Företag i fokus:

Så vill kommunen förbättra dialogen med företagen

Södertälje kommun

Arkivbild.

Södertälje kommun har tagit initiativ till att förbättra dialogen med företagen och företagsklimatet. Detta genom att införa utbildningen ”Motiverande Samtal”, (MI), för sina medarbetare.

– Det här hjälper oss att ta nästa steg när det gäller myndighetsutövning och därmed kunna ge en god service. Vi ska vara världsmästare på att hjälpa företag att göra rätt vilket utbildningen ger bästa förutsättningar för, menar Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

75 medarbetare har nyligen slutfört utbildningen som fokuserar på att integrera företagarperspektivet i MI, vilket gör satsningen unik i kommunsverige. Metodiken är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst och skola men har inte tidigare tillämpats på detta sätt inom kommunen.

– MI ger oss verktyg att vara trygga och modiga i vår dialog med företag och därmed en bra service, säger Aydin Aho på näringslivsavdelningen som är projektledare för MI utbildningen.

Miljökontoret och socialkontoret har tidigare använt metoden med goda resultat. Genom att införa MI som samtalsmetod och förhållningssätt i dialogen med företagen, strävar kommunen efter att förbättra företagens upplevelse i kontakten med kommunen och därmed skapa ett bättre företagsklimat.

Utbildningen i MI riktar sig till medarbetare och chefer som arbetar med myndighetsutövning och företagskontakter. I första hand har utbildningen erbjudits till samhällsbyggnadskontoret, miljökontoret, socialkontoret, kontaktcenter och näringslivsavdelningen. Utbildningen omfattar tre heldagar och innehåller teori, övningar och grupparbeten. Ett uppskattat moment i utbildningen var ”näringslivskunskap” där deltagarna fick lära sig om näringslivet i Södertälje och reflektera kring ansvaret för att skapa ett bra företagsklimat.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 20:41
Senast uppdaterad: 8 juni 2023 20:41

Matfestival återvänder till Södertälje

Skarmavbild-2024-01-16-kl.-18.48.12

Bild: Södertälje City

Efter fem år är International Food Festival tillbaka i Södertälje. I fyra dagar förvandlas stadens centrala gågata till en mötesplats med mat från 20 länder.

Geraud Markets, som har arrangerat International Food Festival (tidigare känt som International Street Market) i över 15 år, återför autentiska matupplevelser från hela världen till Sverige. Festivalen, som senast besökte Södertälje 2019, har nu utvidgats och kommer till staden med sitt rika utbud.

I fjol besökte festivalen 26 städer i Sverige, med Södertälje som en av de utvalda 2024. Med över 30 matstånd representerande 20 olika länder, lovar evenemanget att bli större än någonsin tidigare. Besökarna kan förvänta sig en mängd olika smaker och nationalrätter som speglar den globala matkulturen.

Nyhet för årets festival är att den kommer att äga rum längs Södertäljes centrala gågata, vilket förväntas förbättra matupplevelsen och samtidigt bidra till en livfull och festlig atmosfär i centrum av Södertälje.

– Det känns jätteroligt att den stora matmarknaden kommer tillbaka till Södertälje. Vi vet att den är uppskattad, skapar god stämning och lockar många besökare till stan för att smaka på rätter från hela världen, vilket också gynnar våra många lokala verksamheter. Nu längtar vi efter att ses här i Södertälje under en härlig sommarsol, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Matfestivalen hålls den 5 till 9 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 18:50
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 00:44

Fastighetsägare anmäld – Gravfält schaktades bort

Gravmaskin-Pixabay-1

Bild: Pixabay

Länsstyrelsen har anmält en misstanke om fornminnesbrott i Nykvarns kommun, där ett gravfält skadats på grund av schaktning.

Det var i fjol som Länsstyrelsen i Stockholm fick kännedom om att fornlämningar skadats. Detta uppdagades efter att en privatperson observerat och rapporterat händelsen till Länsstyrelsen.

En del av fornlämningen, ett gravfält inom fastigheten, hade skadats på grund av schaktning. Enligt rapporten hade fastighetens östra del schaktats och planats ut, där synliga stenar från gravfältet flyttats till en stensträng längs tomtgränsen. Vid Länsstyrelsens besiktning i oktober 2023 konstaterades att omkring 20-25% av gravfältet hade skadats, inklusive minst två gravar.

Tidigare dialog mellan fastighetsägarna och Länsstyrelsen gällande bygglov antyder att åtgärderna kan ha varit genomförda utan tillstånd.

”Vid en eventuell ansökan hade inte tillstånd givits till schaktning vid eller på fornlämningen.”, skriver Länsstyrelsen.

Incidenten polisanmäldes gällande misstänkt om fornminnesbrott.

Länsstyrelsens bedömning är att gravfältets värde har lidit betydande skador genom dessa åtgärder, och en fullständig återställning av fornlämningen anses inte vara möjlig.

”Det vetenskapliga värdet av fornlämningen är skadat genom att gravar med dess informationsinnehåll har schaktats bort till synes i sin helhet, möjligheten till att ta till vara den informationen har gått förlorad. Det kan finnas rester kvar av gravar och/eller arkeologiska anläggningar inom ytan, beroende på vilka typ av ingrepp man har gjort inom fastigheten men Länsstyrelsen bedömer att det är mycket låg potential att lämningar finns bevarade.”, skriver Länsstyrelsen i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 16:18
Senast uppdaterad: 16 januari 2024 16:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors