Företag i fokus:

DEBATT: Här är 55 färdiga förslag för att nå 2030-målet

Skriva , dator

Foto: Pexels

Alla har inte råd med en ny elbil, nya stambanor tar tid och elflyget dröjer. Därför är beteendeskiftet så viktigt för att nå klimatmålen nationellt och globalt, och därför lanserar vi nu Beteendepraktikan med 55 färdiga förslag för att nå transportsektorns 2030-mål.

Det mesta är redan utrett och remissbehandlat i Sverige eller beprövat i andra länder. Förslagen är billiga eller direkt lönsamma – och positiva för hushållsekonomin, hälsan, levande städer och tillgänglig landsbygd. De fem viktigaste områdena är:

• Distansarbeta mer. Distansarbete är klimatsmart eftersom arbetspendlingen minskar. Det minskar utgifterna för den som inte behöver ta sig till och från jobbet varje dag. Det gagnar arbetsgivaren som kan ha mindre lokaler och samtidigt få mer gjort – vi jobbar effektivare på distans. Det är dags för Sverige att ta efter Nederländerna och Storbritannien med en distansarbetslag, som slår fast när man har rätt till distansarbete.

• Dela. En bil är i snitt oanvänd 96 procent av tiden men kostar pengar dygnet runt. Att underlätta bildelning i olika former gagnar hushållsekonomin och underlättar smart mobilitet – när bilnycklarna inte bränner i fickan är det lättare att göra effektiva val för varje resa. Det behövs en formell definition av bildelning, redan föreslagen av Bilpoolsutredningen. Momsen på delad mobilitet som bilpooler och elsparkcyklar bör sänkas till sex procent. Det är orimligt att momsen är fyra gånger högre än för limousinehyra och helikopterturism.

• Bestäm lokalt. I dag är kommuner bakbundna i sitt arbete för hållbar bilism. De får inte sätta p-avgifter som de vill, inte reservera p-platser för bilpoolsbilar, inte införa trängselavgifter. Inte heller får kommunerna hyra ut sina fordon kvällar och helger när de inte används. Det är dags för en modern parkeringslagstiftning och ett stärkt kommunalt självstyre.

• Likabehandla. Den som åker kollektivt får lägre ersättning än den som tar bilen till jobbet, och den som cyklar får inget alls. Det är dags för ett färdmedelsneutralt system, som riksdagen redan beslutade i juni 2022 med sju partier för och bara ett emot. Också på jobbet är det dags för rättvisa förmåner – om arbetsgivaren bjuder på laddning för elbilen är det nu befriat från förmånsbeskattning, det bör även tjänstecykeln och månadskortet för kollektivtrafiken bli.

• Gynna ansvarsfulla godstransporter. Med lägre vägavgifter för lastbilar på el eller biodrivmedel och hög samlastning, förstärks konkurrenskraften för ansvarsfulla åkerier. Det har redan utretts, med smarta tillägg från åkerinäringen. Gå till beslut. Därtill är det dags att sluta ställa färdslagen mot varandra och i stället underlätta smidiga övergångar mellan lastbil, godståg och lastfartyg.

Alla tjänar på ett snabbt beteendeskifte. Beteendepraktikan behöver förverkligas.

Mattias Goldmann. Grundare 2030-sekretariatet.

(annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

A-traktorer i Nykvarn ökar mest i hela landet

76CF37A4-3F16-4364-9C92-2744F53338B4

Foto: Wikimedia Commons

Nykvarns kommun upplever en betydande ökning i antalet A-traktorer, med en rekordhög procentuell tillväxt under 2023, enligt färska siffror från Trafikanalys.

Under de senaste åren har intresset för A-traktorer ökat markant i Sverige, en trend som tydligt speglas i Nykvarns kommun. En ny rapport från Trafikanalys avslöjar att antalet A-traktorer i kommunen har skjutit i höjden under det gångna året. Vid utgången av 2023 var 65 A-traktorer registrerade i kommunen, en uppgång med 23 fordon jämfört med föregående år. Detta motsvarar en ökning med hela 55 procent, vilket inte bara är den största årliga ökningen sedan 2009, utan även den största procentuella ökningen i hela landet.

(Annonslänk)

Denna utveckling understryker en växande intresse för A-traktorer bland unga i kommunen, samtidigt som den väcker frågor om både trafiksäkerhet och ungdomars rörlighet på landsbygden. Trafikanalys pekar på att det finns en tydlig trend över hela landet, men att Nykvarns kommun sticker ut särskilt.

Trafikanalys data understryker en nationell trend där allt fler unga väljer A-traktorer som sitt första fordon. Detta fenomen kan spegla både en förändring i ungdomars mobilitetsvanor och en ökad efterfrågan på mer flexibla transportlösningar i mindre kommuner.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:24

Nyhetssvepet: SSK värvar forward – spikar backsidan?

B53B017F-B913-4032-B4D3-F7EAD9CDF315

Foto: Daniel Hansson

Det händer saker kring Södertälje Sportklubb. I alla fall när det gäller representationslaget på herrsidan.
Den senaste veckan har Sportchef Emil Georgsson värvat en forward från en seriekonkurrent. Dessutom kan en av lagets forwards vara på väg bort.

Värvningen av Henrik Eriksson är bekräftad av SSK.

– Ett bra lag som har gjort det bra i två säsonger nu och byggt upp någonting så man kan ha chansen att vinna något framöver, säger Eriksson i en intervju med Telgenytt.

Eriksson kommer närmast från Mora IK och kontraktet med SSK sträcker sig till och med 2026, där första året på avtalet börjar gälla från och med augusti.

(Annonslänk)

Forwarden Scott Pooley har haft en framträdande offensiv roll i Björklöven under de två senaste säsongerna. Nu ser nordamerikanen ut att lämna Umeålaget. Enligt den initierade sajten Hockeynews för SSK samtal med Pooley och ett ömsesidigt intresse ska finnas.

– Det är helt klart en intressant spelare. Han står för kvalitet på den här nivån, säger Emil Georgsson till LT när han bekräftar att kontakt är tagen med Pooley.

En spelare som ser ut att gå åt andra hållet, är Ludwig Blomstrand. Samma tidning (LT) skrev en artikel om att förhandling påbörjats mellan honom och SSK, för att hitta en lösning att bryta avtalet parterna emellan.

  – Vi känner inte att det har funkat så bra som vi hoppats det här året, kommenterar Georgsson i intervjun.

Telgenytt har sökt Ludwig Blomstrand men inte lyckats få någon kommentar.

Backsidan komplett?

Sajten Hockeynews.se skrev tidigare i veckan utöver nyheten med SSK:s intresse för Pooley också att backen Albert Wikman, 19, kommer ansluta till SSK på lån.

Wikman var under fjolårssäsongen utlånad till SSK i två matcher. Då tillhörde han Färjestad i SHL och nu ska han vara aktuell för ett säsongslån från den nämnda klubben från Karlstad.

Även det bekräftar Georgsson för Länstidningen.
  – Det blir klart inom några dagar, kommenterar han.

Utöver Wikman kommer slovenen Ozbej Rep bli sista namnet att komplettera backsidan. Rep lyfts upp från J20. Han gjorde 10 matcher för A-laget under säsongen. Där blev det inga poäng offensivt men i J20 blev poängproduktionen desto bättre. 29 poäng (7+22) på 46 matcher blev det där för 18:åriga backlöftet.

Den unga slovenen blir den åttonde backen på A-lagskontrakt och gör för tillfället backsidan komplett.

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål på vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 16:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors