Företag i fokus:

Stor ökning av solel i Nykvarn och Södertälje

michael-fortsch-czqpP2Rrjd4-unsplash.jpg_1350

Foto: Michael Förtsch, Unsplash

Fjolåret blev ännu ett rekordår för solcellsinstallationer i Sverige. Södertälje och Nykvarns kommun hörde till de kommuner där ökningen var som störst. Det visar ny statistik från Energimyndigheten.

Under 2022 anslöts 6,4 megawatt ny solel till elnätet i Södertälje kommun, en ökning med 49 procent jämfört med året innan. I Nykvarn anslöts 1,5 megawatt ny solel till elnätet som innebär en ökning med 83 procent jämfört med i fjol.

I Nykvarn Totalt finns 301 nätanslutna anläggningar. I Södertälje ligger siffran på 1116 som sammanlagt motsvarar 19,5 megawatt. Det skulle kunna motsvara, i runda tal, en elproduktion på någonstans mellan sex och sju procent av vad hushållen i Södertälje förbrukar per år.

Graf: Newsworty

Räknat per invånare finns det nu 190,8 watt solceller per person i Södertälje, vilket kan jämföras med 110,6 watt per person i hela Stockholms län. Mest solel per invånare i länet hade Norrtälje kommun och mest i landet Skurups kommun.

Installerad effekt per invånare blir förstås högre i de områden där det finns storskaliga solcellsparker eller liknande. Tittar vi istället på antalet installationer per invånare har Södertälje 10,9 anläggningar per tusen invånare, att jämföra med 7,3 i hela länet.

Den största delen av solelen i Södertälje, 51 procent, kommer från småskaliga anläggningar,2 totalt 962 stycken. Det påminner om hur det ser ut i riket som helhet. I hela Sverige står anläggningar under 20 kilowatt för mer än hälften av den installerade effekten. Generellt är deras andel störst i kommuner med många villahushåll, medan större anläggningar dominerar i tätbefolkade kommuner med fler flerfamiljsbostäder.

Graf: Newsworty

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2023 05:00
Senast uppdaterad: 9 april 2023 01:13

SENASTE NYTT: Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

ROnna

Foto: Alexander Isa

Två personer har begärts häktade, misstänkta för sprängningen i Ronna. En av de två är en 17-åring, enligt TT, som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm.

Strax efter midnatt natten till tisdag skedde en kraftig explosion i Ronna. En person skadades och fördes till sjukhus. Enligt uppgifter från Aftonbladet var sprängningen riktad mot en anställd på Sis som hade vägrat att medverka i försöket att smuggla in en mobiltelefon.

Nu har två personer begärts häktade, misstänkta för att ha varit delaktiga i händelsen.

Sprängningen i Ronna strax efter midnatt natten mot tisdag. Foto: Alexander Isa

Enligt uppgifter till TT är den ena mannen den 17-åring som tidigare har blivit dömd för att ha skjutit ihjäl en man på ett gym i Stockholm. Samma person fritogs av flera maskerade personer i samband med ett tandläkarbesök på Lovisingatan i centrala Södertälje i april i år. Den andra personen är en 20-åring som nyligen blev friad från anklagelser om inblandning i mordet i Saltskog förra året.

Enligt Aftonbladets uppgifter var detonationen riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-boende. Uppgifterna antyder att han har blivit utpressad av intagna att smyga in en mobiltelefon för att underlätta en eventuell rymning. När mannen vägrade att medverka, eskalerade utpressningen och en påhittad skuld skapades.

Enligt tidningens information utgör detta motivet bakom placeringen av en bomb utanför hans bostadsdörr i Ronna.

Nu har åklagaren begärt att både 17-åringen och den 20-årige mannen häktas. 17-åringen misstänks för utpressning och försök till mord, medan den andra mannen misstänks för försök till utpressning och anstiftan till försök till mord.

Polisens bombtekniker på plats

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 11:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 11:27

Flera personer i slagsmål – mitt på motorvägen

Polis

Arkivbild

Strax efter midnatt larmades polisen om slagsmål till E4 i Moraberg. Väl på plats var de fem inblandade männen ovilliga att samarbeta med polisen.

Slagsmålet bröt ut natten till fredag vid 03-tiden. Enligt samtal till polisen inträffade bråket mitt på vägen nära trafikplats Moraberg. Trots ansträngningar från polisen att närma sig situationen vägrade de inblandade männen, som alla befann sig i ungefär 25-årsåldern, att medverka och erkänna deras deltagande i slagsmålet.

Trots att personerna inte vill medverka i utredningen kunde polisen upprätta en anmälan om misshandel. Tack vare övervakningsbilder från Trafikverket kommer polisen att kunna fastställa händelseförloppet.

Ingen person har rapporterats allvarligt skadad, men i samband med bråket på E4 omhändertogs två personer för berusning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 10:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 10:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors