Företag i fokus:

Nu införs digitala inköp för hemtjänsten i Södertälje

Äldre ipad inköp hemtjänst

Foto: Pexels

Digitaliseringen går framåt i Södertälje. Nu kommer personer som har hemtjänst kunna handla sina inköp online tillsammans med hemtjänstpersonal redan nästa månad.

Äldreomsorgsnämnden i Södertälje beslutade i december 2022 att införa digitala inköp i hemtjänsten efter en offentlig upphandling, där Mathem valdes som leverantör.

– Det är dags att ta steget över till ett effektivare sätt att arbeta. Medarbetarnas kompetens behöver användas rätt. Undersköterskor ska ges mer utrymme för vård och omsorg, inte bära matkassar. Det gynnar både de äldre och personalen, säger Pia Sjöstrand, ordförande i äldreomsorgsnämnden i ett pressmeddelande.

Tidigare gick hemtjänstpersonalen till affären med inköpslistor och köpte varor åt de äldre. Men efter beslutet kommer hemtjänstkunder som får hjälp med handling att göra sina inköp online via en surfplatta, med hjälp av personalen. Kommunen betalar de äldres packnings- och leveranskostnader enligt avtalet.

(Annonslänk)

Införandet av digitala inköp sker successivt med start i maj 2023 och inkluderar några hemtjänstområden åt gången. Alla områden, inklusive externa utförare, kommer att ha digitala inköp senast hösten 2023.

– Förhoppningen är att stress och tunga lyft ska minska. Dessutom behöver hemtjänstpersonalen inte längre hantera betalkort eller kontanter vilket vi hoppas ökar tryggheten för medborgarna, Karin Björkryd, Omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Den äldre sitter ner tillsammans med personalen ungefär en gång i veckan och beställer varorna via surfplattan. Varorna levereras sedan på en bestämd dag och de som inte kan öppna dörren eller packa upp varorna kommer att få hjälp från hemtjänstens medarbetare. Erfarenhet från andra kommuner visar att införande av digitala inköp har flera positiva effekter, inklusive mer tid tillsammans mellan den äldre och personalen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 april 2023 07:30
Senast uppdaterad: 25 april 2023 19:40

TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

En ung person vårdas just nu för knivskador i centrala Södertälje. Polis och ambulans har kallats till platsen och personen ska föras till sjukhus.

Under torsdagskvällen vid 19-tiden utbröt ett larm om en stickskada i en frisörsalong belägen på Nygatan.

En ung man rapporteras ha blivit skadad av ett än så länge okänt föremål, enligt uppgifter till Telgenytt har mannen blivit knivhuggen. Polisen, tillsammans med ambulanstjänsten, skyndade till platsen för att hantera situationen. Enligt polisens första uppgifter är den skadade personen vid medvetande och anses vara stabil.

– Personen har blivit stickskadad, men är vaken och talbar, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Mannen, som är i 20-års åldern ska föras till sjukhus för vidare vård och polisen polsen kommer att klarlägga händelseförloppet.

”En förundersökning om försök till mord är inledd. Skadorna som mannen har fått är lindriga.”, skriver polisen

En polisjakt har inletts efter en gärningsperson, men i nuläget är ingen person gripen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 19:23
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 22:37

Domstolen fastslår miljardböter för Scania i kartellfall

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Efter en långdragen rättsprocess fastställde idag EU-domstolen böter på 881 miljoner euro mot Scania för deras delaktighet i en europeisk lastbilskartell.

Den långdragna rättstvisten kring Scanias deltagande i en lastbilskartell nådde idag sitt slut. EU-domstolen har slutgiltigt fastställt böterna på 881 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder svenska kronor, som ursprungligen utfärdades 2017. Scania döms för att ha koordinerat priser tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare – Volvo/Renault, Daimler, DAF, Iveco och MAN – över en period på 14 år.

(Annonslänk)

Det framkom att kartellen inte bara samordnade priserna på lastbilarna utan även hur kostnaderna för ny teknik och anpassning till strängare utsläppsregler skulle överföras till kunderna. Trots flera överklaganden står domen nu fast, där Scania var den enda tillverkaren som valde att bestrida EU:s beslut.

De andra inblandade företagen – Volvo/Renault, Daimler, DAF och Iveco – accepterade sina böter, som tillsammans uppgick till miljarder euro. MAN, som också deltog i kartellen, undgick böter genom att avslöja överenskommelsen till EU-kommissionen.

Scania hade redan ekonomiskt förberett sig för denna utgång och betalade bötesbeloppet för några år sedan, vilket innebär att den ekonomiska påverkan redan har hanterats av företaget.

– Vi har under hela processen sagt att vi följt alla regler så givetvis är den här domen beklaglig och fel. Vi är besvikna. säger Erik Bratthall, presschef på Scania, till SVT Nyheter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 17:35
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 17:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors