Företag i fokus:

Mariekällskolan utmärker sig – igen

Mariekällskolan

Lärarna på Mariekällskolan. Från vänster, rektor Lena Youssef, Dragana Cvijetic, Alexandra Noyan, Manuela Vikman, Kristina Racho, Anaga Kamal Hagblom och Lina Shaid. Foto: Alexander Isa.

Lärarbehörigheten i Södertälje kommun har nått sin högsta nivå på åtta år och Mariekällskolan leder vägen med en ökning från 56 till 74 procent behöriga lärare på tre år.

– Vi har verkligen gjort en resa när det gäller lärarbehörigheten och det känns självklart väldigt roligt att vi har kunnat öka så mycket. Samtidigt kan det bli ännu bättre. Vi har obehöriga lärare på skolan idag, men flera av dem studerar till att bli behöriga vilket vi stöttar dem i. Målet är såklart att ha 100 procent behöriga lärare på skolan, säger rektor Lena Youssef till Södertälje kommun.

Skolverkets nya statistik visar en positiv trend för lärarbehörigheten i kommunen, men på Mariekällskolan har de även, förutom lärarbehörigheten, också höjt elevresultaten. I fjol hade årskurs 9 på skolan en behörighet för högre studier med hela 91,6 %, betydligt högre än andra skolor i Södertälje. Något som Telgenytt tidigare skrivit om.

Lena Youssef, rektor på Mariekällskolan. Foto: Alexander Isa.

Skolverkets statistik visar även att lärarbehörigheten i Södertälje kommun har ökat fyra år i rad och till den högsta nivån på över åtta år. Idag rankas kommunen som nummer 164 av 290 kommuner när det gäller lärarbehörighet. Mariekällskolan har uppnått imponerande resultat genom att höja andelen behöriga lärare från 56 till 74 procent under de senaste tre åren.

– Delaktighet och engagemang är ledord här och det finns ett mod kring att hitta kreativa lösningar med fokus på elevernas bästa. Vi har blivit bättre på att organisera så att rätt behörighet och kompetens är på rätt plats och vi lägger mycket tid på gemensamma diskussioner, att analysera och hitta bra lösningar och effektiva arbetssätt, säger Lena Youssef, rektor på Mariekällskolan.

Statistiken från Skolverket visar att positiva förändringar kan åstadkommas när skolor och kommuner satsar på att höja lärarbehörigheten.

Läs även: – Behöriga lärare ökar i Södertälje – Högsta på åtta år

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2023 18:13
Senast uppdaterad: 4 maj 2023 18:21

Matfestival återvänder till Södertälje

Skarmavbild-2024-01-16-kl.-18.48.12

Bild: Södertälje City

Efter fem år är International Food Festival tillbaka i Södertälje. I fyra dagar förvandlas stadens centrala gågata till en mötesplats med mat från 20 länder.

Geraud Markets, som har arrangerat International Food Festival (tidigare känt som International Street Market) i över 15 år, återför autentiska matupplevelser från hela världen till Sverige. Festivalen, som senast besökte Södertälje 2019, har nu utvidgats och kommer till staden med sitt rika utbud.

I fjol besökte festivalen 26 städer i Sverige, med Södertälje som en av de utvalda 2024. Med över 30 matstånd representerande 20 olika länder, lovar evenemanget att bli större än någonsin tidigare. Besökarna kan förvänta sig en mängd olika smaker och nationalrätter som speglar den globala matkulturen.

Nyhet för årets festival är att den kommer att äga rum längs Södertäljes centrala gågata, vilket förväntas förbättra matupplevelsen och samtidigt bidra till en livfull och festlig atmosfär i centrum av Södertälje.

– Det känns jätteroligt att den stora matmarknaden kommer tillbaka till Södertälje. Vi vet att den är uppskattad, skapar god stämning och lockar många besökare till stan för att smaka på rätter från hela världen, vilket också gynnar våra många lokala verksamheter. Nu längtar vi efter att ses här i Södertälje under en härlig sommarsol, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Matfestivalen hålls den 5 till 9 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 18:50
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 00:44

Fastighetsägare anmäld – Gravfält schaktades bort

Gravmaskin-Pixabay-1

Bild: Pixabay

Länsstyrelsen har anmält en misstanke om fornminnesbrott i Nykvarns kommun, där ett gravfält skadats på grund av schaktning.

Det var i fjol som Länsstyrelsen i Stockholm fick kännedom om att fornlämningar skadats. Detta uppdagades efter att en privatperson observerat och rapporterat händelsen till Länsstyrelsen.

En del av fornlämningen, ett gravfält inom fastigheten, hade skadats på grund av schaktning. Enligt rapporten hade fastighetens östra del schaktats och planats ut, där synliga stenar från gravfältet flyttats till en stensträng längs tomtgränsen. Vid Länsstyrelsens besiktning i oktober 2023 konstaterades att omkring 20-25% av gravfältet hade skadats, inklusive minst två gravar.

Tidigare dialog mellan fastighetsägarna och Länsstyrelsen gällande bygglov antyder att åtgärderna kan ha varit genomförda utan tillstånd.

”Vid en eventuell ansökan hade inte tillstånd givits till schaktning vid eller på fornlämningen.”, skriver Länsstyrelsen.

Incidenten polisanmäldes gällande misstänkt om fornminnesbrott.

Länsstyrelsens bedömning är att gravfältets värde har lidit betydande skador genom dessa åtgärder, och en fullständig återställning av fornlämningen anses inte vara möjlig.

”Det vetenskapliga värdet av fornlämningen är skadat genom att gravar med dess informationsinnehåll har schaktats bort till synes i sin helhet, möjligheten till att ta till vara den informationen har gått förlorad. Det kan finnas rester kvar av gravar och/eller arkeologiska anläggningar inom ytan, beroende på vilka typ av ingrepp man har gjort inom fastigheten men Länsstyrelsen bedömer att det är mycket låg potential att lämningar finns bevarade.”, skriver Länsstyrelsen i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 16:18
Senast uppdaterad: 16 januari 2024 16:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors