Företag i fokus:

SD går emot forskningen igen

Axelander Rosenberg shot for commercial purposes Moderaterna Södertälje

Alexander Rosenberg, Moderaterna Södertälje

Joachim Hagström (SD) skriver att förslaget om att gå vidare med åtgärderna för att hantera PM10-problematiken vid Turinge- och Birkakorsen förefaller tondövt.

Det är dock inte förvånande att Sverigedemokraterna inte hör tonerna i förslaget, hållbarhet är varken något de profilerat eller bekantat sig med de senaste åren. Senast debatten om PM10 var igång i fullmäktige kallade deras talesperson i frågorna, Tommy Hansson (SD), klimatförändringar för ”tungomålstalande” och dåvarande gruppledare försvarade i sin tur Hansson med att Sverigedemokraterna ”inte har så stora tankar om alla partiklar och koldioxider”.

Men det är aldrig försent att skapa sig nya bekantskaper.

Att föreslå åtgärder, såsom införandet av dubbdäcksförbud i anslutning till Mälarbron är inget man drömmer om som kommunpolitiker, men läget är tyvärr så pass allvarligt att det är nödvändigt.

I Södertälje har luftkvaliteten uppmätts som en av landets sämsta och hotar nu drabba Södertälje med miljonviten från EU, förbud mot att genomföra bostadsplaner och inte minst våra medborgares hälsa. Sverigedemokraterna har med andra ord fel. Förslaget kan i bästa fall förhindra vitesbeloppet, stoppad tillväxt och den försämrade folkhälsan. Det vill säga, skapa förutsättningar för att förbättra invånarnas omgivning. Och i värsta fall kan förslaget utgöra ett irritationsmoment för befolkningen, vilket bör ställas i paritet med ovan nämnda orsaker.

Det är lustigt hur Sverigedemokraterna konstaterar att det måste bli ett slut på politikers höftande av förslag och dekret, samtidigt som de själva föreslår en långsiktig lösning som är allt annat än genomtänkt eller hållbar. Den dåliga luftkvaliteten i Södertälje är här och nu och åtgärderna har redan dröjt alldeles för länge. Att då, likt Sverigedemokraterna, föreslå en lösning som ska ske på lång sikt, som kräver renovering av fullt fungerande vägar och som dessutom kommer öka halterna av PM10 ytterligare är orimligt.

(Annonslänk)

I en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, framkommer det att betong genererar högre halter av PM10 än asfalt. Att byta ut asfalt mot betong kommer med andra ord inte att lösa problematiken med PM10 och den dåliga luftkvalitén.

I stället kommer Sverigedemokraternas förslag se till att hotet om vitesbeloppet från EU, stoppad tillväxt och ytterligare försämrad hälsa för våra invånare blir till verklighet. Är det verkligen något Sverigedemokraterna vill?

Ett dubbdäcksförbud i anslutning till problemområden är en av de enskilt effektivaste åtgärderna för att minska höga halter av PM10 och på så vis värna invånarnas hälsa.

Hagström har däremot rätt i två saker. För det första, beslutet i sig kommer inte rädda miljön ensamt. Det som ligger på bordet är en rad åtgärder som borde ha genomförts för lång tid sedan. De rapporter som kommunen tagit fram pekar på att ett dubbdäcksförbud i anslutning till problemområden är en av de enskilt effektivaste åtgärderna för att minska höga halter av PM10 och på så vis värna invånarnas hälsa.

För det andra, Hagström har alldeles rätt i att beslutet kommer få reell påverkan för människor här och nu. Det är också därför det är alldeles nödvändigt att vi genomföra detta. Påverkan ligger däremot i en bättre luftkvalitet och i förlängningen en bättre hälsa, ekonomi och miljö.

I stället för att bete sig som en miljöpolitisk Chronschough kanske Sverigedemokraterna kan försöka visa att Hanssons kommentarer om klimatet inte var hela partiets åsikter – men då kräver det att man tar problemet på allvar. Problemet som vi tillsynes tycks vara överens om – den dåliga luftkvalitén.

Kanske hörs tonerna något tydligare nu och förhoppningsvis kan Sverigedemokraterna skapa sig en ny bekantskap.

Alexander Rosenberg (M)

kommunalråd och tekniska nämndens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2023 15:39
Senast uppdaterad: 28 april 2023 15:39

Larm om lägenhetsbrand på Klockarvägen

0BDEEDC7-AD7B-4870-BB6B-6F15F73EFDCB

Foto: Shamash Oyal

Räddningstjänsten fick larm om en brand i Geneta på söndagseftermiddagen. Enligt SOS Alarm handlade det om en lägenhetsbrand på Klockarvägen.

På söndagseftermiddagen inkom larm till Räddningstjänsten om en brand i ett flerbostadshus i Geneta. Larmet om branden inkom klockan 16:20 på söndagen och enligt de första uppgifterna från SOS Alarm rörde det sig om en lägenhetsbrand på Klockarvägen. Polis, brandkår och ambulans skickades till adressen och vid ankomsten till platsen möttes de av rökutveckling från en bostad i område.

Räddningstjänsten bekräftar att orsaken till branden var en torrkokning, vilket resulterade i rökutveckling i bostaden. Ingen person skadades i händelsen.

– Det var en torrkokning som orsakade en rökutveckling, men ingen var hemma när vi kom fram. Därför tror vi att någon hade glömt maten, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juli 2023 15:02
Senast uppdaterad: 23 juli 2023 15:14

Inbromsning för elbilar – ”Marknaden är nu iskall”

HiPhi_X_EVs_in_the_rain_05

Foto: Creatice Commons

Under andra kvartalet var sex av tio nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider. I Nykvarns kommun minskade de laddbara bilarna under samma period.

Under andra kvartalet 2023 var 65 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara, och totalt registrerades 1 998 nya bilar. I Nykvarn låg siffran på 36 procent vilket motsvarade 56 nya bilar.

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljningen av laddbilar i Sverige. Den här utvecklingen kulminerade under slutet av år 2022 då så många som hela 74 procent av alla nyregistrerade bilar var laddbara.

Inbromsning runt hörnet

I november slopade regeringen med kort varsel elbilsbonusen. Men på grund av långa leveranstider syns effekten av den regeländringen inte i registreringsstatistiken ännu. Först under kvartal tre och fyra kan vi räkna med att se spår regeländringen.

Mobility Sweden har skrivit ner sin prognos för helåret och tror nu att 35 procent snarare än 40 procent av alla nyregistrerade bilar år 2023 kommer vara rent eldrivna.

– Marknaden för elbilar är nu iskall på privatsidan. Orderstatistiken under första halvåret visar att vi kan förvänta oss en inbromsning för nyregistrerade elbilar efter sommaren. Denna utveckling beror på konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen. Nu krävs styrmedel från regeringen för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden i ett pressmeddelande.

Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis stor andel elbilar och laddhybrider i Södertälje. Under andra kvartalet var nyregistreringen den 26:e högsta i hela landet, bland 290 kommuner. I Nykvarn var andelen laddbara bilar under andra kvartalet också lägre än under första kvartalet 2022 då rekordet hittills noterades (74 procent).

Här registrerades det flest laddbara bilar under andra kvartalet i Stockholms län

KommunAndel laddbaraAntal elbilarAntal laddhybrider
Danderyd81 %308127536
Sollentuna75 %4643161039
Solna71 %1 1479482946
Stockholm70 %7 2123 79515673
Nacka69 %9434632031
Södertälje65 %8614301998
Lidingö63 %9072256
Värmdö60 %9953252
Ekerö60 %4922118
Täby59 %20792510
Upplands Väsby58 %7739199
Nynäshamn57 %401292
Tyresö55 %7840214
Österåker55 %12067340
Järfälla54 %104106390
Sigtuna53 %6968260
Huddinge52 %201120619
Vaxholm51 %24761
Upplands-Bro50 %3020101
Vallentuna47 %4625150
Norrtälje46 %8452296
Salem45 %201271
Botkyrka45 %8857325
Haninge43 %11572430
Vaxholm41 %158189841
Nykvarn36 %15556

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 23 juli 2023 00:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors