Företag i fokus:

Nu kan du ladda upp ditt digitala ID-kort i mobilen

Bank-ID

Pressbild: BankID

Nu har BankID lanserat släppt sitt stöd för digitala ID-kort i mobilen. Inom loppet av fem timmar efter lanseringen hade 75 000 personer registrerat sig för den nya tjänsten, enligt Sveriges Radio.

– Vi vill erbjuda smidig och framför allt säker identifiering i fysisk miljö. Det är ett logiskt steg i utvecklingen att förenkla vardagen ytterligare för våra användare, säger Petter Dahl, e-legitimationsexpert på Bank-id, i pressmeddelandet.

För att aktivera det digitala ID-kortet krävs ett giltigt pass eller nationellt ID-kort som skannas med hjälp av en mobiltelefon. ID-kortet i mobilen har samma porträttbild och giltighetstid som de fysiska ID-korten, men var det digitala ID-kortet gäller är inte helt kartlagt. Dock har Postnord och DHL bekräftats att de kommer acceptera BankID:s digitala ID-kort samt att de fungerar som legitimering om man stoppad eller uppmanad av polisen, men accepteras inte vid ansökan eller utlämning av pass.

Den digitala legitimationen är långt ifrån likvärdig med en fysisk legitimation.

För att kunna avläsa QR-koder och digitala ID-kort behöver företag och myndigheter ett avtal med BankID. Detta kan orsaka problem vid restaurangbesök eller andra nöjesaktiviteter som kräver identifikation, om man enbart förlitar sig på BankIDs digitala legitimation.

– Företag och myndigheter väljer om och när de vill acceptera det digitiala ID-kortet. Vi hoppas och tror att många kommer vilja göra det, skriver Bank ID.

Ett exempel på ett företag som för närvarande inte accepterar digital legitimation är Systembolaget. På deras hemsida framgår det att de anser att användningen av e-legitimationer är en relativt oprövad marknad.

– Systembolaget behöver såklart följa med i utvecklingen och vi undersöker därför om eller på vilket sätt vi kan erbjuda våra kunder möjligheten att legitimera sig med dessa samtidigt som vi behöver fortsätta att säkerställa en efterlevnad av våra försäljningsregler, skriver Systembolaget på sin hemsida.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 10:13
Senast uppdaterad: 20 juni 2023 10:13

Nykvarn lämnar över stafettpinnen som länets minsta

Nykvarns kommun

Foto: Alexander Isa

Befolkningen i Nykvarn ökar, och kommunen är inte längre den med den lägsta befolkningen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholm.

Under det andra kvartalet 2023 föddes fler människor än de som avled i Nykvarns kommun, och det var också fler som flyttade till kommunen än från den. Befolkningen ökade med 219 personer jämfört med det föregående kvartalet. Som ett resultat har Nykvarn nu en befolkning på 11 950 invånare och är inte längre den minsta kommunen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholms kommun, med sina 11 877 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 341 personer. Befolkningsökningen under detta kvartal är den största under ett enskilt kvartal under 2000-talet i Nykvarn. Sedan millennieskiftet har Nykvarn genomgående haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal.

(Annonslänk)

Flest personer flyttar in från andra kommuner i Stockholms län.
Under det andra kvartalet flyttade 360 personer till Nykvarn, medan 146 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett positivt nettoflyttnetto. Detta utgör det största nettoflyttantalet under ett enskilt kvartal på hela 2000-talet i Nykvarn.

Majoriteten av de 360 personerna som flyttade in i kommunen, det vill säga 251 personer, var från Stockholms län. Ytterligare 87 personer flyttade från andra län i Sverige, medan 22 personer var internationella invandrare.

Av de 146 personerna som flyttade ut från kommunen, valde 73 personer att stanna inom Stockholms län, 65 personer flyttade till andra län i Sverige och åtta personer flyttade utomlands.

Historiskt sett brukar majoriteten av de som flyttar till Nykvarn komma från andra kommuner i Stockholms län, och de som flyttar från Nykvarn tenderar också att stanna inom samma län.

Läs även: – Nykvarn köper kommunhuset för 191 miljoner kronor

Graf: Newsworthy

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 18:59
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:59

Momika drar tillbaka alla sina planerade koranbränningar

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Salwan Momika har återkallat alla sina ansökningar om framtida koranbränningar. Det betyder att den planerade aktionen imorgon i Södertälje inte kommer att äga rum.

Södertäljebon Salwan Momika hade tidigare lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen.

Ansökningarna omfattade platser som Stockholm, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg, Trollhättan och Malmö som han under söndagen genomförde. Det resulterade i en kaotisk situation med stenkastning mot polisen och uppemot 30 fordon som sattes i brand.

I Södertälje hade han planerat att bränna en koran utanför tingsrätten på torsdagen, men nu backar han från samtliga ansökningar.

Enligt polisen har Salwan Momika uppgett personliga skäl som skäl till att han återkallade ansökningarna. Det betyder att han endast har avslutat hälften av de 12 offentliga sammankomster för vilka han hade sökt tillstånd i slutet av augusti.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 17:18
Senast uppdaterad: 6 september 2023 17:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors