Företag i fokus:

Lägsta elpriserna sedan april 2021

Eluttag

Bild: Alexander Isa

Under maj månad sjönk elpriserna i Södertälje och Nykvarn. Priset på el var det lägsta sedan april 2021, men även konsumtionen var lägre än i fjol.

Den offentliga debatten om elmarknaden är polariserad och inte sällan infekterad. I ett försök att föra fakta till bordet tar Newsworthy varje månad fram en rapport som sammanfattar det viktigaste du behöver veta om den senaste tidens priser, konsumtion och produktion på elmarknaden. 

Spotpriset – alltså priset som elbolagen köper in elen för – sjönk i elområde 3 som Södertälje och Nykvarn tillhör. Månadspriset i maj var 39 öre per kilowattimme, vilket är 30 öre billigare än i april. Det är det lägsta priset i området sedan april 2021. Det högsta priset i elområdet hittills noterades i december 2022, då en kilowattimme kostade 269 öre.

Bild: Artur Zudin, Unsplash

Sverige är sedan 2011 uppdelat i fyra elhandelsområden. Det produceras generellt mer el än det förbrukas i de norra delarna medan det är tvärtom i de södra delarna. Mellan områdena finns det begränsningar i hur mycket el som kan transporteras och sedan 2020 har prisskillnaden mellan de svenska elområdena ökat

Det är inte bara prisskillnaderna mellan prisområdena som har ökat de senaste åren, även inom områdena pendlar priserna timme för timme.

Skillnaderna mellan de dyraste och billigaste timmarna har blivit större sedan 2020.

Dyraste timmen i maj i Södertälje och Nykvarn inträffade mellan klockan 8 och 9 den 2 maj, då kostade en kilowattimme 148 öre. Som lägst var priset i området −12 öre. Under maj var timpriset negativt under 87 timmar. Negativa priser har noterats under sex av de senaste tolv månaderna men då har det handlat om som mest 13 timmar.

Under maj exporterade Sverige mest el till Norge, medan den största importen kom från Finland.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 juni 2023 20:52

Pådrag efter rån i centrum – En person gripen

Polis

Arkivbild

Polisen ingrep snabbt vid ett butiksrån i centrala Södertälje under måndagskvällen. En misstänkt gärningsperson har gripits.

Det var under måndagskvällen som ett rån inträffade i en affär belägen i centrum. Händelsen, som ägde rum i en av Lunagallerians butiker, inträffade vid 19-tiden, vilket ledde till att flera polispatruller snabbt dirigerades till platsen.

Väl på plats kunde polisen identifiera en misstänkt person som omgående greps, misstänkt för inblandning i rånet. Inga personer rapporterades ha kommit till skada i samband med rånet i gallerian, men en anmälan upprättades av polisen mot den misstänkta personen .

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 02:59

”Det handlar om att ge lärarna en rimlig arbetssituation”

skola-elever-larare

Foto: Pexels

Slutreplik från Liberalerna om NPF-anpassningar i skolan:

Det finns ingen viktigare yrkesgrupp i samhället än lärarna. De gör ett helt enormt arbete för att rusta barn och unga med de kunskaper och färdigheter som de behöver för att klara vuxenlivet. Lärarna är hjältar, men de har inga superkrafter.

(Annonslänk)

Det är inte rimligt att förvänta sig att en lärare ska göra 70 olika individuella anpassningar på en enda lektion. Det drar tid och energi från undervisningen, och försämrar kvaliteten, särskilt för elever med behov av extra stöd

Barn med NPF-diagnoser behöver professionellt stöd från speciallärare som har som uppgift att jobba med elever som sliter med större utmaningar än andra. Viktigast av allt är att det finns fler lärare på plats i skolan. Det gynnar både elever med och utan NPF-diagnoser.

”Det vi vänder oss emot i vår artikel är inte stöd till elever med NPF-diagnoser utan hur stödet är utformat.”

Vi i Liberalerna är stolta över att vi i vår budget satsade mer än 10 miljoner kronor mer på skolan än Kristdemokraterna gör i sin. Det vi vänder oss emot i vår artikel är inte stöd till elever med NPF-diagnoser utan hur stödet är utformat. Därför är vi glada att regeringen, där Kristdemokraterna ingår, gör om skollagen för att förändra regleringen om extra anpassningar, så att inte ansvaret hamnar helt och hållet på lärarna.

Tillsammans kan vi åstadkomma stora framgångar för att svensk skola blir bättre, särskilt för barn som av olika anledningar har det svårt i skolan. Men då är det nog bäst om Kristdemokraterna lämnar skolfrågan till Liberalerna.

Metin Hawsho,
gruppledare för Liberalerna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors