Företag i fokus:

Hon blir ny VD och chef för Telgekoncernen

Karin_Medin_ vd_Söderenergi_högupplöst

Pressbild.

I början av 2022 valde den tidigare chefen att lämna rollen för att gå i pension. Nu tar Karin Medin över som ny VD och koncernchefen för Telge AB.

– Karin är en erfaren och mycket skicklig företagsledare. Genom sitt arbete med Söderenergi och sitt engagemang inom Energiföretagen och Svenska Bioenergiföreningen har hon gjort viktiga insatser för omställningen av den svenska energisektorn, säger Alexander Rosenberg (M) styrelseordförande Telge AB, i ett pressmeddelande.

Efter att Juan Copovi-Mena lämnade sin roll som koncernchef för Telgekoncernen och gick i pension förra året, har Jörgen Austler fungerat som tillförordnad koncernchef och VD för Telge AB. Nu tar Karin Medin över ledarskapet för Telgekoncernen efter att ha haft positionen som VD för el- och fjärrvärmebolaget Söderenergi i över tolv år.

– Telge är en spännande koncern med en oerhört viktig och bred verksamhet. Jag är stolt och ödmjuk inför uppdraget och jag tror att jag kan bidra i utvecklingen framåt. Jag är också tacksam över fina år på Söderenergi och lång samverkan inom Södertälje, säger Karin Medin, tillträdande vd för Telge AB och koncernchef för Telgekoncernen.

Karin Medin är en erfaren civilingenjör med gedigen erfarenhet av att leda komplexa verksamheter inom energisektorn. Med sin expertis och erfarenhet ser man fram emot att hon tillträder som VD för Telge AB och koncernchef. Hennes nya befattning kommer att börja den 1 oktober 2023 och förväntas bidra till Telgekoncernens fortsatta utveckling och framgång.

– Vår målsättning för de närmaste åren är att Telgekoncernens verksamheter ska bli klimatneutrala och mer robusta. Detta ska vi åstadkomma utan att tappa fokus på kärnuppgiften att förbättra Södertäljebornas vardag. Karin är helt rätt person att leda den här förändringsresan och jag är glad att hälsa henne välkommen, säger Rosenberg.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juli 2023 12:37
Senast uppdaterad: 4 juli 2023 12:11

Matfestival återvänder till Södertälje

Skarmavbild-2024-01-16-kl.-18.48.12

Bild: Södertälje City

Efter fem år är International Food Festival tillbaka i Södertälje. I fyra dagar förvandlas stadens centrala gågata till en mötesplats med mat från 20 länder.

Geraud Markets, som har arrangerat International Food Festival (tidigare känt som International Street Market) i över 15 år, återför autentiska matupplevelser från hela världen till Sverige. Festivalen, som senast besökte Södertälje 2019, har nu utvidgats och kommer till staden med sitt rika utbud.

I fjol besökte festivalen 26 städer i Sverige, med Södertälje som en av de utvalda 2024. Med över 30 matstånd representerande 20 olika länder, lovar evenemanget att bli större än någonsin tidigare. Besökarna kan förvänta sig en mängd olika smaker och nationalrätter som speglar den globala matkulturen.

Nyhet för årets festival är att den kommer att äga rum längs Södertäljes centrala gågata, vilket förväntas förbättra matupplevelsen och samtidigt bidra till en livfull och festlig atmosfär i centrum av Södertälje.

– Det känns jätteroligt att den stora matmarknaden kommer tillbaka till Södertälje. Vi vet att den är uppskattad, skapar god stämning och lockar många besökare till stan för att smaka på rätter från hela världen, vilket också gynnar våra många lokala verksamheter. Nu längtar vi efter att ses här i Södertälje under en härlig sommarsol, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Matfestivalen hålls den 5 till 9 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 18:50
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 00:44

Fastighetsägare anmäld – Gravfält schaktades bort

Gravmaskin-Pixabay-1

Bild: Pixabay

Länsstyrelsen har anmält en misstanke om fornminnesbrott i Nykvarns kommun, där ett gravfält skadats på grund av schaktning.

Det var i fjol som Länsstyrelsen i Stockholm fick kännedom om att fornlämningar skadats. Detta uppdagades efter att en privatperson observerat och rapporterat händelsen till Länsstyrelsen.

En del av fornlämningen, ett gravfält inom fastigheten, hade skadats på grund av schaktning. Enligt rapporten hade fastighetens östra del schaktats och planats ut, där synliga stenar från gravfältet flyttats till en stensträng längs tomtgränsen. Vid Länsstyrelsens besiktning i oktober 2023 konstaterades att omkring 20-25% av gravfältet hade skadats, inklusive minst två gravar.

Tidigare dialog mellan fastighetsägarna och Länsstyrelsen gällande bygglov antyder att åtgärderna kan ha varit genomförda utan tillstånd.

”Vid en eventuell ansökan hade inte tillstånd givits till schaktning vid eller på fornlämningen.”, skriver Länsstyrelsen.

Incidenten polisanmäldes gällande misstänkt om fornminnesbrott.

Länsstyrelsens bedömning är att gravfältets värde har lidit betydande skador genom dessa åtgärder, och en fullständig återställning av fornlämningen anses inte vara möjlig.

”Det vetenskapliga värdet av fornlämningen är skadat genom att gravar med dess informationsinnehåll har schaktats bort till synes i sin helhet, möjligheten till att ta till vara den informationen har gått förlorad. Det kan finnas rester kvar av gravar och/eller arkeologiska anläggningar inom ytan, beroende på vilka typ av ingrepp man har gjort inom fastigheten men Länsstyrelsen bedömer att det är mycket låg potential att lämningar finns bevarade.”, skriver Länsstyrelsen i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 16:18
Senast uppdaterad: 16 januari 2024 16:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors