Företag i fokus:

I dag kan du få betalt för att använda el

El eluttag

Foto: Alexander Isa

Överflöd av el i kombination med låg efterfrågan. Idag kan hushållen i Södertälje få betalt för elanvändningen.

Elpriset i elområde 3, som Nykvarn och Södertälje kommun tillhör, ligger i dag på −10 öre per kWh. Det är det lägsta dygnspriset sedan åtminstone 2019. Jämfört med igår sjunker elpriset med 0,31 kronor per kilowattimme.

Hushåll och företag i kommunerna med timdebiterade avtal betalar som mest 0,16 kronor per kilowattimme mellan klockan noll och ett, då timpriset är som högst.

Elen är som billigast mellan klockan 14 och 15. Då är priset -69,1 öre per kilowattimme.

Minuspriser på el är ovanliga men har börjat förekomma allt oftare de senaste åren. Minuspriset påverkar framför allt elkunder med timavtal. Konsumenter betalar även energiskatt och moms på elpriset, men under den billigaste timmen landar priset fortfarande på minus: -0,36 kronor per kilowattimme. Det innebär att en timmes dammsugning, när elpriset är som lägst, kostar ungefär 73 öre för den som har ett elavtal med timpris.

Även om elpriserna idag alltså är förhållandevis låga så har de stigit under de senaste två åren. År 2020 låg snittpriset vid den här tiden på året på 0,22 kronor per kilowattimme och nådde aldrig högre än 2,10 kronor någon enskild timme.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 12:46
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 12:46

Hon tar över Bommersvik – Här har historiska möten skett”

12

Jenny Hjalmarson och ordförande Joakim Jonsson. Foto: Bommersvik

Bommersvik Hotell & Konferens, beläget vid sjön Yngern och känt som en historisk konferensanläggning, får en ny VD. Den erfarna Jenny Hjalmarson tar över efter den nuvarande VD:n som går i pension.

– Bommersvik är en underbar plats och jag ser fram emot att få vara med och utveckla verksamheten in i framtiden. Här har historiska möten skett och jag ser fram emot att Bommersvik även i fortsättningen ska vara en plats där människor möts för att göra världen lite bättre, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Bommersvik, som byggdes och invigdes år 1915, grundades av SSU och Sveriges socialdemokratiska arbetareparti med syftet att utbilda kommande generationer av fackliga och politiska ledare. Även idag är anläggningen en populär plats för politiska evenemang och diskussioner.

Nu har Bommersvik offentliggjort att Jenny Hjalmarson kommer att ta över som VD från den 1 september.

(Annonslänk)

– Det är för mig också spännande att verksamheten växer inom den privata besöksnäringen, med sommargäster, bröllop, fester och restaurangbesökare. För mig känns Bommersvik, som för många av gästerna, lite som att komma hem. Tillbaka till en bransch som jag verkat i tidigare med en ägare som jag delar värderingarna med. Det känns verkligen roligt, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Jenny har en imponerande bakgrund inom fastighetsförvaltning, coachande ledarskap och har även tidigare arbetat som konferenschef. Med en passion för människor, inredning och möten tar hon över efter sommaren från den avgående VD:n, Jeanette Svensson, som går i pension.

– Styrelsen är mycket glada över att vi har genom en noggrant genomförd rekryteringsprocess lyckats säkra en VD som kan leda Bommersvik som en besöksplats i världsklass för hållbara möten i en naturskön miljö, säger styrelseordförande Joakim Jonsson.

Tillträdande VD, Jenny Hjalmarson. Foto: Bommersvik

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 18:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 18:07

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors