Företag i fokus:

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Hon tar över Bommersvik – Här har historiska möten skett”

12

Jenny Hjalmarson och ordförande Joakim Jonsson. Foto: Bommersvik

Bommersvik Hotell & Konferens, beläget vid sjön Yngern och känt som en historisk konferensanläggning, får en ny VD. Den erfarna Jenny Hjalmarson tar över efter den nuvarande VD:n som går i pension.

– Bommersvik är en underbar plats och jag ser fram emot att få vara med och utveckla verksamheten in i framtiden. Här har historiska möten skett och jag ser fram emot att Bommersvik även i fortsättningen ska vara en plats där människor möts för att göra världen lite bättre, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Bommersvik, som byggdes och invigdes år 1915, grundades av SSU och Sveriges socialdemokratiska arbetareparti med syftet att utbilda kommande generationer av fackliga och politiska ledare. Även idag är anläggningen en populär plats för politiska evenemang och diskussioner.

Nu har Bommersvik offentliggjort att Jenny Hjalmarson kommer att ta över som VD från den 1 september.

(Annonslänk)

– Det är för mig också spännande att verksamheten växer inom den privata besöksnäringen, med sommargäster, bröllop, fester och restaurangbesökare. För mig känns Bommersvik, som för många av gästerna, lite som att komma hem. Tillbaka till en bransch som jag verkat i tidigare med en ägare som jag delar värderingarna med. Det känns verkligen roligt, säger tillträdande VD Jenny Hjalmarson i ett pressmeddelande.

Jenny har en imponerande bakgrund inom fastighetsförvaltning, coachande ledarskap och har även tidigare arbetat som konferenschef. Med en passion för människor, inredning och möten tar hon över efter sommaren från den avgående VD:n, Jeanette Svensson, som går i pension.

– Styrelsen är mycket glada över att vi har genom en noggrant genomförd rekryteringsprocess lyckats säkra en VD som kan leda Bommersvik som en besöksplats i världsklass för hållbara möten i en naturskön miljö, säger styrelseordförande Joakim Jonsson.

Tillträdande VD, Jenny Hjalmarson. Foto: Bommersvik

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 18:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 18:07

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors