Företag i fokus:

Kommunen säljer Telge Energi för 450 miljoner kronor

35702C01-1371-455C-A17D-4EEE79002B59

Foto/Pressbild: Alexander Isa/Liza Simonsson

Telge AB:s styrelse har godkänt Fortums bud om att förvärva Telge Energi för cirka 450 miljoner kronor. – Det är nu rätt tid att låta en ny ägare ta över stafettpinnen och vi är stolta över att kunna lämna över ett välskött Telge Energi, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och styrelseordförande Telge AB. 

Telge Energi är en av de tio största elhandlarna i Sverige med cirka 150 000 kunder, främst hushåll. Nu har Södertälje kommun godkänt ett bud från Fortum som är ett ledande ­bolag inom ren energi som erbjuder många olika tjänster både för privat­per­soner och företag.

– Vi ser att en ägare med fullt fokus på elhandeln skulle vara det bästa för Telge Energi framåt. Fortum är en av Nordens ledande aktörer och med deras stöd får Telge Energi goda möjligheter att utveckla sitt koncept inom framtidens energiförsörjning, säger Jörgen Austler, tf vd för Telge AB och koncernchef i ett pressmeddelande.  

Genom förvärvet stärker Fortum sin position och blir därmed Sveriges största leverantör av energilösningar.

– Genom att dra nytta av de synergier som finns mellan Fortum och Telge Energi kommer möjligheten att utveckla nya tjänster och lösningar öka, till förmån för alla våra kunder, vilket är något jag ser mycket fram emot, säger Mikael Rönnblad, chef för Fortums leverans av energilösningar. 

Enligt Rosenberg (M) kräver Telge Energi betydande investeringar för att möta Södertäljes tillväxt. Genom försäljningen kommer resurser att frigöras för att fokusera på kärnverksamheten. Beslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 16 juni och därefter av kommunfullmäktige den 19 juni.

– För våra medarbetare löper arbetet på som vanligt och våra kunder kan vänta sig samma goda service som idag, säger Niklas Holberg, VD Telge Energi.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 12:11
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 12:11

Greps med skarpladdad pistol – Hovrätten fastställer dom

Tingsrätt

Arkivbild

Två maskerade ungdomar greps med skjutvapen i Blombacka förra året och dömdes för grovt vapenbrott och narkotikabrott. Domen överklagades till hovrätten som nu fastställt domen.

Det var den 10 maj 2023 då två maskerade ungdomar påträffades med en skarpladdad halvautomatisk pistol. De ungdomar som greps i Blombacka, en född 2006 och den andra 2007, dömdes för grovt vapenbrott, med bevis som inkluderade detaljerad teknisk analys och vittnesmål i tingsrätten. Domen innefattade även ringa narkotikabrott.

Pojkarna dömdes till sju respektive åtta månaders ungdomsövervakning, en dom som de valde att överklaga till hovrätten. Nu har domstolen granskat överklagandet och beslutat att inte ändra domen som fastställdes av Södertälje tingsrätt.

”Utredningen är i överklagade delar densamma i hovrätten som i tingsrätten. Hovrätten gör inte några andra bedömningar än de som tingsrätten har gjort i fråga om skuld, rubricering och påföljd. Tingsrätten dom ska därför inte ändras.”, skriver hovrätten i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 00:56

MINGELBILDER v.3 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0016-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.1

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2024 23:16
Senast uppdaterad: 21 januari 2024 23:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors