Företag i fokus:

TELGENYTT AVSLÖJAR: Brister sedan 2019 – Nu sätter Miljökontoret ner foten

Gästhamnen

Södertälje Gästhamn. Foto: Alexander Isa

Efter ett tidigare utsläpp av drivmedel vid Södertälje gästhamn har Tekniska nämnden fått ett föreläggande från Miljökontoret angående den felaktiga installationen av oljeavskiljaren på platsen. Brister i hanteringen har lett till att verksamheten trots varningar och påminnelser har fortsatt i drift.

Den 19 juni 2019 rapporterades ett utsläpp vid Södertälje gästhamn till Miljökontoret. Vid en inspektion samma dag fastställdes att läckaget härstammade från ledningen till drivmedelspumpen för hydrerad vegetabilisk olja. Risken för att drivmedel skulle spridas till omgivande mark och vatten vid påfyllning av behållarna uppmärksammades av Miljönämnden, vilket ledde till att man omedelbart inledde ett ärende för att åtgärda problemen.

Dock dröjde det med att hitta en lösning.

Under hösten 2020 beslutade Miljönämnden att förbjuda Tekniska nämnden att driva Gästhamnen tills bristerna kring risken för drivmedelsspridning åtgärdades.

När båtsäsongen inleddes 2021 möttes båtarna av tomma pumpar vid Södertälje gästhamn.

Den ansvarige personen för att säkerställa behållarna vid gästhamnen var en av kommunens fastighetsförvaltare, Michael Lagerkvist. En nyinstallerad oljeavskiljare, med ett helt nytt system, installerades av PEAB, men vid besiktningen som genomfördes av Foria visade det sig att installationen inte var godkänd. Trots att bristerna i oljeavskiljaren inte hade åtgärdats och installationen inte var godkänd, fortsatte verksamheten under sommaren 2022 och även detta år.

Vid begäran på komplettering hävdade Michael Lagerkvist att han trodde att ärendet var avslutat, men Miljönämnden påpekade att de hade försökt nå honom upprepade gånger och skickat flera påminnelser om att åtgärda bristerna.

Michael Lagerkvist. Foto: Centerpartiet

I september 2022 skickade Miljökontoret ett krav på att få installationsprotokoll för oljeavskiljaren och bekräftelse om två nödstopp installerade på anläggningen, men handlingarna dröjde flera månader. Först den 12 januari i år kom kompletteringarna in, men fortfarande saknades installationskontrollen för att säkerställa att den nya oljeavskiljaren var tät och fungerade korrekt.

Kompletteringen dröjde ytterligare, och i april undrade Lagerkvist varför installationsbesiktningen var nödvändig. Miljökontoret förklarade då att det är ett krav i kommunen vid nyinstallation av oljeavskiljare.

Slutligen, i början av sommaren den 8 juni, mottog Miljökontoret protokollet som visade att oljeavskiljaren inte var godkänd. Därefter fattade Miljökontoret beslutet den 27 juni att utfärda ett föreläggande till kollegorna på Tekniska Nämnden och krävde att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras senast tre veckor efter att tekniska nämnden mottagit beslutet.

”Miljönämnden anser att en installationskontroll av oljeavskiljaren för att säkerställa att den är tät och fungerar korrekt är rimlig,” skriver nämnden i föreläggandet.

Gästhamnens oljeavskiljare. Foto: Alexander Isa

Brevet mottogs av Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare, men kravet på att installationskontrollen av oljeavskiljaren skulle genomföras inom tre veckor har dock inte uppfyllts. Enligt Miljökontoret skickades ett mejl från Samhällsbyggnadskontoret den 21 juli där de framförde att de inte skulle uppfylla kravet och begärde uppskov.

I ett mail till Telgenytt berättar Miljökontoret att Lagerkvist och Tekniska nämnden ansökte om 4 veckors förlängning av föreläggandet.

– Tekniska nämnden har inte lämnat in de efterfrågade uppgifterna till miljökontoret. Tekniska nämnden har ansökt om uppskov gällande att lämna in de uppgifter som Miljönämnden förelagt dem om att redovisa för miljökontoret. Miljönämnden har gjort bedömningen att beslutet gäller och kommer därmed inte att ge uppskov på redovisningsdatumet, skriver Hanna Ullström, inspektör på Miljökontoret i Södertälje kommun, i ett mail till Telgenytt.

Telgenytt söker Michael Lagerkvist, kommunens fastighetsförvaltare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:15
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 00:38

Siktar på att rekrytera cirka 500 semestervikarier

D2DFD4F3-C4D1-4CD7-AE5B-D7F8B4C69BFF

Tobias Westergaard, verksamhetsstrateg på omsorgskontoret.
Foto: Privat

Med sikte på att rekrytera cirka 500 semestervikarier, välkomnar kommunens omsorgskontor ansökningar för sommarjobb 2024.

– Vi har ett bra introduktions- och utbildningspaket till dig när du börjar hos oss. Dessutom har du en handledare som stöttar dig din första tid på arbetsplatsen, säger Tobias Westergaard, verksamhetsstrateg på omsorgskontoret.

I en stor rekryteringskampanj efterlyser kommunens omsorgskontor nya talanger att ansluta till deras team som sommarvikarier. Med en öppen inbjudan till alla över 18 år, oavsett om man är i början av sin karriär eller pensionär med tid över, uppmanas intresserade som brinner för att göra skillnad i andra människors liv att ansöka.

Den ideala kandidaten är en person som är intresserad av att arbeta med människor, har en lyhörd och lösningsorienterad inställning samt är serviceinriktad. Kommunen betonar vikten av samarbetsförmåga och en positiv inställning till att bidra till andra människors välbefinnande.

– Inom våra verksamheter möter du dagligen olika typer av människor och situationer där du får en unik chans att träna på förmågor som empati, flexibilitet, teamwork, kreativitet och tålamod. Du finns som stöd för att göra livet enklare för någon som ibland behöver extra hjälp eller omsorg i vardagen, säger Tobias Westergaard.

(Annonslänk)

Som semestervikarie ges man chansen att säkerställa att personer i behov av stöd får njuta av trygga och angenäma dagar, samtidigt som de ordinarie medarbetarna får möjlighet att ta en välförtjänt paus. Dessa tjänster erbjuder inte bara stabila arbetsvillkor utan även en utmärkt möjlighet till personlig och professionell utveckling, med goda chanser till fortsatt anställning inom sektorn.

För de som är intresserade av att veta mer om vad arbetet inom omsorgen innebär, anordnar kommunen informationsmöten i stadshuset där potentiella sökande kan träffa ambassadörer från olika verksamhetsområden. Dessa representanter är redo att dela med sig av sina erfarenheter, svara på frågor och till och med hjälpa till med ansökningsprocessen på plats. Informationsmötena äger rum den 25 mars, 5 april, 10 maj och 24 maj, mellan kl. 14 och 17.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2024 17:24
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 17:24

Rekordår för personliga registreringsskyltar

E18-E20_Trafikplats_118.jpg_1350

Foto: Gunnar Creutz, Wikimedia Commons/Trafikverket

Under 2023 godkände Transportstyrelsen en historisk mängd av 3 020 personliga registreringsskyltar, med en markant ökning av unika och kreativa skyltkombinationer.

– Den som skaffar en personlig registreringsskylt vill antagligen sätta sin personliga prägel på sitt fordon och sticka ut lite i trafiken. Samtidigt är man med och bidrar till ökad trafiksäkerhet vilket inte alla känner till, säger Eva Isaksen, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har noterat ett rekordår för personliga registreringsskyltar i Sverige under 2023, med totalt 3 020 godkända skyltar, varav 6 i Nykvarn och 25 i Södertälje.
Av dessa utgjordes 1 007 av förlängningar av befintliga skyltar, medan 2 013 var helt nya skyltkombinationer, vilket visar på en växande trend av kreativitet och individualism bland fordonägare. Det totala antalet personliga skyltar i landet har nu nått 26 398, den högsta siffran hittills, med 19 539 av dessa aktivt använda i trafiken.

(Annonslänk)

Sedan möjligheten att skaffa en personlig skylt introducerades 1988, har intresset stadigt ökat. Idag kostar en sådan skylt 6 200 kronor och gäller i tio år, med möjlighet till förlängning. Skyltarna får innehålla två till sju tecken och måste följa strikta regler för att inte förväxlas med standardregistreringsnummer eller anses olämpliga.

Transportstyrelsen har även anpassat sitt arbetssätt på grund av en ökning av svårtolkade skyltförslag. Handläggare kräver nu tydligare motiveringar för önskade skyltkombinationer för att förebygga missförstånd och säkerställa att alla skyltar följer gällande regelverk.

– Vi gör vad vi kan för att bena ut betydelser och innebörd, men ibland går vi bet och behöver ett förtydligande från den sökande. Förklaringarna är allt mellan himmel och jord. Det kan vara riktnummer eller platser i ett tidigare hemland. Det kan vara en släktings födelsedatum. Kort sagt kan det vara nästan vad som helst. Människors kreativitet är stor, säger Eva Isaksen.

Läs även: – Allt fler bokstavskombinationer anses väcka anstöt

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 01:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors