Företag i fokus:

DEBATT: Skillnad på åsikt och lögn – Visa bättre omdöme

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiets gruppledare.

Det är en skillnad på åsikt och lögn. Det borde Centerpartisten och rektorn Leif Åhlin veta och lära ut i sin skola.

I en tid med så mycket falska nyheter på nätet och uppmaningar till att vara källkritisk så kan man tycka att en rektor borde visa bättre omdöme än att försvara en uppbenbar lögn och sätta sin, och hela partiets heder, på spel för att stå upp för en ”ful tolkning” från ett möte som han själv inte närvarade på.

Leif, det är skillnad på att diskutera, tolka och PÅSTÅ – Det vet en 5e klassare.

Centerpartiet har själv bekräftat i tidigare insändare att det är en tolkning som Margrith Aho gjorde (som var den enda ifrån C som var med på mötet) som ligger till grund för deras påstående om att med vår politik så skall fotbollsföreningar kastas ut ur arenan. Med andra ord bekräftar man att Simon inte sagt att han vill kasta ut några fotbollslag ur Södertälje fotbollsarena utan att det är deras högst egna tolkning av ”vår politik” man hänvisar till.

När jag träffade Leif så skulle jag med andra ord kunna hävda vad som helst om honom, jag skall då ha rätt att ”tolka” allt Leif säger, till och med det han säger till tredje person, som jag själv anser skadar honom och hans parti på mesta möjliga vis. Är det ett sådant debattklimat C vill ha i Södertälje?

Är det så Leif Åhlin ser på en demokrati – Rätten att ljuga och ”ful tolka” dina politiska motståndare? För motståndare är vi helt klart.

Centerpartisterna väntade tre veckor efter det aktuella mötet och satte sedan ihop en insändare som var stenhårt riktad mot Simon Isso och Realistpartiet där man utmålade Realistpartiet som de onda som ville kasta ut fotbollsklubbar för att sedan ställa sig själva i en änglalik dager om att man värnar alla idrotter osv. Så oerhört barnsligt! 

Realistpartiet står upp för den demokratiska debatten och allas rätt att tycka olika, men man måste kunna separera en åsikt och tolkningar ifrån en medveten lögn och svartmålning. På senaste KoF mötet så sa ledamöterna att ingen hört Simon säga de orden som C har på sin hemsida.

Om nu Leif är beredd att slåss, som han uttrycker det, för sina medlemmars rätt att ljuga om Realistpartiet och dess företrädare så måste han såklart vara beredd på att vi försvarar oss. Inget odemokratiskt med det.

För att Centerpartiets ledning vill Realistpartiet illa råder det inget tvivel om, det är bara att lyssna på de lunchgäster som var vid ”plattan” i Grusåsen för ett par veckor sedan. Där satt deras gruppledare Tage Gripenstam tillsammans med en annan politiker och diskuterade mig, Joakim Granberg. Högt och tydligt så hela restaurangen kunde höra kallade Tage Gripenstam mig för riktigt grova saker och en hel del andra ord som är för grova för att publicera här, risken finns att sedlighetsroteln ingriper.

Tycker du det är vuxet Leif, är det ett sådant debattklimat vi skall ha? Ställer du dig bakom Tages ord också Leif? Vill du att vittnena ringer dig Leif så kan jag ordna det!

Vi inom RP försöker vara de vuxna i rummet här, vi har upprepat sagt att om C tar bort sin ”tolkning” ifrån sin hemsida och skakar hand med Simon så släpper vi detta, men det är uppenbart att C är villiga att gå hur långt som helst i detta smutsiga spel som säkert läsarna också är trötta på.

Det är i alla fall jag och Simon, för så här ska det demokratiska spelet INTE spelas Leif. Ta ansvar och sätt stopp.

Joakim Granberg, Ordförande Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2023 15:21
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Brand utbröt på Scania – Flera räddningsenheter ryckte ut

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

På fredagsförmiddagen utbröt en brand på Scania, vilket ledde till snabb evakuering. Både polis, räddningstjänsten och ambulans tillkallades till platsen.

Vid 09:30-tiden mottog SOS Alarm ett larm om en brand på Scania, belägen på Hertig Carls Väg. Polis och räddningstjänst skyndade till platsen, där en brand hade brutit ut i en maskin.

Vid ankomsten upptäcktes att det brann i en svarv, vilket ledde till att personalen snabbt evakuerade byggnaden. En ambulans kallades till platsen, men polisen bekräftar att ingen person skadades i händelsen.

Räddningstjänsten lyckades släcka branden effektivt och stannade kvar en kort stund för att vädra ut området. Dessutom har polisen påbörjat en förundersökning gällande eventuellt arbetsmiljöbrott i samband med branden.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 10:58
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 10:58

Mellström utses till ordinarie VD för Telge Bostäder

IMG_8594

Krister Mellström. Foto: Telge/Alexander Isa

Efter en framgångsrik period som tillförordnad vd för Telge Bostäder, har Krister Mellström nu klivit in i rollen som bolagets ordinarie vd. – Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på, säger Krister Mellström.

Krister Mellström, som har varit en del av Telgekoncernen sedan 2017 i olika ledande roller, har nyligen accepterat en permanent position som vd för Telge Bostäder. Denna förändring sker efter att han framgångsrikt hanterat rollen som tillförordnad vd sedan juni 2023, parallellt med sitt uppdrag som vd för Telge Fastigheter.

(Annonslänk)

Helena Forslund, styrelseordförande för Telge Bostäder, uttrycker sin tillfredsställelse över Mellströms accepterande av rollen och betonar hans kompetens och engagemang som haft stor betydelse för företaget. Likaså uttrycker Lars Greger, styrelseordförande för Telge Fastigheter, sin uppskattning för Mellströms arbete och ser positivt på den smidiga övergången inom koncernen.

– Jag är glad över att han blir kvar i koncernen, det möjliggör också en bra övergång. För Telge Fastigheters del så träffas styrelsen inom kort för att påbörja processen för rekrytering av ny vd, säger Lars Greger.

Mellströms karriär inom Telgekoncernen är imponerande; från projektchef till ledande befattningar inom Telge Nät och Telge Inköp, innan han tog över som vd för Telge Fastigheter. Hans erfarenhet och ledarskapskvaliteter har varit avgörande för hans framgång i dessa roller.

Han lämnar sitt nuvarande uppdrag som ordinarie vd för Telge Fastigheter när han den 1 april tillträder sin nya roll.

– Det här är en chans som jag verkligen vill ta vara på. Jag ser stora möjligheter för Telge Bostäder framåt som tillexempel arbetet kring nybyggnationer och fastighetsutveckling, säger Krister Mellström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 02:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors