Företag i fokus:

Lägsta elpriserna sedan april 2021

Eluttag

Bild: Alexander Isa

Under maj månad sjönk elpriserna i Södertälje och Nykvarn. Priset på el var det lägsta sedan april 2021, men även konsumtionen var lägre än i fjol.

Den offentliga debatten om elmarknaden är polariserad och inte sällan infekterad. I ett försök att föra fakta till bordet tar Newsworthy varje månad fram en rapport som sammanfattar det viktigaste du behöver veta om den senaste tidens priser, konsumtion och produktion på elmarknaden. 

Spotpriset – alltså priset som elbolagen köper in elen för – sjönk i elområde 3 som Södertälje och Nykvarn tillhör. Månadspriset i maj var 39 öre per kilowattimme, vilket är 30 öre billigare än i april. Det är det lägsta priset i området sedan april 2021. Det högsta priset i elområdet hittills noterades i december 2022, då en kilowattimme kostade 269 öre.

Bild: Artur Zudin, Unsplash

Sverige är sedan 2011 uppdelat i fyra elhandelsområden. Det produceras generellt mer el än det förbrukas i de norra delarna medan det är tvärtom i de södra delarna. Mellan områdena finns det begränsningar i hur mycket el som kan transporteras och sedan 2020 har prisskillnaden mellan de svenska elområdena ökat

Det är inte bara prisskillnaderna mellan prisområdena som har ökat de senaste åren, även inom områdena pendlar priserna timme för timme.

Skillnaderna mellan de dyraste och billigaste timmarna har blivit större sedan 2020.

Dyraste timmen i maj i Södertälje och Nykvarn inträffade mellan klockan 8 och 9 den 2 maj, då kostade en kilowattimme 148 öre. Som lägst var priset i området −12 öre. Under maj var timpriset negativt under 87 timmar. Negativa priser har noterats under sex av de senaste tolv månaderna men då har det handlat om som mest 13 timmar.

Under maj exporterade Sverige mest el till Norge, medan den största importen kom från Finland.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 juni 2023 20:52

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors