Företag i fokus:

Orsakerna som möjliggjorde att mördaren kunde fritas

95B122D7-877C-4F67-BD85-150AD8753BAD

Foto: Daniel Ekendahl/Ur polisens förundersökning

En dömd mördare fritogs i samband med ett läkarbesök i centrala Södertälje. Enligt Kriminalvårdens incidentutredning var det tre orsaker som bidrog till att fritagningen kunde ske, rapporterar Expressen.

Det var på den 9 april som maskerade personer med pistolliknande föremål fritog den 17-åring som blivit dömd för mord på Delta Gym i Stockholm. Vid dödskjutningen i mars förra året var han bara 16 år när han av misstag sköt trebarnspappan och ordningsvakten Fredrik Andersson till döds. Hans verkliga måltavla var en Bandidosmedlem.

Han dömdes till 2 år och 11 månader till sluten ungdomsvård, men har skärpts i hovrätten till fyra år. Kort efter placering på SiS strax utanför Södertälje klagade han på tandverk varpå ett besök på Folktanvården bokades in. I samband med ett läkarbesöket i centrala Södertälje överraskades Kriminalvården av maskerade personer som fritogs honom, beväpnade med pistolliknande föremål.

Enligt Expressen, som har tagit del av Kriminalvårdens incidentutredning, handlar det om tre punkter som var centrala för att han kunde fritas.

17-åringen vid mordet i Stockholm. Bild: Ur polisens förundersökning

Första punkten är att 17-åringen informerades om besökstiden för sitt tandläkarbesök, som var planerat till klockan 9.45 den 13 april. Han hade också tillgång till utrustning för att kommunicera och planera fritagningen. Andra punkten är att NTE missade att kontrollera om information hade undanhållits, och rutan för detta var ifylld med ”Nej”. Transportplaneraren erkänner att han missade att rutan var ifylld och skulle ha ändrat tiden om han hade märkt det. Tredje punkten är att NTE inte fick tillgång till Sis säkerhetsbedömning, som är avgörande då personen är klassificerad som ”mycket hög” i transportklassificeringen.

Beslut fattat om åtgärder som ska höja säkerheten vid transporter.
Bland annat kommer Kriminalvården att ha möjlighet att använda civila bilar och civil personal. För att minska risken för fritagningar kommer en del av Kriminalvårdens fordon nu att anonymiseras.

– Efter fritagningen i Södertälje har vi valt att stripa av ett x antal fordon för att göra oss inte fullt lika synbara, sade Magnus Brusbäck, chef på Kriminalvårdens nationella transportenhet i Stockholm, till SVT.

Läs även: – Höjer säkerheten efter fritagningen i Södertälje

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juni 2023 18:41
Senast uppdaterad: 25 juni 2023 18:49

Nordic United ställs mot toppmotstånd i Svenska Cupen

402664183_17981094143566929_2309451166594241564_n

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions

Efter framgångar i somras har Nordic United kvalificerat sig för Svenska Cupens tredje omgång, där de möter starkt motstånd i Grupp 4.

Nordic United, som nyligen förlorade två kvalmatcher mot Örgryte, har trots detta säkrat en plats i Svenska Cupens tredje omgång. Deras framgångar i somras, med en seger över Jönköpings Södra, har banat väg för avancemang.

Under helgens lottning placerades Södertäljelaget i en utmanande Grupp 4, där de ska möta Djurgårdens IF, IFK Göteborg och Skövde AIK.

Speldatum är 17-18 februari, 24-25 februari och 2-3 mars, där Nordic United har chansen att fortsätta sin resa mot cupframgångar. Gruppsegrarna går vidare till kvartsfinaler 9-10 mars och semifinaler 16-17 mars. Finalen spelas 9 maj.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 20:51
Senast uppdaterad: 27 november 2023 20:51

Nu kan superlångtradarna rulla genom Nykvarn och Södertälje

langa_lastbilar_puff_E6.jpg_1800

Foto: W.carter, Wikmedia Commons

På fredag öppnas 600 mil vägar för långa – upp till 34,5 meter – lastbilar. Bland annat på E4 och E20 i Södertälje och Nykvarns kommun.

Nu kan lastbilarna bli nästan tio meter längre än tidigare. Den 1 december öppnar de första svenska vägarna för långa lastbilar, eller fordonståg, på upp till 34,5 meter. Den nya längden är en del i Trafikverkets arbete med att öka effektiviteten i transportsystemet – mer lastyta per transport.

– På systemnivå räknar vi med att det ska minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent. Vi vet också att olycksfrekvensen är kopplat till antalet lastbilar – med färre lastbilar blir det färre olyckor, säger Calle Holmström, strategisk planerare på Trafikverket.

Här får långa lastbilar köra i Nykvarn och Södertälje

Till att börja med öppnas ett nästan 600 mil statligt vägnät vilket når ungefär 160 av 290 kommuner från Ystad till Haparanda. I Södertälje och Nykvarns kommun öppnas E4 och E20.

Så ser de nya vägskyltarna för färdväg för långa fordonståg ut. Bild: Transportstyrelsen

– I ett första läge har vi begränsat oss till de här vägarna, fokus har legat på hög vägstandard och att trafiksäkerheten inte påverkas negativt. När det gäller huvudvägnätet är det till väldigt stor del möteseparerade vägar – och i de fall de inte är det har vi haft hårda krav på geometrin. För anslutningsvägarna har vi inte haft några krav på möteseparering, där har vi i stället tittat på körfältsbredd i relation till hastighet och om det finns separata gång- och cykelvägar, säger Calle Holmström.

Vägnätet som öppnas nu når drygt hälften av landets kommuner.

– På lång sikt är målsättningen att fler vägar ska öppnas. Nyttorna vi ser blir större ju fler kommuner som omfattas av nätet. Vi börjar redan nu att utvärdera hur det fungerar med de första vägarna för att kunna täppa igen luckor. Kanske är det möjligt att sänka kraven på dem utan att trafiksäkerheten påverkas. Kanske ser vi att vi behöver investera för att höja vägstandarden på sina håll. Sen alltid svårt att sätta tidsplan, när vi inkluderar fler vägar, säger Calle Holmström.

Här kommer de långa lastbilar att passera. Graf: Newsworthy

Ser ni några risker för trafiksäkerheten?

– Egentligen inte. Transportstyrelsen har tagit fram föreskrifter om fordonen, och det är väldigt tydligt att de ska ha samma framkomlighet som andra lastbilar. Sedan gör vi det här på ett begränsat antal vägar än så länge.

Finns det risk för att gods som skulle ha gått på järnväg istället flyttar till vägarna?

– Vi tror att den risken är väldigt liten. Det handlar snarare om att transportsystemen utvecklas för att komplettera varandra.

Vägarna öppnar på fredag – finns det några fordon än?

– I de kontakter vi har med åkeribranschen har jag upplevt att det finns ett stort intresse. Sedan har nog många velat avvakta med att beställa fordon innan allt är klubbat och klart. Jag tror på en successiv ökning av antalet långa lastbilar.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2023 13:16
Senast uppdaterad: 27 november 2023 13:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors