Företag i fokus:

Stor ökning av solel i Nykvarn och Södertälje

michael-fortsch-czqpP2Rrjd4-unsplash.jpg_1350

Foto: Michael Förtsch, Unsplash

Fjolåret blev ännu ett rekordår för solcellsinstallationer i Sverige. Södertälje och Nykvarns kommun hörde till de kommuner där ökningen var som störst. Det visar ny statistik från Energimyndigheten.

Under 2022 anslöts 6,4 megawatt ny solel till elnätet i Södertälje kommun, en ökning med 49 procent jämfört med året innan. I Nykvarn anslöts 1,5 megawatt ny solel till elnätet som innebär en ökning med 83 procent jämfört med i fjol.

I Nykvarn Totalt finns 301 nätanslutna anläggningar. I Södertälje ligger siffran på 1116 som sammanlagt motsvarar 19,5 megawatt. Det skulle kunna motsvara, i runda tal, en elproduktion på någonstans mellan sex och sju procent av vad hushållen i Södertälje förbrukar per år.

Graf: Newsworty

Räknat per invånare finns det nu 190,8 watt solceller per person i Södertälje, vilket kan jämföras med 110,6 watt per person i hela Stockholms län. Mest solel per invånare i länet hade Norrtälje kommun och mest i landet Skurups kommun.

Installerad effekt per invånare blir förstås högre i de områden där det finns storskaliga solcellsparker eller liknande. Tittar vi istället på antalet installationer per invånare har Södertälje 10,9 anläggningar per tusen invånare, att jämföra med 7,3 i hela länet.

Den största delen av solelen i Södertälje, 51 procent, kommer från småskaliga anläggningar,2 totalt 962 stycken. Det påminner om hur det ser ut i riket som helhet. I hela Sverige står anläggningar under 20 kilowatt för mer än hälften av den installerade effekten. Generellt är deras andel störst i kommuner med många villahushåll, medan större anläggningar dominerar i tätbefolkade kommuner med fler flerfamiljsbostäder.

Graf: Newsworty

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2023 05:00
Senast uppdaterad: 9 april 2023 01:13

TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

28065547-D9B0-4CCB-BA81-EE10F6300B7B

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion skakade Geneta strax efter midnatt natten till lördag. Polisen är på plats med flera räddningsenheter och flera ambulanser har kallats in.

En våldsam explosion inträffade under natten i Geneta, på Prästgårdsvägen. Enligt uppgifter till Telgenytt inträffade explosionen på sjätte våningen av en flerfamiljsbyggnad och att händelsen skedde inomhus, enligt initiala uppgifter från SOS Alarm. Stora avspärrningar har upprättats runt det drabbade området.

Räddningstjänsten har bekräftat att det finns omfattande skador på platsen till följd av explosionen. Det finns i nuläget inga rapporter om personskador, men ambulanshelikopter har anlänt till platsen.

Foto: Alexander Isa

Polis och räddningstjänst arbetar nu intensivt med att utreda händelsen som inträffade strax efter midnatt. Om det har en koppling med explosionen i Ronna tidigare i veckan är oklart.

Två förda till sjukhus.

– Två personer har förts till sjukhus med ambulans, deras skador beskrivs som lättare rökskada. Personal från det nationella bombskyddet kommer genomföra en undersökning i flerbostadhuset, skriver polisen på sin hemsida.

Nationella bombskyddets personal har avslutat sin insats, medan kriminaltekniker från polisen har påbörjat undersökningen. Enligt polisen förväntas utredningsarbetet pågå i flerbostadshuset fram till klockan 12 idag.

Polisen har inlett en förundersökning angående misstankar om allmänfarlig ödeläggelse, grovt olaga hot och överträdelse av lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Läs även:

Glassplitter på gatan efter explosionen: Foto: Alexander Isa

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:28
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 11:46

Efter uppmärksammade ingripandet – Döms i hovrätten

6311C48A-8A0B-471B-8529-8C5DF35C8E35

Foto: Skärmdump, TikTok

Den 19-årige Hamed Diakite blev handfängslad och inlåst på en toalett av ordningsvakter när han var på väg hem med pendeln till Södertälje. Han anmälde ordningsvakternas agerande, men blir nu själv dömd för våldsamt motstånd.

Det var i september förra året som Diakite blev inlåst på en toalett vid Stuvsta station i väntan på polisens ankomst. Enligt de två ordningsvakterna uppträdde han störande och vägrade lämna platsen trots deras uppmaningar. Situationen eskalerade när de beslutade att avlägsna honom – en händelse som filmades och spreds snabbt på sociala medier.

Enligt Diakite själv uppgav han att han var lugn, medan vakterna agerade aggressivt och provokativt för att framkalla en reaktion. Detta påstående fick stöd av vittnen på plats. När polisen anlände beslöt de att släppa den 19-årige Diakite.

Han anmälde ordningsvakterna för misshandel och tjänstefel, medan han själv blev anmäld för våldsamt motstånd. Tingsrätten valde att fria honom i februari, men nu har hovrätten beslutat att ändra tingsrättens dom.

I sin dom argumenterar hovrätten att det klart framgår att Diakites agerande hade som avsikt att hindra ordningsvakterna från att utföra sina myndighetsuppgifter, och därför anses han skyldig till våldsamt motstånd och döms att betala 30 dagsböter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors