredovisningen för 2022 är att Scania redovisar vilken verksamhet som är taxonomiförenlig. Detta är första gången som företaget har gjort det, vilket visar deras engagemang för att uppfylla taxonomin och främja hållbarhet inom branschen.

 – 2022 var ett år med stora ekonomiska och politiska oroligheter som ledde till  energikris, inflations- och räntetoppar. Trots det fortsatte våra kunders höga aktivitet och efterfrågan på Scanias produkter och tjänster. Våra medarbetare svarade på utmaningar med produktions- och leveransproblem på ett fantastiskt sätt och höll samtidigt ett tydligt fokus på vårt övergripande syfte, säger Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 mars 2023 15:59
Senast uppdaterad: 26 mars 2023 15:59

Scania växer i Weda – skriver avtal med Månsbro

Foto: Månsbro Fastigheter

Scania växer i Wedas industriområde. Nu väljer bolaget att hyra ytterligare lokaler av Mansbro Fastigheter, belägna i området, meddelade bolaget under fredagen.

Sedan en tid tillbaka äger Månsbro fastigheten Flodhästen 1 & 2 i Weda och omfattar en total yta på cirka 8000 kvadratmeter på Oxelgrensvägen.

Scania, som sedan tidigare hyr 5581 m² av fastigheten på adressen, väljer nu att expandera och har signerat ett avtal för ytterligare 1855 kvadratmeter.

”Med denna överenskommelse är fastigheten nu fullt uthyrd. Vi tackar för det förtroende som Scania har visat oss och ser fram emot ett fortsatt mycket gott samarbete.”, skriver Markus Månsson, press- och PR-ansvarig i ett inlägg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 17:20
Senast uppdaterad: 15 december 2023 17:20

”Det är inte ett alternativ att sluta med bakgrundskontroller”

Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Magnus Gyllestad, stadsdirektör. Foto: Södertälje kommun.

Nu står det klart. Bakgrundskontrollerna, som bland annat kritiserats av Justitieombudsmannen och facket, återupptas, och ett färdigt förslag förväntas presenteras i februari 2024.

Kontrollerna kommer att återupptas vid nyrekrytering av personal, men de löpande bakgrundskontrollerna för befintliga anställda förblir pausade.

– Det är inte ett alternativ att sluta med bakgrundskontroller. Även om vi tar ett litet kliv tillbaka är vi redo att skala upp dem till att ske regelbundet av alla anställda. Vi inväntar ny lagstiftning som möjliggör den typen av kontroller, säger Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.

Enligt Södertälje kommun ska processen involvera omfattande intern samordning och samtal med fackliga organisationer. Ett detaljerat förslag planeras att läggas fram i februari 2024, och målet är att påbörja dessa kontroller snarast möjligt efter det.

– Bakgrundskontroller är ett viktigt verktyg för att medborgare och kommunkoncernens medarbetare ska kunna lita på att vi gör allt vi kan för att motstå korruption och otillbörlig påverkan. Vi är stolta över att vara första kommunen i landet med så omfattande bakgrundskontroller, tack vare vårt arbete är frågan högt på agendan. Regeringen utreder nu hur kommuner ska kunna få laglig rätt att göra kontroller, säger Magnus Gyllestad.

Läs även:

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 15 december 2023 15:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors