Företag i fokus:

Zeki Demir utslängd ur Robinson efter slagsmål

Zeki

Zeki Demir.Foto: Robert Jadenfelt/TV4.

Under måndagens avsnitt av Robinson skickades Zeki Demir från Södertälje hem efter ett bråk med deltagare Dennis Boelius. – En deltagare har brutit mot reglerna, och därför tvingats avbryta, säger Anders Lundin i programmet.

Enligt Aftonbladet som varit i kontakt med deltagarna började bråket efter en diskussion om hur Zeki Demir reagerade när han skickades till ”Gränslandet”.

De deltagare som röstats ut från Robinson placeras i Gränslandet där de en chans att ta sig tillbaka till tävlingen. I en intervju med Aftonbladet berättar Dennis Boelius hur Zeki Demir skallar till honom så att han hamnar på backen och därefter sätter sig över och mular honom med sand.

– När han ser kameran bakifrån så ser han att ”nu jävlar nu måste jag gå tillbaka till on-camera Zeki”. Han erbjuder mig en hand så att det ska se ut som att vi skojbråkar, men det är absolut inte så, säger Dennis Boelius till Aftonbladet.

Till tidningen ger Södertäljebon en helt annan bild och menar han inte är orsaken till den stora incidenten på Robinson-ön.

– Dennis kom och försökte dränka mig i vattnet, jag själv trodde att det fortfarande var skämt och trodde inte att Dennis var allvarligt i det. Jag valde att göra samma sak som Dennis gjorde på mig, då jag trodde att det var ett skämt men sen valde jag ta upp Dennis, säger Zeki Demir till Aftonbladet.

– Dennis väljer att sätta sitt huvud mot mitt huvud, och säger då ”vill du bråka, tror du att du är tuff”, jag själv svarar att jag inte vill bråka och då svarar han till mig att ”du är inte så tuff”. Dennis väljer då att ta mina fötter och då börjar jag försvara mig, tyvärr råkade jag vara starkare än Dennis, och tog honom ner till marken när vi väl brottades.

Senare anländer programledaren Anders Lundin till ön och meddelar resten av gruppen att Zeki har fått lämna Robinson.

– En deltagare har brutit mot reglerna och därför tvingats avbryta. Ville bara meddela det, säger Anders Lundin i programmet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2023 21:30
Senast uppdaterad: 24 april 2023 21:30

I dag kan du få betalt för att använda el

El eluttag

Foto: Alexander Isa

Överflöd av el i kombination med låg efterfrågan. Idag kan hushållen i Södertälje få betalt för elanvändningen.

Elpriset i elområde 3, som Nykvarn och Södertälje kommun tillhör, ligger i dag på −10 öre per kWh. Det är det lägsta dygnspriset sedan åtminstone 2019. Jämfört med igår sjunker elpriset med 0,31 kronor per kilowattimme.

Hushåll och företag i kommunerna med timdebiterade avtal betalar som mest 0,16 kronor per kilowattimme mellan klockan noll och ett, då timpriset är som högst.

Elen är som billigast mellan klockan 14 och 15. Då är priset -69,1 öre per kilowattimme.

Minuspriser på el är ovanliga men har börjat förekomma allt oftare de senaste åren. Minuspriset påverkar framför allt elkunder med timavtal. Konsumenter betalar även energiskatt och moms på elpriset, men under den billigaste timmen landar priset fortfarande på minus: -0,36 kronor per kilowattimme. Det innebär att en timmes dammsugning, när elpriset är som lägst, kostar ungefär 73 öre för den som har ett elavtal med timpris.

Även om elpriserna idag alltså är förhållandevis låga så har de stigit under de senaste två åren. År 2020 låg snittpriset vid den här tiden på året på 0,22 kronor per kilowattimme och nådde aldrig högre än 2,10 kronor någon enskild timme.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 12:46
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 12:46

Stiftelse i Järna nekas tillstånd att bedriva LSS-boende

Home-Boende-hem

Foto: Alexander Isa

En stiftelse i Järna ansökte om tillstånd att öppna ett LSS-boende, men Inspektionen för vård och omsorg, IVO, säger nej. Orsaken är att myndigheten anser att boendet inte kan bedrivas med tillräcklig god kvalitet.

Stiftelsen Norrbyvälle Gård har fått sin ansökan om LSS-boende avslagen av IVO. Enligt Inspektionen för vård och omsorg är en av anledningarna att lokalerna inte är anpassade för att möta brukarnas behov och inte uppfyller kraven för en servicebostad, exempelvis på grund av brister i utformningen av vissa badrum.

Dessutom anser myndigheten att föreståndarens ansvarsroll skulle bli för omfattande, särskilt med tanke på befintliga åtaganden.

”Föreståndarens uppdrag, tillsammans med hennes andra uppdrag som föreståndare, blir för omfattande.”, skriver IVO i beslutet.

Detta gör att verksamheten inte kan bedrivas på ett sätt som är förenligt med god kvalitet enligt IVO och därmed säger myndigheten nej till LSS-boendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 11:59
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 11:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors